"Máme zájem obsluhovat kraj, a protože cítíme nepochopení, přijeli jsme ukázat techniku, s kterou chceme obsluhovat, a zodpovědět všechny případné dotazy," řekl ČTK generální ředitel společnosti ICOM transport Zdeněk Kratochvíl. Do Liberce přivezl dva moderní autobusy Mercedes, které firma běžně využívá. Proti rozhodnutí kraje se chtějí firmy odvolat. "Zatím jsme to nepodali, oficiální vyjádření jsme dostali až v pondělí a teď se jím zabývají naši právníci," vysvětlil Kratochvíl. Nabídnuté ceny jsou podle něj ale reálné a firma je schopna za ně deset let jezdit.
V Libereckém kraji je ve hře zakázka na zajištění autobusové dopravy od prosince 2014 do prosince 2024. Zakázku za 4,074 miliardy korun může získat jediný uchazeč nebo až tři, je rozdělena na tři regiony - Západ (Českolipsko), Východ (Jablonecko, Semilsko) a Sever (Liberecko). Antimonopolní úřad v květnu soutěž zrušil, kraj podle něj pochybil v nastavení podmínek a nevyhověl také námitkám Bítešské dopravní společnosti, která si stěžovala na její netransparentnost. Kraj se ale proti rozhodnutí odvolal a v hodnocení uchazečů pokračuje.
Kraj dostal 13 nabídek od devíti uchazečů. Pět nabídek od čtyř uchazečů ale vyloučil, vedle firem ICOMu také nabídku BusLine pro Východ a ČSAD Vsetín na Západ. Krajští radní rozhodovali podle doporučení výběrové komise, která se obává, že při příliš nízkých cenách nebudou dopravci schopni po dobu deseti let dopravu zajišťovat a udržet komfort cestování. Podle Kratochvíla nabídli dopravci ICOMu ceny pro jednotlivé oblasti od 25,87 Kč za kilometr do 27,47 Kč, loni přitom kraj za kilometr platil dopravcům 32 korun. Třeba v Ústeckém kraji byly ale letos uzavřeny smlouvy za ceny ještě nižší.
Zájem o prezentaci dopravců nebyl dnes příliš velký. Přišli odboráři z konkurenční dopravní společnosti a pár starostů. "Zajímalo mě, co ICOM transport nabízí za techniku v rámci výběrového řízení," řekl ČTK místostarosta Kamenického Šenova Zbyněk Jech. Sám nedokázal posoudit, zda bylo vyloučení nejlevnějších uchazečů správné. "Mám ale zkušenost, když děláme výběrová řízení na městech, že to, co je nejlevnější, není nejlepší," poznamenal. I to může být podle něj důvodem opatrnosti krajského vedení.