Pro představu o velikosti skladů JD.com:

Nové velkokapacitní drony již zkouší v severozápadní čínské provincii Šen-si, kde JD získalo povolení k testování dronů od místní samosprávy. Kromě vysoké kapacity by drony měly mít i dlouhý dolet a létat se tedy bude v okruhu 300 km napříč celou provincií. Měla by zde vzniknout síť linek v nízké letové hladině pro doručovací drony. Prodejce si od toho slibuje otestování systému pro daleko efektivnější a rychlejší distribuci zboží, informuje ReCode.

Tip: Bláznivý nápad? Drony Amazonu by mohly vyzvedávat balíky v obřích vzducholodích vysoko nad městy

Systém už od loňského roku částečně běží, ale zatím jen s menšími drony na dvaceti linkách. Cílem je zprovoznit stovky linek a nasadit nové velkokapacitní drony.

Prezentační video JD se zapojením dronů (ještě ne těch velkokapacitních):

Systém se liší od přístupu, který volí Amazon a jiní obchodníci. Ti se snaží využít menších dronů na poslední část cesty balíčku, tedy na finální místo doručení u zákazníka. Čínské JD chce drony využívat na doručování balíčků z větších měst na venkov. V každé vesnici už je pak vždy jeden živý doručovatel, který balíčky z dronu převezme a dodá na finální adresy.

Tip: Trefa do černého? UPS představilo snad první realistický plán, jak využít drony pro rozvážku zboží

JD je jeden z největších čínských online obchodníků. Prvenství sice patří Alibabě, která má 44 podíl na čínském online trhu, ale ta má pod palcem i velkoobchod. JD se soustředí na maloobchodní prodej a ovládá 20 procent čínského online trhu.

Prodejce podobně jako Amazon investuje do vlastního vývoje dronů. Už jich má několik, doposud se ale zaměřoval jen na menší stroje.