Poté, co se na PlayStation 4 a Xbox One objevil nejdřív remake DmC Devil May Cry: Definitive Edition a poté i předělaný Devil May Cry 4: Special Edition se staronovými postavami, zamířily na nové herní mašinky i první tři díly, které původně vyšly na stařičkou konzoli PlayStation 2 v letech 2001, 2003 a 2006. I když se na nich stáří již podepsalo, stále to jsou dobře až výborně hratelné hry. Jejich kvalita je rozdílná a každý díl přinesl něco jiného. Podíváme se proto na každý z nich detailněji.

I ďábel pláče aneb Devil May Cry

První Devil May Cry způsobil při svém původním vydání hotové pozdvižení. Ultracool akce, ne vážně, nejhustější akce do té doby, děsiví nepřátelé včetně obřích loutek, atraktivní prostředí gotického hradu, RPG prvky a neskutečná grafika, které v té době mohl konkurovat maximálně Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty. Zpětně jsem si navíc všimnul mnoha věcí, které mě při prvním hraní minuly. Například, že hra je docela děsivé v hororovém slova smyslu. Aby taky ne, když byla původně vyvíjena jako Resident Evil 4.

Devil May Cry (Devil May Cry HD Collection)
Podoba hry se ale až příliš vzdálila obrazu série Resident Evil, a proto se Capcom rozhodl z tohoto díla udělat úplně nový titul. A dobře udělal. Začala tím naprosto jiná legenda. Zpětně musím vyzdvihnout geniální soundtrack plný temných motivů. Jednička DMC je prostě geniální dílo. Akce, která kombinuje boj zblízka s mečem a dalšími chladnými zbraněmi s pistolemi nebo brokovnicí. Šlo pálit ze vzduchu, běhat po zdech, měnit se doslova v ďábla, prostě pro oko nic stylovějšího nebylo. První díl měl také jako jediný podvodní úrovně viděné z pohledu první osoby.

Dodnes jde o výborně hratelnou akci, která má co říci i mladším ročníkům. Tedy těm, kteří jsou ochotni tolerovat viditelně starší vizuální stránku. Zatímco videa byla zprzněna, oříznuta a rozmazána, zbytek hry, a tím nemyslím nic jiného než samotné herní dění, je v pořádku. Zub času se ale projevil. Zatímco postavy a monstra jsou skvělá, prostředí je pěkné, ale pouze jen tehdy, pokud ho neuvidíte zblízka. Kostičky, všude jsou samé kostičky. Herně jde o kulervoucí zážitek se skvělým a stylovým a hláškujícím Dantem jako hlavním hrdinou. Tohle je pravá legenda.

Ve dvou se to lépe táhne? Devil May Cry 2

Druhý díl je obecně považován za ten nejhorší v celé sérii. Nebudeme chodit kolem horké kaše, je to tak. I přesto však dokáže víc než zabavit, zvláště pokud máte rádi frenetickou akci, zabíjení démonů a bělovlasého hrdinu v hlavní roli. Dante je zpět a není sám. Hra na PS2 vyšla na dvou DVD, přičemž jedno patřilo synovi Spardy, napůl člověku a napůl démonu, zatímco druhý disk byl věnován Lucii, rusovlásce ohánějící se dvěma šavlemi. Dvojka se snažila hrát na anarchistickou notu. Postavili jste se konglomerátu vedeným zlým Atrieusem, který vypadá jako Freddie Mercury.

Devil May Cry 2 (Devil May Cry HD Collection)
Hra to špatná není a svého času jsem z ní byl nadšen. Jednoduše řečeno však nemá na ostatní díly, to z ní však nedělá špatnou hru. Pořád je to nonstop řežba, ve které se pálí ostošest, seká se mečem a díky RPG prvků se stáváte silnějšími a silnějšími. Nechybí ohyzdní nepřátelé, silní bossové a z herní stránky potěší, že lze mezi zbraněmi přepínat v reálném čase a ne jen v menu jako v jedničce pouze v menu. Trochu víc však dělá problém statická kamera, kvůli níž někdy nevidíte, co se děje. Příběh je strohý, a když se projeví, jde o mýdlovou operu. Mise pod vodou jsou tentokrát snímané kamerou z třetí osoby. Dvojka je také o poznání kratší než jednička.

Devil May Cry 3: Dante’s Awakening Special Edition

Třetí díl je mnohými považován za ten úplně nejlepší. A i když preferuji jedničku jakožto originál a zrod této brutální akční legendy, nelze proti tomu nic namítat. Trojka je v kolekci navíc prezentována v Special Edition verzi, která vyšla později. Příběhem jde o prequel předcházející prvnímu dílu. Mladý Dante je drzejší než kdykoliv předtím, hláškuje víc než kdy jindy a je zatraceně cool. Zatímco jednička měla gotický hrad, dvojka poničené ulice velkoměst, odehrává se trojka povětšinu času v hororově vypadající věži. A ta je taky skvělá.

Devil May Cry 3: Dante’s Awakening Special Editon (Devil May Cry HD Collection)

Soubojový systém pokročil už ve dvojce, ale teprve trojka ho doladila k dokonalosti. Nejenom, že mezi střelnými i chladnými zbraněmi můžete přepínat kdykoliv během hraní, máte k dispozici dokonce několik bojových stylů, z nichž si vyberete ten, který vám sedí nejvíce. Trojka je nejhezčí, nejakčnější a pyšní se mnoha dalšími nej. Special Edition přináší více kostýmů i vychytávek, ale co je nejhlavnější, i hru za Vergila – Danteho bratra/dvojče. Namísto pistolí střílí meče, zblízka seká katanou zvanou Yamota a jeho styl je jiný.

Bohužel hra za něj je odbytá. Je to zábava, o tom žádná, ale kromě prvního a úvodního videa chybí jakákoliv další známka příběhu. A to je škoda. A co je hlavní, v situacích, ve kterých se Dante postavil Vergilovi, nebojujete v roli ztraceného bratra proti Dantemu, ale pouze proti barevně odlišnému Vergilovi, a to je škoda. Setsakramentsky velká škoda. Celkově jde ale o herní veledílo, které dle mého skromného názoru svého času překonalo i ceněný God of War. Je to mistrovské dílo se vším všudy a nelze proti tomu nic namítat. Jde o jednu z nejlepších her pro PS2 a i všech dob.

Devil May Cry 3: Dante’s Awakening Special Edition (Devil May Cry HD Collection)

Devil May Cry HD Collection je jedna z nejlepších kolekcí, která kdy vyšla. Nevadí, že je to již podruhé, protože se před PlayStation 4 i Xboxu One objevila na konzolích PlayStation 3 a Xbox 360. Jde o mistrovské dílo. I když je hudebním doprovodem série Devil May Cry metal, mně osobně nejvíc duchovně připomíná elektronický hardcore (gabber). Můžete hrát a těšit z toho, že akce nikdy neskončí. Stejně jako si v hardcoru můžete být jistí a spoléhat na to, že pokaždé kopáku přijde další, Dantemu nikdy nedojdou náboje. Akce je nesmrtelná. Devil May Cry vládne a vždycky bude.

357 fotografií

Hodnocení Blesk.cz: 90 %

Geniální ultrakční pařba hned třikrát