Příběh není ani tentokrát kdovíco. Ale o něj nejde. Mariovu milou princeznu Peach opět unesl zlý želvák Bowser a chce ji donutit k sňatku. Tentokrát ale neunesl jenom ji, ale i kouzelnou korunku Tiaru, která má zdobit její blonďatou hřívu. To nemůže Mario nechat jen tak být, ale je nakonec zbit a Peach se ocitá v nesnázích. Kníratý hrdina se však brzy seznamuje s magickým duchem klobouku Cappym, s nímž vytváří netradiční duo. Dobrodružství tak může naplno začít.

Na první pohled vypadá Super Mario Odyssey jako další hopsačka s Mariem, jakými byly hity jako Super Mario 64 pro Nintendo 64, Super Mario Sunshine pro GameCube nebo Super Mario Galaxy pro Wii. Ale není tomu tak. I když byly předcházející díly skvělé, ceněné a uznávané, je Super Mario Odyssey ještě vypilovanějším herním klenotem. Jeho herní mechanismy jsou neotřelé, vtipné a co je nejdůležitější, hlavně zábavné. A hlavním důvodem toho všeho je právě Cappy.

Super Mario Odyssey pro Nintendo Switch
Duch klobouku, který se dokáže převtělit v Mariovu čapku nebo jinou pokrývku hlavy, kterou má zrovna na šišce, je váš nejcennější společník. Jeho zakomponování do hratelnosti je ojedinělé a funguje na jedničku. Nebude trvat dlouho a i vy si zvyknete na házení čepicí, kterou můžete sbírat na dálku mince i další měny nebo likvidovat nepřátele. Mnohem variabilnější a užitečnější je ale možnost čapkou ovládat tvory a předměty ze svého okolí. To je něco!

Cappy dokáže po vržení Mariem ovládnout mnoho živočichů a věcí. Díky žábě bude skákat výše, tyranosaurus ho zase obdaří devastující silou. Pokud se převtělí do ryby, může dýchat pod vodou a také lépe plavat. Jako střela oplývá devastující explozí i možností letět a korigovat směr střely. Možností, co dělat jako Cappym ovládaný sluha, je nespočet. Celkově lze s čapkou dělat hotové divy a na kooperaci s Cappym si velmi rychle zvyknete. Hra nabízí i možnost zajímavé kooperace s druhým hráčem. Jeden ovládá Maria, druhý čapku a nejde vůbec o nic snadného.

Super Mario Odyssey pro Nintendo Switch
Super Mario Odyssey je do detailu promyšlená záležitost, kterou budete hltat až do samého závěru, který se nedostaví dříve než za 12 hodin od počátečního zmačknutí tlačítka plus. Spíše ale později. Budete lovit ryby, jezdit závody s dálkově ovládanými autíčky a podíváte se do řady vedlejších levelů, kde mnohdy přijdete o své speciální schopnosti. Jakmile budete bez Cappyho na hlavě, budete se cítit jako nazí. Na jeho skvělé schopnosti si zvyknete opravdu rychle.

Nechybí ani vtipné a propracované souboje s bossy, kteří vás chvíli potrápí, než přijdete na to, jak na ně. Z Maria můžete mít na chvíli i modelku. To když mu budete chtít měnit obleky, které koupíte v každém světě. Ovládání je skvělé. V dock režimu můžete použít oba Joy-Cony s pohybovým ovládáním nebo Pro ovladač, u kterého také pohybové funkce nechybí. Hrát lze samozřejmě i na cestách s připojenými Joy-Cony samotnému Switchi. Ovládání je prostě propracované a každý si najde svoji oblíbenou metodu.

Super Mario Odyssey pro Nintendo Switch
Jak tak budete přelétávat ve své vesmírné lodi prozíravě nazvané Odyssey, kterou pohání měsíce posbírané v jednotlivých úrovních, uvědomíte si, že hrajete jednu z nejlepších hopsaček všech dob. A možná tu nejlepší. To už záleží na vašich osobních preferencích. Nádechu dokonalosti napomáhají i otevřené levely. Jednoznačně jde ale o Mariovo nejlepší trojrozměrné dobrodružství. Bez řečí! Ale počkat, Super Mario Odyssey není pouze 3D hopsačka. Narazíte totiž na úseky, které mění pravidla hry. Mario se při nich vpije do zdi a stane se z něj klasická 2D postavička z dob osmibitové konzole NES.

V takových chvílích se mění i styl hudby. Prostě čistá hratelnost ze staré školy. Bravo, smekáme. Graficky je Super Mario Odyssey na hodně vysoké úrovni. Jde pravděpodobně o nejhezčí hru na Switch. Vizuální styl je pestrobarevný, stylový a kromě jedné scény jsme nezaznamenali žádný pokles frameratu. Pokud máte rádi hopsačky, tuhle hru si určitě zahrajte. Jestli jste fandové Maria, tak jakbysmet. Víte co? Všichni si zahrajte tuhle pecku.

55 fotografií

Do detailu vybroušená a geniální hopsačka
Klobouk Cappy a jeho schopnosti