Trailer na videohru BioShock: The Collection 2K Games

BioShock v roce 2007 způsobil zasloužený poprask. Šlo o atmosférickou hru odkazující na klasiky jako System Shock a Deus Ex. Hráč se v roli pasažéra Jacka ze zříceného letadla dostává do podmořského města Rapture, které vybudoval zhýralý milionář Andrew Ryan. Vědci v něm objevili látku ADAM, kterou získali z mořských slimáků a díky níž dokázali z obyvatel Rapture dělat nadlidi. Jenže nakonec došlo ve městě odděleném od zbytku světa k převratu a následné katastrofě.

I když neznalému oku může přijít BioShock jako obyčejná střílečka, není tomu tak. Nabízí toho mnohem víc. Boj se dělí na tři druhy – nablízko, střelbu ze zbraní a útok Plazmidy – genetickými vylepšeními, které vám umožní vyvolat rukama elektřinu, oheň nebo používat telekinezi. Elementy využijete jak v boji (probití vodní plochy s nepřáteli elektřinou), tak k postupu dál a řešení hádanek (roztátí ledu ohněm).

Když střelíte elektřinu do vody, v níž jsou nepřátelé, probije je to.
Autor: 2K Games
Nepřátelé jsou děsiví a propracovaní. Ikonický potápěč s vrtákem v ruce Big Daddy je masivní a jde z něj strach. Rozdrtit váš může během okamžiku. Jeho doprovod v podobě sice menší, ale o nic méně děsivé Little Sister, která z mrtvol sbírá ADAM, má hlubší význam. Strašidelné holčičky můžete zabít, nebo zachránit. Vaše rozhodnutí se pak projeví v samotném konci hry.

I zbytek nepřátel je děsivý a zdeformovaný. Navíc nejsou vůbec hloupí. Potkáte se i s létajícími střílnami, s nimiž si ale můžete poradit více způsoby, ostatně jako s většinou problémů ve hře. Kromě útoku můžete zvolit i hackování v podobě minihry, v níž musíte tekutinu dovést až k cíli. Zábavné, i když náročné. Tím nejlepším na hře však byla a je její atmosféra. Rapture na vás dýchá svým retro sci-fi stylem a při jeho průzkumu vás bude mrazit v zádech.

Little Sister sbírá ADAM z mrtvol.
Autor: 2K Games
Po technické stránce je první BioShock z celé kolekce vylepšen nejvíce. I když nejde o hru dosahující grafických kvalit současných novinek, krásně prokoukla. Textury jsou ostřejší, modely postav jsou vyhlazené a především efekty jako voda a oheň nyní vypadají realističtěji. To samé platí i o podobě BioShock 2, který vyšel o tři roky později. Byť změny nejsou tak markantní jako u jedničky. Hra totiž vypadá lépe sama od sebe.

V druhém díle se chopíte role Subjektu Delta – prototypu Big Daddyho, který se snaží zjistit, co se stalo s Little Sister, se kterou byl spojen. Příběh se odehrává osm let po první hře a je vítaným návratem do atmosférického města Rapture. Hraní za potápěče navíc přináší nový herní prvek v podobě úrovní rozmístěných v zatopených lokacích nebo rovnou na dně oceánu. Jsou poutavé a vtahující. Jako celá hra. Jen zjednodušené hackování zamrzelo.

Souboje s Big Daddym jsou obtížné.
Autor: 2K Games
BioShock: The Collection je téměř kompletní kolekcí a nechybí tedy ani příběhový přídavek BioShock 2: Minerva’s Den, v němž se chopíte dalšího Big Daddyho Subjektu Sigma. Jde o příklad skvělého dodatku. Na druhou stranu chybí kompetitivní multiplayer, který sice nebyl kdovíco, ale byl součástí původní hry. I když to většině hráčů bude fuk, někomu může chybět.

Třetí díl BioShock: Infinite byl velkým překvapením. Z reálií podmořského Rapture se totiž přenesl do Columbie – steampunkového města v oblacích. A hře to jenom prospělo. Dvakrát do stejné řeky možná vstoupíš, ale potřetí by to byla už nuda. Příběh se opět odehrává v alternativní minulosti a hlavním hrdinou je bývalý agent Booker DeWitt, který má zachránit záhadnou a krásnou Elizabeth.

Columbia je město pro vyvolené umístěné v oblacích.
Autor: 2K Games
Prodrat se bude muset městem plným vojáků i robotů a spoustou nadpřirozena, aby se mohl postavit samozvanému prorokovi Hemcockovi, který ho ovládá. Věci, které prožije, se vymykají normálnímu chápání. BioShock: Infinite obsahuje vše, co jeho předchůdci. Akorát Plazmidům se zde říká Vigory. Velkou novinkou je ale hák, kterým můžete nejenom nablízko útočit, ale jezdit s ním na kolejích rozesetých po celé Columbii.

K BioShock: Infinite vyšel příběhový přídavek Burial at Sea rozdělený do dvou epizod. Obě jsou samozřejmě přítomné a jsou naprosto parádní. Příběh z Columbie totiž spojují s událostmi v Rapture. Pro fandy a zvláště pro ty, kterým podvodní město v trojce chybělo, nebývalý zážitek. Poslední díl z roku 2013 má nejméně technických změn, protože je nejmladší.

15 fotografií
Vyhlazení textury a rychlejší snímkování ale nechybí. Kromě všech dílů i přídavků nabízí kolekce navíc komentář tvůrců. Fandy možná zamrzí, že nenabízí ve skutečnosti žádný nový obsah, ale na druhou stranu je ten starý známý a nyní vylepšený bombastický. Tohle je kolekce, kterou stojí za to mít ve sbírce.

Tři kultovní hry v jednom balení
Vizuální vylepšení i rychlejší framerate jsou znát
Nechybí ani všechny přídavky