Středa 24. dubna 2024
Svátek slaví Jiří, zítra Marek

Recenze novinek pro PlayStation Vita: Blesk.cz otestoval všechny žánry

/
  • PlayStation Vita je nejvýkonějším handheldem na trhu
    6. července 2012 ● 00:00

Katalog her pro nejvýkonnější handheld na trhu, PlayStation Vita, se pořádně rozrůstá. Dnes už si s ní přijde na své každý hráč, protože si lze vybrat ze všech možných i nemožných žánrů. Blesk.cz tak otestoval rozmanité tituly, které zastupují ty nejpopulárnější druhy videoher. Je libo pořádnou akci s vojáky, závody autíček na dálkové ovládání, nebo raději titul využívající rozšířenou realitu?

• 1.

Novinky pro PlayStation Vita

Handheld PlayStation Vita je na trhu již přes čtyři měsíce a za tu dobu na něj vyšly tituly zastupující snad všechny důležité žánry. Vybrat si můžete akční, závodní i logické tituly. Vybrali jsme hry, které by mohli zaujmout hráčovu pozornost. Ne všechny ale stojí za zahrání. V rozhodnutí vám pomůže následující článek. Která hra perfektně využívá dotykové displeje a další speciální fuknce Vity? Která je naopak zanedbává? Čtěte sami.

17 fotografií

• 2.

Unit 13 – tuctová, ale zábavná akce

Za vojenskou akcí Unit 13 stojí vývojářský tým Zipper Interactive, tvůrce taktické série Socom, takže není překvapením, že se hraje velmi podobně. Jde o akci s krycím systémem a taktickými prvky. Chopíte se v ní celé řady střelných zbraní, stejně jako členů jednotky 13, Každý z nich má své specifické zaměření jako komando, technik, infiltrátor nebo střelec. K dispozici jsou desítky misí, z nichž má každá specifické úkoly i pojetí. Najdete zde úkolové mise, ve kterých se vám doplňuje zdraví samo při neaktivitě, ale i ty, ve kterých máte ukazatel zdraví, který nesmí zůstat prázdný. Jsou zde ale i ty, ve kterých musíte infiltrovat nepřátelskou základnu, a nikdo vás nesmí spatřit. Jakmile se tak stane, je konec, což je značně frustrující! Unit 13 chytře doplňuje povedené ovládání analogovými páčkami a akčními tlačítky povely na obrazovce, které stačí aktivovat dotykem. Jde o umisťování bomb, ale i míření, nebo nabíjení. Vše je přitom velmi intuitivní. Velkou výhodou je, že si můžete odemknuté mise vybírat v libovolném pořadí, stejně jako je projít s kamarádem díky kooperativnímu bezdrátovému nebo online multiplayeru. Grafika působí tuctovým dojmem, ale za tím nestojí nic jiného, než stále se opakující prostředí základen, nepřátelských táborů a podobně. Pro vyznavače handheldových akcí ideální titul!

V Unit 13 uvidíte spoustu vojenských základen
    Autor: Sony

Žánr: akční

Zábavná akce

povedené ovládání

spousta typů misí

kooperace

Frustrující infiltrační mise

opakující se prostředí

Hodnocení: 7/10

• 3.

Everybody’s Golf – překvapivě komplexní golf

Na PS Vita zamířil i nejnovější díl Everybody’s Golf. Toto na první pohled roztomilé provedení s komiksově vypadajícími hráči překvapí svým komplexním zpracováním. Nabízí totiž herní zpracování golfu, které nepostrádá hloubku. Ve hře nalezneme turnaje, výzvy, ale i mulitplayerová klání, ať už po internetové, nebo lokální bezdrátové síti. Za každý vyhraný turnaj získáte body, které můžete proměnit za nové hráče, oblečení pro ně, další hole nebo míčky. S jinými typy holí se také dočkáte odlišného druhu odpalu, takže se vyplatí promyslet, co použít na daleký odpal přes green, i na doražení míčku do důlku. Dráha letu míčku navíc záleží, z jaké výšky jste ho odpálili a jaký zrovna fouká vítr. Všechna hřiště jsou zpracována naprosto bravurně, členitě, detailně a uvidíte na nich pobíhat i nejrůznější zvěř. Potěší i příjemné a přesné ovládání za pomocí akčních tlačítek. Budete muset být opravdu přesní, abyste míček na ukazateli síly odpálili tak, jak přesně chcete. Je ale škoda, že dotykové funkce displeje i další speciality handheldu nebyly příliš využity. Kameru můžete ovládat displejem, nebo dokonce gyroskopem, ale kromě pohybu k menu „dotykáč“ jinak nevyužijete. Chápeme, že hraní golfu vyžaduje přesnost a preciznost, ale větší zapojení speciálních funkcí bychom uvítali. Hra však jasně ukazuje, že je určená pro Vitu. Na handheldový titul totiž vypadá báječně.

Při odpalu záleží na síle, ale také na momentálním větru
    Autor: Sony
    Žánr: sportovní

Komplexní zpracování golfu

Úžasná hřiště

Spousta herního obsahu

Málo využití specialit Vity

Hodnocení: 8/10

• 4.

MotorStorm RC – terénní závody s autíčky na dálkové ovládání

Série MotorStorm byla vždy o terénních vozech, krkolomných tratích, oslňující grafice a chytlavé arkádové hratelnosti. Ne vše z toho se však dostalo do prvního dílu pro PlayStation Vita. Jde sice opět o terénní závody, ale ne automobilů, tahačů a motocyklů, ale autíček na dálkové ovládání. I ty se ale prezentují ve hře v odlišných typech jako supermani, monster truck, závodní truck (proboha, je neovladatelný!), buggynu, rallye vůz, tahač, muscle vůz a superauto. Každý z nich se ovládá jinak, má své přednosti i stinné stránky. Ovládání se snaží kopírovat skutečné dálkové ovládání modelů aut, takže zatáčíte levou analogovou páčkou, zatímco pravou akcelerujete. MotorStorm RC obsahuje čtyři různá závodní prostředí, z nichž všechna pochází z předchozích dílů, což ocení zejména fanoušci. Kolem miniaturních tratí uvidíte nevybuchlé bomby, sněžné skútry nebo vozidla, která znáte z dílů pro PlayStation 3. Projedete se po ledu, poušti, tropických lokacích i postapokalyptickém městě. Závody jsou přitom zábavné, ale chce si zvyknout na ovládání. Budete jezdit na čas, na dosaženou pozici, nebo se budete během závodu snažit předjet co nejvíc protijezdců. Pořád je co dělat a v každém závodě můžete získat hned tři medaile. A co je nejlepší, pokud si hru koupíte, získáte i verzi pro PlayStation 3 s několika grafickými efekty navíc a hlavně multiplayerem na rozdělené obrazovce! Přesto bychom si na Vitě raději zahráli klasický MotorStorm.

Hru si je možné zahrát i na PlayStation 3
    Autor: Sony
    Žánr: závodní

Zábavné arkádové závody

Tratě z prostředí minulých dílů

Možnost zahrát si hru na PlayStation 3

Ovládání vyžaduje delší osvojení

Hodnocení: 8/10

• 5.

Table Top Tanks – bitvy tanků na stole

Ne všechny hry pro PS Vita jsou určené do obchodů, některé, jako Table Top Tanks, si lze stáhnout pouze prostřednictvím online služby PlayStation Network. Hra využívá rozšířenou realitu a k jejímu hraní potřebujete AR karty, které naleznete v každém balení handheldu. Ty rozmístíte na rovný povrch, Vita je nasnímá kamerou a vytvoří kolem nich reálie bariér, terčů a základen. Právě z nich se budou vynořovat tanky, o jejichž bitvách celá hra je. Ve hře budete likvidovat terče, nepřátelské tanky, sbírat majáky, vracet se na základnu s vlajkami. V Table Top Tanks naleznete i několik power-upů, které přehodí protivníkům ovládání, učiní váš neviditelnými, nebo díky nim můžete dotykem na displej seslat letecký útok. Ovládání je jednoduché, levou páčkou ovládáte tank, s pravou rotujete hlavní. Mimo 15 výzev je k dispozici i multiplayer, s režimy jako poslední muž zůstává nebo zajetí vlajek. S editorem si budete moci vytvořit i vlastní levely. Tato hra vás na jedno odpoledne zabaví, ale víc od ní čekat nelze.

V bitvě můžete přivolat i letecký útok
    Autor: Sony

Žánr: akční

Na chvíli bitvy zabaví

Postrádá hloubku, obsah a delší životnost

Hodnocení: 3/10

• 6.

PulzAR – braňte planetu před meteoritem

Logická hra PulzAR má hned dvě věci společné s Table Top Tanks. Opět jde o hru využívající rozšířenou realitu, takže dojde řeč na AR karty a používání kamery handheldu a opět jde o hru, kterou si lze výhradně stáhnout z PlayStation Network. Tím ale veškerá podoba končí, protože PulzAR není akčním titulem, ale logickou hrou, u které budete používat váš mozek. Princip hry spočívá v tom, že se na Zemi blíží meteor, který musíte zastavit, než zlikviduje veškerý náš povrch. Poslouží vám k tomu rakety, které musíte aktivovat speciálními lasery. Ty ale obvykle směřují jiným směrem, než senzor, který je aktivuje. Nasměrovat je tak musíte pomocí zrcadel, která na obrazovku umístíte tak, že před kameru položíte karty. Zrcadla pak nasměrujete jejich natáčením. Jednoduché, ale důvtipné a zábavné. Jakmile nasměrujete laserový paprsek správně, aktivuje se odpal rakety a vy můžete sledovat, jak míří ke hvězdám, než narazí a odlomí kousek meteoritu. PulzAR je zábavnou logickou hrou, která umně využívá rozšířenou realitu. Nastavování karet je ale někdy peklo.

Meority už padají!
    Autor: Sony

Žánr: logická

Chytrá hratelnost

Využití rozšířené reality

Po pár levelech postrádá rozmanitost

Hodnocení: 6/10

• 7.

WipEout 2048: WipEout HD WipEout HD Fury packs – pořádná porce nového obsahu

Geniální futuristická závodní hra WipEout 2048, který vyšla při startu handheldu, se dočkala svého prvního rozšíření, a to hned dvojnásobného. Jsou jím totiž balíčky obsahující plnou hru WipEout HD z PlayStation 3 a její datadisk Fury. Všechny tratě, závody, kompletní obsah těchto dvou her ve vaší Vitě. Multiplayer podporuje crossplay, takže i na handheldu můžete závodit proti majitelům stolních konzolí. Balíčky stačí stáhnout a samy se nainstalují při spuštění hry. Pamatujte, že pro zobrazení nového obsahu musíte mít ale aktivovaný online pass.

Už i ve WipeOut 2048 můžete projet všechny tratě z jediného dílu pro PlayStation 3
    Autor: Sony

Žánr: závodní