Nový letoun Spike S-512 je nejen elegantní a lehoučký, ale především pořádně rychlý. Dokáže vyvinout supersonickou rychlost 1,6 až 1,8 machu, takže cesta z Evropy do New Yorku by zabrala opravdu jen pouhé tři hodiny. Pro piloty bude jediným problémem tzv. aerodynamický třesk, který vzniká při překonání rychlosti zvuku. A kvůli němu jsou nadzvukové lety nad některými obydlenými oblastmi zakázány. Je ale možné, že nadzvukové rychlosti bude dosahovat až nad oceánem.

Podobnou rychlost vyvinul i legendární letoun Concorde, který byl z letového parku definitivně vyřazen před 14 lety. Provoz byl totiž pro aerolinky příliš drahý a nerentabilní. Do concordu se vešlo sice až 128 pasažérů, zájem o rychlou přepravu ale postupně opadal. Podepsaly se na tom nejen vysoké ceny letenek (od 200 tisíc korun), ale také tragická nehoda z roku 2000, kdy letoun havaroval krátce po vzletu nad pařížským letištěm a při tragédii zahynulo 113 osob.

Spike S-512 má stát 1,5 miliardy korun a oproti concordu pojme mnohem méně pasažérů- pouhých 18! Cena letenek není známa, ale nejspíš nebudou nejlevnější. Zajímavým faktem je, že letadlo nebude mít klasická boční okénka, díky čemuž se sníží odpor i váha stroje. Do bílé zdi ale pasažéři koukat nebudou, boční stěny interiéru jsou pokryty tenkým displejem a pomocí mikrokamer se na něj budou promítat záběry zvenku.

Video
délka: 00:21
720p 360p

Nadzvukový letoun Spike S-512 YouTube/Spike Aerospace

Vysoká rychlost ale není jedinou předností nového letadla. Pyšní se i velmi dobrou doletovou vzdáleností. S plnými nádržemi by měl stroj uletět přes 11 400 kilometrů, takže by letoun mohl bez dotankování obsluhovat i linky z Londýna do Hongkongu nebo Tokia.

Nadzvukové létání by se mohlo v následujících letech dočkat »renesance«. Podobné stroje totiž vyvíjí i konkurence. Na jednom pracují ve firmě Boom Technologies v Coloradu a jedním z investorů jsou Virgin Airlines Richarda Bransona. Jejich stroj by měl přepravovat kolem 50 cestujících a lítat rychlostí až 2,2 machu. Americký Aerion s francouzským Airbusem má na stole plány na letadlo AS2 pro 12 pasažérů a počítá s rychlostí až 1,5 machu. Má už i první objednávky: dvacet letadel za 2,4 miliardy dolarů od přepravce Flexjet.

Technické parametry

• Kapacita – 18 cestujících

• Délka – 37 metrů

• Rozpětí křídel – 18 metrů

• Hmotnost prázdného letounu – 21 432 kg

• Maximální hmotnost – 52 163 kg

• Maximální rychlost – 1913 km/ hod. (1,8 machu) • Optimální letová rychlost – 1700 km/hod. (1,6 machu)

• Dolet – 11 482 km

• Letová hladina – 15 000 metrů

Poprvé letadlem: jak si zabalit a jak překonat jet lag >>>

Fotogalerie
44 fotografií