Pátek 19. dubna 2024
Svátek slaví Rostislav, zítra Marcela
Oblačno, déšť 8°C

Tajemství letecké dopravy: Proč se nesmí telefonovat a jak se dostat do první třídy?

/
  • Tajemství letecké dopravy: Proč se nesmí telefonovat, jak se dostat do první třídy a proč nám v letadle nechutná?
    30. března 2016 ● 19:10

    Proč se v letadle nesmí telefonovat? Jak se dostat do první třídy? Proč nám obvykle nechutná jídlo na palubě? A co se stane, když letadlu vysadí všechny motory? Vybrali jsme pro vás ty nejzajímavější fakta z oblasti letecké dopravy, o kterých jste nejspíš nejednou přemýšleli.

  • 1.

    Proč se nesmí na palubě letadel telefonovat?

    Tato otázka zajímá snad každého: proč se na palubě komerčních letů nesmí používat mobilní telefon? U starších letadel existuje riziko, že by přístroje mohly rušit rádiové a další systémy letadel.

     

    Nová letadla jsou ale už vybavena systémy, které rušení zabraňují, a postupně tak dochází k uvolňování striktních pravidel o používání elektroniky. U některých aerolinek tak elektroniku můžete využívat bez omezení, ale pouze v letové hladině nad 10 000 stop (přibližně 3000 metrů).

     

    Samozřejmě v letové hladině okolo 10 km nad zemí se s pomocí běžné sítě GSM nikam nedovoláte, museli byste použít satelitní síť. Například aerolinka Emirates této satelitní sítě ve svých letadlech využívá a cestujícím pomocí další technologie zprostředkovává standardní GSM signál.

    Proč se nesmí v letadle telefonovat?
    Autor: Profimedia.cz

  • 2.

    Proč nám nechutná palubní jídlo?

    Ve velkých výškách naše chuťové pohárky nefungují stejně jako na zemi. Nízká vlhkost vede k vysychání nosních dutin a tlak vzduchu znecitlivuje chuťové pohárky, proto se na palubě letadla často podávají velmi slané či pikantní dušené pokrmy.

     

    Když aerolinky zavádí nové menu, často ho zkouší právě při letu, aby věděly, jak bude cestujícím chutnat. Některé aerolinky pro tento účel mají speciální komory, které podmínky na palubě letícího stroje napodobují.

    Jídlo v letadle
    Autor: Profimedia.cz

  • 3.

    Proč musí být stínítka nahoře?

    Pokud vám vrtalo hlavou, proč letušky při vzletu a přistávání požadují, abyste měli zdvihnutá stínítka, pak čtěte dále. Palubní personál to potřebuje pro případ, že by se něco stalo. Konkrétně jde o to, aby v případě mimořádné události viděli, na které straně letadla je bezpečněji a kudy provádět evakuaci.

     

    Rovněž pokud letadlo vzlétá za dne, pak otevřená stínítka pomáhají v tom, že oči cestujících jsou přivyknuty na světlo, při eventuální evakuaci z letadla tedy nedochází k dezorientaci. Při nočních letech se osvětlení v kabině ze stejného důvodu ztlumuje.

     

    K mimořádným událostem dochází nejčastěji právě při vzletech a přistáních. Stínítka spolu se zvednutými stolky a sedačkami značně usnadňují evakuaci letadla, která by měla trvat asi 90 sekund, v případě nouze se každá ušetřená sekunda počítá.

    Okénko
    Autor: Profimedia.cz

  • 4.

    Proč je na záchodě popelník?

    Kouření na palubě letadel je už dávno zakázáno, i přesto ale každé nové letadlo musí mít podle leteckých předpisů na záchodě popelník. Proč? Je to opatření kvůli případným neukázněným cestujícím, kteří by se nedali odradit pokutou a dalšími následky a stejně si na záchodě zapálili. Pokud by se tak stalo, je lepší, aby měli posléze kam nedopalek hodit, než aby ho hodili třeba do koše a způsobili požár.

    Proč jsou na záchodech popelníky?
    Autor: Profimedia.cz

  • 5.

    Které sedadlo je nejbezpečnější?

    Podle statistik publikovaných magazínem Populární Mechanika (Popular Mechanics) mají největší šanci na přežití pasažéři v zadní části letadla, nejlépe na prostředních sedadlech. Šance na přežití jsou 69% pro cestující v zadní části letadla, 56% v prostřední a 49% v přední části letadla. První třída je tedy pohodlná, ale zdaleka ne bezpečná. Statisticky máte také větší šanci na přežití, pokud sedíte blízko nouzového východu.

    Která místa v letadle jsou nebezpečná a kde máte větší šanci přežít?
    Autor: Popular Mechanics

  • 6.

    Kam putuje odpad z toalet?

    Odpad z toalet se za normálních okolností likviduje po přistání. I kdyby palubní personál chtěl záchody „vyprázdnit“ za letu, nebylo by to možné, protože ventil je umístěn mimo palubu, respektive zvenku letadla.

     

    Na internetu ale můžete nalézt několik snímků modrého ledu, který lidem přistál na jejich pozemcích. Odpad z toalet skutečně může z letadla za letu vypadnout, ale jedná se o poruchu. Pokud odpadní trubky v letadle netěsní, pak voda z kanalizace může prosáknout až skrz plášť letadla. Kapalina vlivem teplot pod nulou přimrzne k plášti a obvykle tam zůstane až do přistání, ale někdy může odpadnout. Ve vzácných případech led během letu neroztaje a dopadne až na povrch. 

     

    A jak se odpadu zbavují jinde? Zaoceánské lodě odpad běžně vypouští do vody během plavby. Astronauti z Mezinárodní vesmírné stanice pak exkrementy balí a vystřelí je k Zemi, kde shoří v atmosféře.

    Prosakující odpadní kanalizace vytvoří na letadle takovou námrazu.
    Autor: Discovery

  • 7.

    Je létání bezpečné?

    Létání platí za nejbezpečnější druh přepravy pasažérů na světě, pravděpodobnost, že v letadle zahynete, je jedna ku pěti milionům, někteří dokonce uvádí až jedenáct milionů. Za rok umře v letadlech zhruba tolik lidí, co při autonehodách za několik málo hodin. Pokud bychom vzali statistiku nehodovosti na uražené kilometry, pak vám smrt hrozí nejvíce při jízdě na motorce, kde je pravděpodobnost zhruba 1 : 9 182. Větší pravděpodobnosti úmrtí mají i chodci, cyklisté, pasažéři nákláďáků, lodí, vlaků a autobusů.

     

    Než při létání pravděpodobněji zemřete při koupání (1 : 685 000), na otravu jídlem (1 : 3 000 000), při pádu z postele (1 : 2 000 000) nebo při nehodě v práci (1 : 43 500).

    Letecká havárie
    Autor: ČTK

  • 8.

    Proč za letu nejde otevřít dveře?

    Báli jste se někdy, že se vám za letu otevřou dveře, třeba u nouzového východu? Pak vězte, že to není možné. Téměř všechny dveře ve všech komerčních letadlech se otevírají dovnitř, přinejmenším v první fázi otevření je nutné je zatlačit směrem do kabiny. Při letu ale na dveře působí velký tlak z kabiny, takže k jejich otevření by byla potřeba ohromná síla, která zdaleka není v lidských možnostech.

     

    Dveře tak lze otevřít, pouze pokud je letadlo ještě na zemi nebo pokud dojde k dekompresi (snížení tlaku) v kabině. Výjimkou jsou pak třeba letadla pro parašutisty, ve kterých nedochází k natlakování kabiny.

    Únikový východ
    Autor: Profimedia.cz

  • 9.

    Co se stane, když letadlu vysadí všechny motory?

    Je to velmi vzácná situace, ale stát se to může. Když letadlu vysadí všechny motory, ještě to neznamená, že zemřete. Zkušený pilot s takovým strojem totiž může doplachtit například na vodní hladinu a zde přistát. Naposledy se to stalo v roce 2009, kdy letu US Airways 1549 po srážce s hejnem ptáků přestaly fungovat oba motory. Pilot naštěstí doplachtil a nouzově přistál na řece Hudson v New Yorku. 78 cestujících se zranilo, ale nikdo nezemřel.

     

    Pilotům se ale podařilo přistát s nefunkčními motory i na ranveji. Stalo se tak například v roce 2001 u letu Air Transat 236 z Toronta do Lisabonu. Kapitán Robert Piché s rozbitým strojem bravurně přistál na portugalské vojenské základně na Azorech. Při tvrdém přistání se zranilo několik cestujících, ale všichni přežili.

    Přistání na řece Hudson
    Autor: Reuters
    Přistání na řece Hudson
    Autor: Reuters

  • 10.

    Jak se bezplatně dostat do byznys třídy?

    Stává se to málokdy, ale možné to je. Aerolinky vám mohou bezplatně nabídnout místo v byznys třídě, pokud cestujete na rušné trase a letadlo je přeplněné, pokud jste pravidelnými zákazníky aerolinky, pokud cestujete sami, anebo z dalších důvodů – velká výška, těhotenství, rozbité sedadlo, líbánky atd. Rovněž neuškodí se zdvořile zeptat.

    První třída
    Autor: Profimedia.cz

  • 11.

    K čemu je malá dírka v okénku?

    Určitě jste si během letu všimli, že v každém okénku v letadle je dole uprostřed maličká dírka. Oficiálně se díra nazývá „větrací otvor“ a slouží k vyrovnání tlaku.

     

    Typické okénko v letadle se skládá ze tří tabulek – vnější, střední (nouzová) a vnitřní, která chrání před poškrábáním. K poškození vnější okenní tabulky dochází jen v opravdu výjimečných případech, ale v případě, že se tak náhodou stane, její funkci zastane právě střední okenní tabulka. Větrací otvor, který je umístěn ve střední tabulce, tak ve většině případů slouží jako ventil, který vyrovnává tlaky mezi kabinou a vnějším prostředím, respektive mezi vnější a střední okenní tabulkou tak, aby tlak nesla pouze nejsilnější (vnější) tabulka a střední byla ušetřena jen pro nouzové případy.

    Okénko
    Autor: Profimedia.cz

  • 12.

    Proč v některých řadách nejsou okénka?

    Pokud se rádi při létání koukáte z letadla, pak si při rezervaci dávejte pozor, abyste nenarazili na řadu sedadel, kde se namísto pohledu z okna, můžete kochat jen bílou zdí. S chybějícími okénky se můžete setkat nejčastěji na palubách letadel Boeing, konkrétně třeba typů 737 (300-900) a 738.

     

    Nejčastěji jde o jednu (někdy i dvě) z řad 9-11, ale vždy záleží na konkrétním typu letadla. Okénka zde nejsou, protože se konstruktéři Boeingu rozhodli, že tudy povedou klimatizaci a elektrickou kabeláž. V jiných případech jde zas o to, že rozpětí mezi okénky neodpovídá rozpětí mezi sedadly a na někoho vyjde pomyslný "Černý Petr" v podobě bílé stěny.

     

    V případě, že se chcete tomuto nepříjemnému překvapení vyhnout, doporučujeme před rezervací míst zkontrolovat rozvržení letadla například prostřednictvím anglických stránek SeatGuru. Stránka poradí, jak je konkrétní letadlo konstrukčně řešené a která místa jsou nejlepší, a kterým se naopak vyhnout.

    V některých řadách letadel nejsou okénka.
    Autor: Facebook

  • 13.

    Další dotazy?

    Pokud máte další dotazy ohledně létání, pak nám napište na mail cestovani@blesk.cz a my se je pokusíme zodpovědět.

Diskuse k článku Přidat názor
Počet komentářů: 3

zelena.karkulka:  Nepleťte 1.třídu-tzv first class s byznysem,je tam dost podstatný rozdíl,do first classu by nikoho ,,jen tak,, nedali.

(01. 04. 2016 00:52)

majojo: Ono ho ani moc sníst nelze, to co se podává, jsou spíš jednohubky než co jiného.

(31. 03. 2016 12:39)
Zobrazit celou diskusi
Články odjinud

Dnešní horoskopy