Čtvrtek 25. dubna 2024
Svátek slaví Marek, zítra Oto
Oblačno, déšť se sněhem 9°C

Nejabsurdnější letecké havárie v dějinách lidstva: Na vině je většinou pilot

/
  • Letecké katastrofy cestující většinou nemají šanci přežít.
    20. března 2016 ● 14:12

    Nejčastější příčinou leteckých dopravních nehod je selhání lidského faktoru, které může mít mnoho podob. Ať už se jedná o nepozornost v řídící věži, psychické problémy pilota či dítě v kokpitu. Každá z těchto katastrof má nezvratné následky, které ovlivní osudy mnohých lidí. Pojďme se na některé z nich podívat…

  • 1.

    Nezodpovědný otec

     „Víš co? Pojď sem a sedni si na moje místo, chceš?“ Věta, kterou bychom rádi od svého otce slyšeli, ale rozhodně ne od člověka, který je kapitánem právě letícího letadla. Mezi nejkurióznější letecké havárie v dějinách lidstva rozhodně patří havárie letu 593 zapříčiněná ruským pilotem.

     

    Ruský pilot se během nočního letu do Hongkongu rozhodl posadit do kokpitu nejdříve svoji dceru Jane a následně i svého syna Eldara. Jednalo se o jeden z prvních letů nového Airbusu A310-300 ruské letecké společnosti Aeroflot. Řídící pilot se chtěl pochlubit svým dětem, jakou špičkovou technologií letadlo oplývá. V tu chvíli si však neuvědomil, že se letadlo nachází v režimu autopilota, jehož fungování ale plně neznal.

     

    Když jeho patnáctiletý syn zatlačil do řídící páky, deaktivoval jednu z klíčových funkcí robotického pilota. Letadlo se začalo náhle natáčet a dostalo se do takového sklonu, který jeho konstrukce nebyla schopna unést. To způsobilo prudké klesání, které nešlo i přes všechny snahy kapitána zastavit. Po několika minutách se Airbus s 63 cestujícími zhroutil k zemi. Zemřelo všech 75 lidí na palubě.

    Airbus A310-300 ruské společnosti Aeroflot
    Autor: Reprofoto YouTube, Wikipedia, archiv
    Katastrofa letu 593 společnosti Aeroflot
    Autor: Reprofoto YouTube, Wikipedia, archiv

  • 2.

    Ledovec slz – příběh kanibalismu

    Pátek 13. října 1972 byl nešťastným dnem pro posádku a 45 pasažérů letu 571 z Uruguaye do Chile. Letadlo, které vezlo univerzitní rugbyové mužstvo, se kvůli nepříznivému počasí zřítilo v zasněžených Andách.

     

    Pád nepřežilo 12 lidí. V důsledku zranění následující den zemřelo dalších 5 pasažérů. Skupina trosečníků se najednou ocitla v zoufalé situaci. Nedokázali opravit řídící letadlové rádio, aby přivolali pomoc, neměli dostatek teplého oblečení a potraviny k přežití. Z malého funkčního rádia k nim dokonce dorazila zpráva, že pátrání po pohřešovaných z letecké havárie bylo odvoláno.

     

    Přeživší byli z nenadálé skutečnosti donuceni přijmout těžké rozhodnutí – sníst maso svých mrtvých spolucestující. Pro nikoho z nich to psychicky nebylo vůbec jednoduché. Většina pozůstalých byli věřící a oběti jejich spolužáci nebo kamarádi. Po dvou měsících nastalé hrůzy se dva odvážlivci rozhodli vydat na cestu a přivolat pomoc. Po 72 dnech ledový horor končí a všichni přeživší se skrze přivolanou záchranu dostávají, ač s velkou psychickou újmou, bezpečně zpět do svých domovů. Leteckou katastrofu přežilo jen 16 lidí...

    Fairchild FH-227D
    Autor: Reprofoto YouTube, Wikipedia, archiv
    Přeživší uruguayského letu 571
    Autor: Reprofoto YouTube, Wikipedia, archiv

  • 3.

    V nesprávný čas na nesprávném místě

    Největší nehoda v dějinách letectva dokazuje, že letadlo nemusí ani vzlétnout, aby došlo ke katastrofě.

     

    27. března 1977 došlo k útoku na mezinárodní letiště na ostrově Gran Canaria. Z tohoto důvodu byl provoz přesunut na mnohem menší a husté dopravě neuzpůsobené letiště Los Rodeos na ostrově Tenerife. Právě zde došlo k neštěstí s největším počtem mrtvých v historii leteckých nehod, když se srazila dvě letadla 747 Boeing Jumbo Jet, jedno řízené holandskou společností KLM a druhé pod vedením americké letecké společnosti Pan Am.

     

    V důsledku mnohých náhod, selhání, husté mlhy a nepřítomnosti pozemních radarů došlo k situaci, kdy se na jedné vzletové dráze naproti sobě střetla dvě letadla. Kapitán letadla KLM neslyšel výstrahu z řídící věze, podle které měl počkat, až se americké letadlo odstaví z ranveje. Naneštěstí si této situace všimnul když byly obě letadla už jen pár desítek metrů od sebe.

     

    Letadlo KLM se pokusilo na poslední chvíli vzlétnout. Úhel vzletu byl však na Jumbo Jet příliš prudký a zadní část letadla zavadila o zem a doslova přelomila druhý stroj v půli. Před odletem natankovaná nádrž způsobila okamžitý požár, který zabránil komukoliv z vraku uniknout. Z amerického Pan Amu se podařilo zachránit 56 cestujících a 5 členů posádky. Celkem zahynulo 583 lidí.

    Letecké neštěstí na Tenerife (1977)
    Autor: Reprofoto YouTube, Wikipedia, archiv
    Letecké neštěstí na Tenerife (1977)
    Autor: Reprofoto YouTube, Wikipedia, archiv
    Letecké neštěstí na Tenerife (1977)
    Autor: Reprofoto YouTube, Wikipedia, archiv

  • 4.

    Když pilot řeší soukromé problémy v kokpitu

    V evropském kontextu bylo šokující, když vyšlo najevo, že nehoda airbusu Germanwings, jenž se stala minulý rok, byla zapříčiněná úmyslně samotným pilotem. Ve skutečnosti se v historii letectva najde mnoho případů, kdy bylo záměrné zavinění posádky příčinou nehody.

     

    Jedna z prvních takovýchto nehod se stala v roce 1976, kdy ruský pilot nasměroval letadlo na blok domů. Později se zjistilo, že v jednom z nich žila jeho bývalá manželka, které se chtěl pomstít za rozvod.

     

    V roce 1994 na palubě transportního letadla společnosti FedEx cestoval kromě tříčlenné posádky i pilot mimo službu. Právě on po startu letadla zaútočil na své kolegy a těžce je zranil. Únosce byl odsouzen. Později se přiznal, že ho k únosu vedla tíživá finanční situace. Nechtěl, aby jeho rodina vyrůstala ve špatných finančních podmínkách. Vytvořil životní pojistku a letadlo unesl. Doufal, že se nikdy neodhalí pravá příčina neštěstí a rodina bude vyplacena.

    "Bojím se, že oslepnu," psal v emailu Andreas Lubitz adresovaném jeho lékaři.
    Autor: archiv Blesku

    Fotogalerie
    12 fotografií

Diskuse k článku Přidat názor
Počet komentářů: 1

hana5:  Jenom malá poznámka: v případě kolize na Los Rodeos podle několika dokumentů, které jsem viděla, kapitán letadla KLM se rozhodl vzlétnout bez povolení, protože ho tlačil čas a chtěl se vyhnout mezipřistání a střídání s jinou posádkou (piloti mají předepsanou dobu, po kterou můžou pilotovat, a do této doby se počítá i když stojí na ranveji - aspoň tak jsem to pochopila). Problém s orientací byl naopak u letadla Pan Am, které přejelo určený výjezd. Takže viníkem by jasně pilot KLM, dopustil se chyby, která by nejspíš měla fatální následky i za příznivého počasí.

(20. 03. 2016 15:55)
Zobrazit celou diskusi
Články odjinud

Dnešní horoskopy