Žádejte certifikát

V cestovce se ptejte po certifikátu od pojišťovny, který dokládá, že firma, která zájezd organizuje, je pojištěná proti úpadku. Pokud vybíráte zájezd po síti, měla byste kopii dokladu najít na internetových stránkách. Důležitá je zmínka, od kdy do kdy a u jaké pojišťovny je cestovní kancelář proti krachu pojištěná.

Letenka bývá rizikovější

Ten, kdo prodává pouze letenky, nemusí být proti úpadku pojištěný. Samotná letenka není zájezd! Tím se myslí jen kombinace dvou a více služeb.

Podvodníci číhají všude

Zájezdy organizuje bohužel i řada nepojištěných institucí. Příkladem jsou jazykové školy nebo zdravotnická zařízení nabízející ozdravné pobyty u moře. Může vás zmást, že se prezentují vlastními katalogy a letáky, které jsou jen těžko rozeznatelné od těch z cestovních kanceláří. „Doporučuji vyhýbat se každému, kdo se nechce platným certifikátem prokázat. I když vás cena zájezdu láká, jděte raději jinam,“ říká Tomio Okamura, mluvčí Asociace cestovních kanceláří.

Co je psáno, to je dáno

Smlouva o nákupu zájezdu by měla kromě běžných náležitostí, jako je jméno klienta a místo pobytu, obsahovat i další věci, které vám byly přislíbené nebo si na ně připlácíte. Jde třeba o zajištění pokoje s výhledem na moře nebo vzdálenost hotelu od pláže. „Vyhnete se dohadům, že něco bylo nebo nebylo přislíbeno,“ radí Tomio Okamura.

Počet dní a nocí nemusí souhlasit

Za první den dovolené se podle zákona počítá kalendářní den, kdy nastoupíte na zájezd. I takový odlet ve 23:30 je tedy prvním dnem vaší dovolené. Naopak přílet do republiky v 00.30 pak zase dnem posledním. Zájezd může mít osm dní, ale jen šest celých nocí.

Jste nespokojení? Stěžujte si hned!

Něco vám vadí, nesedí, je v rozporu se smlouvou? Stěžujte si na místě u delegáta. Pokud nedostatky neodstraní, máte právo na reklamaci. Nechte si od delegáta písemně potvrdit nedostatky, nafoťte si je, zajistěte si svědky. Po návratu reklamaci sepište. Vyjmenujte potíže, přiložte důkazy a do 90 dnů dopis zašlete doporučeně na adresu cestovní kanceláře. Ta by se měla do 30 dnů ke stížnosti vyjádřit.

Znaky neférové „cestovky“

 

* Média se o cestovní kanceláři zmiňují opakovaně a negativně.

* Cestující čekají dlouho na letadlo kvůli zpoždění nebo zrušení původního letu.

* Kancelář vedou lidé, kteří měli už v minulosti potíže s podnikáním v cestovním ruchu.

* Zájezdy jsou prodávané s velkým předstihem a musíte dopředu zaplatit vysokou zálohu.

* Odlety a letové trasy se v hlavní sezoně často mění.

* Zájezdy se dlouhodobě prodávají za přehnaně nízké ceny.

* Nelichotivé internetové diskuse na adresu cestovní kanceláře.