Jízdu na dovolenou usnadňují v moderních autech všemožní asistenti: ti zachovávající rychlost i vzdálenost od vozidla jedoucího před nimi, ti pro udržení auta v jízdním pruhu, na parkování, přepínání zpětného zrcátka při oslnění, brzdění před překážkou.

Inu, je toho hodně! Více luxusu v podobě elektrických pomocníků - a tedy i elektromotorů – ale kladou na startovací akumulátory stále větší nároky.
Pokud nechcete mít nepříjemnosti během odjezdu na vytouženou dovolenou, zopakujte si s námi uvědomit tucet chytrých zásad.

* Při používání vozu na krátké trasy (pod 12 kilometrů na jeden start) je třeba akumulátor dobíjet, neboť je tímto narušena energetická bilance - více z akumulátorů odebíráme, než mu prostřednictvím dobíjecí soustavy dodáváme.

* Akumulátor o napětí 12 V musí být provozován v maximálně nabitém stavu – optimálně 12,60 V klidového napětí na svorkách. U akumulátoru s AGM technologií je to optimálně 12,92 V.

* Technicky zdatní řidiči si mohou snadno voltmetrem změřit na svorkách baterie, jaké nabíjecí napětí dává do akumulátoru alternátor při různých otáčkách motoru. Méně zdatnější by se měli obrátit na odborný servis.

* Pro jistotu přibalte na dovolenou startovací kabely, mohou přijít vhod pro případ náhlého problému s nastartováním.

* I „bezúdržbové“ akumulátory je třeba pravidelně kontrolovat a dobíjet v případě potřeby na plný výkon! Sice se během
běžného provozu obejdou bez doplňování destilované vody, to je ale vše.

* Pokud auta neprovozujete před dovolenou více než dva týdny, určitě použijte pro udržení stavu kapacity akumulátoru nabíječku.

* Baterie s kapalným elektrolytem, pokud jsou hluboce vybité, nabíjíme nabíječkami s napětím minimálně 16 V, někdy potřebujeme dokonce až 17 V. „Hobby“ nabíječky tady už nepomohou.

* Při volnoběhu se akumulátor dobíjí jen nepatrně. Dokonce se může i vybíjet, pokud je současně zapnuto mnoho spotřebičů!

* Nabíjecí napětí je různé podle stáří vozidla a vyspělosti nabíjecí soustavy, optimální ve vozidle s 12 V systémy je nejčastěji mezi 14,2-15,2 V na jeden akumulátor. Některá auta mají i dva akumulátory.

* Částečně vybité akumulátory mají sklon k vrstvení kyseliny a chemickým změnám, které mohou zvrátit jen speciální profesionální nabíječky. Jinak hrozí ztráta kapacity a nakonec selhání akumulátoru.

* Automobily vyšších tříd disponují palubními počítači, které umí řídit vybíjecí a nabíjecí procesy akumulátoru.

* Pokud jsme nuceni vyměnit akumulátor, použijme ten nejsilnější a s největší kapacitou, který se vejde. Čím je vozidlo starší, potřebuje výkonnější akumulátor. Pokud máme v autě originálně akumulátor s technologií AGM, musíme ho nahradit opět jen takovým! Mají ho hlavně auta se start-stop technologií, ale i obytné vozy.