Jedním z letadel, které budilo mezi diváky nadšení, byl celodřevěný letoun Avia BH – 1. Poprvé vzlétl v roce 1921 a jeho věrnou kopii vyrobil Marcel Sezemský (47) z Prahy. Odtud do Plas cestu zvládl za necelou hodinku. „Letadlo letí rychlostí až 130 km/ h. Na hodinu letu potřebuje 15 litrů paliva,“ řekl Sezemský.

Trup letadla je vyrobený z letecké překližky. Křídla jsou z plátna, jen žebra uvnitř jsou dřevěná. „Letadlo jsem stavěl tři a půl roku a stálo mě to 8 tisíc hodin práce. A co bylo pro mě nejtěžší? S letadlem vlétnout. Staří piloti mu říkali exprevít, protože se jim údajně hůře ovládalo, a já se bál, abych s ním nespadl,“ smál se Sezemský.

Letadlo Zlín 126 z roku 1956

Pochází z roku 1956. Je to jediné dochované akrobatické letadlo tohoto typu na světě. Původně bylo vyráběné jako vojenský výcvikový letoun.

Letadlo Zlín 126 z roku 1956

Letadlo Polikarpov PO – 2 Kukuruznik

Tento dvojplošník létal už před 2. světovou válkou. Fungoval jako průzkumné letadlo. Za války Sověti vytvořili ženský letecký pluk, který byl vybaven těmito letouny.

Letadlo Polikarpov PO – 2 Kukuruznik

Letadlo Aero 45

Pochází z roku 1956 a je to jediný dochovaný exemplář tohoto typu letadla v ČR. Na konci 50. a začátku 60. let ho ČSA používaly jako aero taxi.

Letadlo Aero 45 z roku 1956

Letadlo L 200 Morava

Vyrábělo se a létalo v 70. letech. Není nijak vzácné, dochovalo se ho totiž více kusů, ale vzhledově je už na první pohled krásné. Kromě pilota je v kabině místo ještě pro tři cestující.

Letadlo L 200 Morava ze 70. let

 


Bedekr pouták

Pošlete SMS na číslo 902 11 ve tvaru:

HRADW mezera JMÉNO mezera PŘÍJMENÍ mezera ADRESA mezera MĚSTO mezera PSČ

Příklad: HRADW Jan Novak Prubezna 233 Olomouc 77900

Cena každé přijaté SMS je 69 Kč vč. DPH (zahrnuje poštovné i balné). Provozuje CZECH NEWS CENTER, a. s., infolinka 296 363 199 ve všední dny 8–16 hod., mobil@cncenter.czwww.platmobilem.cz.

Fotogalerie
20 fotografií