Celovečerní film je inspirován televizními Trapasy, v nichž měl Miloš Kopecký rovněž hlavní roli. Jen málokterý film nabízí tolik domyšlených gagů a vtipných dialogů. Právě ty ho vyhouply do horních příček ve sbírkách filmových hlášek. Diváci na ně znovu čekají, protože nikdo je nepronese s takovou noblesou jako Miloš Kopecký. Neodolatelně cholerický nelida, který seřve každého, koho potká.

Přeborník na ženské

„Hrál jsem vysokou hru se životem. Řekl jsem si, že budu žít tak, jak se mi chce, bez ohledu na pověst,“ napsal o sobě ve své knize s příznačným názvem Já. Lidé ho milovali a považovali za komika. Dlouho netušili, že přežívá jen díky pobytům na psychiatrii a lékům.

Stejně jako Bergner byl i Miloš Kopecký přeborník, pokud šlo o ženy. „Alotria jsem prováděl strašně rád,“ vyznává se v televizním medailonku. „K ženám se ale choval se šarmem, i v té poslední chudince dovedl vzbudit zdání, že je dáma,“ říká Pavlína Filipovská, kterou kdysi dost mrzelo, že právě po ní Kopecký nehází okem. „Vy nejste můj typ, Pavlíno, jsem na jiné. Nahoře nic, ale spodek musí být krásný, sošný,“ nešetřil ji.

Nahrávat byla čest

Partnerkou v pamětnické komedii je Kopeckému Alena Vránová (82). „Báječně jsme si rozuměli. Na jevišti, ve filmu i v soukromí. Měli jsme stejný humor. Suchý, anglický, oba jsme milovali ironii, a když nám někdo napsal v tomto duchu pěkný dialog, nešetřili jsme se. Film Já už budu hodný, dědečku je sólem Miloše Kopeckého, ale věřte mi, že nahrávat takovému herci je čest,“ říká Alena Vránová, která se s ním setkala před kamerou vícekrát.

Milovníkovo desatero

Miloš Kopecký si vypracoval své vlastní desatero, z nějž jeho přátelé dodnes s oblibou citují. Tak třeba: Žena by měla být kuchařkou v kuchyni, dámou ve společnosti a gejšou v posteli. A tragédie je, když se to přehází. Nebo: Humor je nejdůstojnější projev smutku. Žádná smrt nemůže být zlá, které předchází život dobrý, mínil jeden z největších českých herců, který měl celý život strach, že nezazvoní telefon a nedostane roli. Možná i proto byl tak skvělý.

Režisér pedant

O režiséru Petru Schulhoffovi (+63) se traduje, že byl velký pedant a nepřipouštěl žádnou improvizaci. „Takovou zkušenost s ním nemám. Možná proto, že jsem se vždycky držela scénáře. Ale musíte pochopit, že při tak dokonale vypointovaných dialozích, na které si Schulhoff potrpěl, tomu ani jinak být nemohlo,“ dodává herečka.

Možná nevíte

Miloš Kopecký se narodil 22. 8. 1922, zemřel 16. 2. 1996. Měl rád Prahu, dětství prožil v Žitné ulici. Miloval i svou matku, která jako židovka musela do koncentračního tábora a už se nevrátila. Jeho otec, kožešník, se s ní rozvedl, aby zachránil firmu. Herec z toho měl celoživotní trauma a údajně v tomto zážitku lze hledat kořeny jeho depresí.

Fotogalerie
6 fotografií