Za příklad mohou sloužit dvě, v období mezi dvěma válkami adorované, v Paříži tvořící návrhářky. Jednou z nich je Coco Chanel, jež počátkem dvacátých let minulého století nabídla ženám revoluční, s emancipací související pohodlnost v podobě volnějších, písmenem H inspirovaných střihů, snížených pasů, delších volných kabátků z obyčejného žerzeje za účasti perlových závěsů. Ano, bylo to odvážné, jako vše, co Chanel udělala, ale nutno říci, že ona vždycky reagovala na stav doby, vždy vycházela z tradice, jen ji posunula dál. A nikdy se nezpronevěřila vkusu.

Druhou ženou, konkurentkou Chanel byla excentrická aristokratka Elsa Schiaparelli, jež ve spolupráci se Salvadorem Dalím zaútočila na extravagantní nositelky svítivou růžovou (shocking pink) a jinými neony, opičími klobouky, rukavicemi ve tvaru liščí hlavy plus dalšími surrealistickými absurdnostmi. Chanel avantgardu své tehdejší rivalky označila jako optickou iluzi, jež nemá co říct o budoucnosti. Byla oslnivým hradem z písku, řekla bych já.

Tajemství úspěchu

Faktem je, že šarmantní odkaz Coco je dodneška inspirativní. Její malé černé a šňůry perel jsou nesmrtelné. Opulentní shocking torba Schiaparelli pak oproti Coco představuje v historii módy třešničku na dortu. Jinými slovy: Pokud si žena oblékne bílou hedvábnou blůzu, uváže si u krku černou stuhu, dá na černé šaty bílý límeček, zvolí kostým s pouzdrovou sukní a s páskem přepásaným sáčkem, vetře kapku parfému Chanel No. 5 za uši a dá stylingu pečeť současnosti, bude v této klasice vypadat přinejmenším stejně, ne-li více zajímavě než ta, co vsadila na extravaganci jen proto, že se hodlá odlišit.

Výstřednost pro výstřednost zkrátka nebude nikdy, stejně jako umění pro umění, fungovat. A také platí, že na extravaganci musí být nositel typ, unést ji silou osobnosti. Být v ní přesvědčivý. Jinak zůstane hluchým, mnohdy trapným výkřikem do prázdna.

Anna Linhartová: Směrem k belle epoque

Prádlovou krajkou plus luxusní výšivkou lemované, lurexovou nití vytkávané šaty připomínají luxusní negližé a květovaný plášť ze sametového transparentu pak župánek hodný budoáru divy první republiky. Oblíbená kabelka aktuální duch vintage v outfitu potvrzuje stejně jako ozdoba na hrdle. Nadějná herečka, jež se díky Evě Herzigové dostala k focení pro Chanel, svou touhu po osobitosti cizeluje, jak má.

Známka: 1

Anna Linhartová: Směrem k belle epoque

F. A. Brabec s manželkou Jaroslavou: Módní poker s odérem naftalínu

Držitel několika Českých lvů za nejlepší kameru natočil další díl stupidní taškařice Kameňák a v taškařici pokračoval i ve valérech růžové, cyklámen a rudé laděném outfitu s černými akcenty saka a bot. Manželka a kostýmní výtvarnice se s chotěm barevně vyladila a kreaci korunovala persiánovým pláštěm, jehož vypelichaný límec napovídal, že má nejlepší doby za sebou. Jako vždy svérázní, nikoli následováníhodní.

Známka: 3

F. A. Brabec s manželkou Jaroslavou: Módní poker s odérem naftalínu

Filip Jankovič: Výkřik extravagance do prázdna

Čelenka s pozitivně infantilním vzorem a Disney dezén Mickey Mouse na volné plátěné košili navrstvené na široký, do půl stehen sahající top. Černé džíny vyšperkované stádními dírami, z nichž se derou chlupy na kolenou. Plus efektní kecky na bílé gumové podešvi… Tanečník a k exhibicionismu silně inklinující finalista druhé řady Česko hledá SuperStar touží být excentrikem, ale nic nového nepředvedl. Tohle je akt v trendu zpožděné uniformní revolty.

Známka: 3

 

Filip Jankovič: Výkřik extravagance do prázdna

Yemi A.D.: Sólo pro vyvolené

V Českém Liberci narozený míšenec jako tanečník a choreograf k excentrickému šatníku tíhne a jeho exotický zjev mu v takové image pomáhá. Etnická, vzpomínky na Afriku provokující tunika, chlupatá ušanka a jedinečná černobílá perka, jimiž kreaci korunoval, zaujmou, ale rozhodně nejsou inspirací pro množinu po jedinečnosti toužících parádníků. Představují ukázku one man show slučující neslučitelné, kterou Yemi s úsměvem unese.

Známka: 1

Yemi A.D.: Sólo pro vyvolené

Nikol Heřmánková Kouklová: Nepřesvědčivá etuda

Kalhoty s širokými nohavicemi jsou in. Ať už sahají pod lýtko či pod kotník. Tenký pásek v poutcích je příjemně decentní akcent a v podstatě nic nemám ani proti pruhovanému saku. Bohužel módu milující členka hereckého ansámblu Divadla Bez zábradlí ve stylistických, v duchu vintage se odvíjejících hrátkách na poli kontrastu vzorů pokračuje volbou blůzy s dominantním, proužkům protiřečícím potiskem a na ní uvázaným ještě nepochopitelnějším šátkem.

Známka: 3

Nikol Heřmánková Kouklová: Nepřesvědčivá etuda
Nikol Heřmánková Kouklová: Nepřesvědčivá etuda
Autor: Herminapress.cz
Nikol Heřmánková Kouklová: Nepřesvědčivá etuda

Zpěvačka Elis: Provokace o ničem

Kobaltově modrý, do rozkroku se nehezky zařezávající trikot s krátkou nohavičkou z laciného syntetického úpletu. Na něm přehoz jakéhosi pláště se strojově háčkovaným vzorem zakončeným třásněmi. Kotníkové boty hodné proletářky z ostravských hald a s úborem barevně vyladěný plážový klobouk. Nezbytné ukulele, nezbytná levná bižuterie, nezbytná revolta proti dobrému vkusu v ranku čtvrté cenové skupiny.

Známka: 5

Zpěvačka Elis: Provokace o ničem