V české společnosti panuje obecný, mindrákem zavánějící názor, že jsme národem outdoorových lidí a periferních parádníků tíhnoucím k lacině líbivému vkusu. A to i bez ohledu na solventnost. V případě ono všudypřítomného outdoor stylu souhlasím, ale módní analfabetismus české ulice (myslím Prahu, jiné neznám) až tak depresivní v porovnání se světem není. Praha jistě Paříží není, ale dobrým standardem je. Nedávno jsem si to uvědomila při jízdách metrem v Barceloně, v ulicích pár bloků od centra. Nicméně to neznamená, že bychom se neměli ve vkusu tříbit, učit se více rozeznávat, mít větší povědomí o módě, o tom jak velkou historickou úlohu ve společnosti má, nakolik odráží její rozpoložení…

Osvěta tu je

V úvodu zmíněné pražské módní akce se o metu osvícenosti snaží. Začal tím před šestnácti lety ctěný, mezinárodně prestižní Designblok - nejstarší týden designu ve střední Evropě, který upozornil, že oděv, jeho tvarosloví, estetika spadá do užitného umění. Dalšími zásadními akcemi pak jsou zcela na oděv se soustřeďující týden módy, dříve Prague Fashion Week, nyní Unique Fashion Week a víkend módy, dříve Fashion Weekend nyní Mercedes-Benz Prague Fashion Weekend.

Ještě loni tyto maratony módy a s nimi související počiny veřejnosti poněkud splývaly. Zadáním si víceméně konkurovaly a odborníci se v zákulisí ptali, proč se nesloučí v jeden nosný projekt. Společně nevygenerují to nejlepší. Nestalo se. Mercedes-Benz si našel vlastní vyhraněnou cestu. Dost odvážně se zaměřil na tuzemskou, pro masovou veřejnost (včetně milovníků, nadšených konzumentů módy) neznámou scénu. Tu od středy 3.9. do neděle 7.9. mapuje na půdě historické budovy Právnické fakulty UK, kde poskytuje konfrontaci kreativity našich oděvních výtvarníků. Servíruje vize zavedených i začínajících tvůrců. A dělá to v kvalitě světové prezentace, včetně doprovodných akcí jakými jsou instalace, semináře, kreativní meetingy.

Netuším, jak bude masová, komerci nakloněná veřejnost na tento počin slyšet. Každopádně přijedou i zahraniční nákupčí. Šňůra se světem a šance pro české návrháře tu je. Mimochodem obchodní portál Aukro vydraží v projektu Red Cut jedinečné modely studentů VŠUP pod vedením prestižní návrhářky a jejich profesorky Liběny Rochové: „Chceme přiblížit českou módu českému zákazníkovi, ukázat mu její potenciál. Navíc vidíme i přesah do oblasti retailu, kdy můžeme celému projektu přinést i nový obchodní rozměr.“

P.S

Vše napovídá, že to bude na půdě Právnické fakulty UK a i na jiných místech Prahy žít. Hezky česky, hezky alternativně s kosmopolitním vektorem. A propos, Blue Paper Party pro veřejnost končí v pátek nad ránem. Prostor na diskuzi o módě je časově velkorysý.

Má virtuální FB přítelkyně Interiérové textilie na toto téma poznamenala: „Podobné akce jsou vždy přínosem, bohužel se kolem nich ale většinou pohybují stejní lidé, resp. přijde se na ně podívat jen určitá skupina lidí. Přiblížit eleganci a vkus a nové prvky je super, ale pořád se v tom budeme v oblasti odívání tak nějak socialisticky plácat....asi to chce více než dvě generace.....máte taky takový pocit?“ A já jí odpověděla: „Ano, občas, když mám depku, takový pocit mám. Ale tohle je běh na dlouho trať. Štafeta, kde se každý předaný kolík počítá!

Fotogalerie
7 fotografií