Pozlátko dráždivé atraktivnosti, jež je pro tyto akce povinné, nechybělo. Dodávala ho přítomnost japonské návrhářky Hirono, jež mimo jiných obléká Lady Gaga, či neméně slavnou Pink. O iluzi výjimečnosti se postaraly i supermodelky – Španělka Eugenia Silva a našincům známá Petra Němcová, která se dokonce do pražského Fashion Weeku aktivně zapojila a stala se zahraniční ambasadorkou projektu.

Symbióza kreativců a snobů

Jisté je, že Fashion Week byl nejen záležitostí prezentace tvůrců módy, ale i šancí pro exhibici řady diváků, jež na přehlídky přišli. Někteří plénu předvedli kreativitu, schopnost si s trendy hrát a jiní spíš sílu své kreditky. Snobové si party pro zvané jaksepatří užívali a výjimečnost Tiffany večeře na Hradě pro ně znamenala skvělý zářez na pažbě…

Zkrátka všechno bylo, jak má být - alespoň v tuzemských podmínkách, neboť úroveň akce neurčují jen pořadatelé, ale i ti, pro něž je určená. Outfity módních bloggerů týden módy správně kořenily, dodávaly mu potřebnou svobodomyslnost a více méně byly potěšením pro oko. Nicméně i tak měl Fashion Week tzv. háček. Řekněme dva… Víceméně zákulisní aféru v podobě žaloby na neoprávněné používání značky Prague Fashion Week, kterou jeho organizátorky spolu s advokáty ihned zpochybnily a především dost řídkou nabídku prezentace české oděvní scény, kterou zpochybnit nelze.

Tvrdý konkurenční boj

Svět módy má sice image motýla, ale ve skutečnosti jde o těžký byznys. Tomu nasvědčuje i tichý skandál, jenž letošní pražský týden módy poznamenal. Ten původně nesl název Prague Fashion Week a poté musel slovo Prague vynechat. Tento název má totiž mít zaregistrovaný původní (dnes zadlužený) organizátor akce, jenž se spojil s agenturou Czechoslovak Models pořádající konkurenční Mercedes-Benz Prague Fashion Weekend.

„Městský soud v Praze svým předběžným opatřením ze dne 10. 9. 2013 zakázal s okamžitou platností užívání označení PRAGUE FASHION WEEK (včetně uvádění tohoto spojení v marketingových materiálech a obchodních sděleních) organizátorům akce, která pod tímto názvem právě probíhá v Praze,“ uvedl MBPFW v oficiálním komuniké dva dny poté co Prague Fashion Week odstartoval. Do jaké míry byl verdikt justice dílem náhody či načasovaným tahem konkurence, ponechme k diskuzi.

Média na kauzu nijak nereagovala, pořadatelky pro jistotu z loga jméno metropole, které je pro světové Fashion Weeky určující, vypustily. Na libovůli novinářů ponechaly, jak budou týden módy vlastně nazývat a jelo se dál. Veřejnost nečekaným konfliktem netratila, ale jistou pachuť nevyřešené trapnosti kauza přinesla.

Příliš humbuku, málo muziky

Veřejnost by se měla s módou atraktivně seznamovat, protože deficit kontaktu s ní, který má na svědomí režim totality, je stále znát. Představování tvůrčího potenciálu mladých oděvních výtvarníků, etablovaných českých návrhářů plus konfrontace s prezentací populárních, s life stylem souvisejících komerčních značek je zapotřebí stejně jako diskuze o odívání - o tom jakou roli v životě hraje, aniž by si to lidé přiznali.

Co do diskuze, co do osvěty Fashion Week svými interaktivními bloky, fashion talk na britském velvyslanectví a ve stanu na Alšově nábřeží, kde se druhou polovinu týdne odehrával, svůj úkol zcela splnil. S prezentací návrhářů i módních značek byl na tom mnohem hůř. Za týden nabídl (navíc jen na pozvánky!) prezentaci zn. East West Japonky Hirono, společnou přehlídku Kláry Nademlýnské a Ivany Mentlové. Veřejnosti pak v sobotu (ta jediná byla nabitá) několik představení tvorby mladých talentovaných tvůrců v konfrontaci s kolekcemi komerční eleganci víceméně poplatných návrhářek Tatiany Kovaříkové a Beaty Rajské. A v nabídce bylo do počtu (pro fajnšmekra trochu nuda) i představení sortimentu zn. Replay, Diesel, Van Graaf… Dost málo na týden módy, dost málo na Fashion Week, kde jedna přehlídka střídá druhou.

Podtrženo, sečteno

Průřez tvorbou Japonky Hirono dost zklamal. Společná přehlídka Nademlýnské a Mentlové byla tak trochu spíchnuta (jak se říká) horkou jehlou: Ani jedna z nich neměla dost modelů na samostatnou prezentaci a obě přesto prestižní nabídku od Fashion Weeku váhavě přijaly. Ivana Mentlová působivými kabátky z barvené kožešiny a modely z kůže svůj kredit potvrdila a opět propojila minimalismus s efektem materiálů, s nimiž pracuje. Klára Nademlýnská dopadla hůře, její představení vyznělo nahodile, tápavě.

Tatiana Kovaříková zůstala konzervativní, nijak úderná nebyla, ale její kolekce měla koncept a jistou dynamičnost nepostrádala. Řady Beaty Rajské až tak stylově čisté nebyly, ale o to více pragmaticky vyhověly různorodému vkusu českých VIP zákaznic. Suma sumárum: Fashion Week měl, mohl nabídnout víc!

Atak pokračuje

Fashion Week skončil a za pár dnů startuje konkurenční Mercedes–Benz Prague Fashion Weekend. On nesází na atraktivnost supermodelek, ale na slávu (široké české veřejnosti zcela neznámého) ikonického návrháře obuvi jménem Jimmy Choo. I on, stejně jako Petra Němcová přijede mladé módní designéry podpořit.

Fashion Week iluzi výjimečnosti potvrdil Tiffany večeří na Hradě, Mercedes –Benz Prague Fashion Weekend snoby uspokojí Louboutin party. Přehlídek, jež o prodlouženém víkendu nabídne (opět je to mix nadějných a zavedených návrhářů, komerčních značek) je však padesát čtyři. I Fashion Weekend uspořádal soutěže – vyprovokoval k akci fotografy, nadějné tvůrce, bloggery a nabídka je (co do počtu přehlídek rozhodně) více pestrá, více se blíží schématu světových Fashion Weeků s tím, že jejich obsahu, přehlídce avíza styl určujících značek rovněž nedosahuje. Káčátko si hraje na princeznu, chtělo by se říct. Což obrozenecké úsilí akce Mercedes–Benz Prague Fashion Weekend ani předešlého podniku Fashion Week nesnižuje. Nechme se atakovat, nechme se menu konkurence překvapit. Jako diváci na jejich boji netratíme, i když je tahle válka furiantů na malém českém poli zbytečná.

Fotogalerie
10 fotografií