Oděvní tvůrce Klír působí na české scéně řadu let. Na svém kontě má mimo jiné modýlky pro bývalou dívčí skupinu Black Milk. Jeho kreace rovněž vynesla i zpěvačka Leona Machálková. Také kolegyně Iveta Bartošová - to když si při comebacku v prosinci 2008 šla s chotěm Pomeje coby Skokanka roku převzít Českého slavíka. Možná si ještě někdo vybaví Státní operu a Bartošovou v bleděmodré róbě se spoustou kýčovitých detailů. I štola byla nebeská...

Nutno zmínit, že Klír oblékl i finalistky Miss ČR a Miss SR, což bylo zdařilé. Tady totiž popřel sklon k ordinérní vyzývavosti a byl v kolekci kompaktnější než většina jeho kolegů, kteří tuto šanci rovněž dostali.

Iveta Bartošová
Autor: archiv blesku

Iveta Bartošová v róbě Josefa Klíra.

Hluchá provokace

Osmatřicetiletý návrhář Klír je tedy ve svém oboru známý, nicméně má jeden velký handicap. Podobně jako většina českých oděvních tvůrců nedokáže pracovat s nosným detailem. Nechápe, že stačí vsadit na jeden prvek a ten s rafinovanou vytříbeností rozvést. A je zcela jedno, zda se jedná o látku, asymetrii, volán, zip, grafické členění, výrazný vzor...

Klír v lačnosti po atraktivnosti naopak míchá řadu často protichůdných prvků, které si protiřečí, ubírají na síle. Výsledkem je mišmaš umocněný snahou provokovat. Burcovat extravagancí. Na sloučení neslučitelného, výstřednost mající sílu a řád, návrhář bohužel nedosáhne. On je spíš kolotočářem než vizionářem.

Fotogalerie
5 fotografií

Výzva pro bezradné?

Teatrálnost, dekorativnost, něco z gothic stylu, punku, ale také z bordelu z dob Toulouse Lautreca... Kreace pro šantánové děvy, jež zatouží být princeznou. Dráždivý pel vulgarity – většinou v laciném podání. Tak nějak by se dala charakterizovat módní tvorba Pepy Klíra, jehož někdo srovnává s módním mágem, šéf návrhářem domu Christian Dior, Johnem Gallianem.

Podobný základ vize by se mezi padesátiletým držitelem Řádu čestné legie Gallianem a osmatřicetiletým Klírem určitě našel. Jenže Galliano umí kombinovat nekombinovatelé. I velkou extravaganci spojit s kýženou noblesou. Klír nikoli. A to vůbec nechci licitovat, zda se snaží Galliana následovat a po svém rozvádět anebo je pouze jeho nešikovným plagiátorem.

Každopádně Galliana mají Francouzi. My se musíme spokojit s Klírem. Jistá sorta lidí v něm vidí kreativního rebela. Bezradné parádnice bez pevného módního názoru (často i vkusu) mají dojem, že jim Josef dodá sex appel osudové ženy. Dráždivost glamour dominy.

Smutná realita

Stejný pocit zřejmě má i Ilona Csáková, Leona Machálková a Tereza Černochová, které otvíraly Klírův salon v korzetech, jež jsou pro něj typické. Tyto svršky byly v černé (zřejmě měla jistit eleganci) a všechny dámy je kombinovaly s temným denimem. O žádnou džínovou klasiku se nejednalo. Tady vedl kýč. Efekt od střelnice.

Největším hororem byla Tereza Černochová, jež ke kameny vykládanému svršku zvolila cirkusácké džíny se šňěrováním. Leona Machálková zas oblékla ke komplikovanému korzetu totálně nevhodnou, zle přezdobenou minisukni. A vypadala jak způsobná učitelka, která si hraje na holku od tyče.

Malý a drobný Klír se pak dostavil v tříčtvrtečních kalhotách s hluboko spadlým sedem s kontrastními lemy a vsadkou v rozkroku. Kus odhalených lýtek svíraly metalické šněrovací boty a nohy tvůrce se v tomto outfitu k zemi tvrdě srazily...

Ani bujná ňadra v dekoltech pachuť z této ukázky provokativní kreativity nepřekonala.