Čekal jste, že bude druhá řada téměř tak úspěšná jako první, která v průměru dosahovala 2, 2 milionu diváků?

„První díl druhé řady měl sledovanost 1 milion 377 tisíc diváků a podle mě mohl mít větší. Byl ovšem nasazený před koncem prázdnin, kdy lidi měli jiné starosti. Druhý díl už měl sledovanost 1 milion 597 tisíc a zatím ten poslední 1 milion 942 tisíc, což je skoro jako v první řadě.“

Plánoval jste hodně, jak ty díly dávat po sobě?

„To víte, že jsme to pořadí nenechávali náhodě. Jak vidíte, máme stále vzestupnou tendenci, tak třeba opět překonáme hranici dva miliony. V tuto chvíli je Policie Modrava absolutně nejsledovanějším televizním pořadem tohoto roku.“

Dočkal jste se nějakého vděku ze strany televize Nova?

„Napsali mi z programu e-mail, že jsou nadšení, a aby také ne… Zatím poslední vysílaný díl našeho seriálu »Hajný, který zmizel« měl o 1 milion 400 tisíc víc než na konkurenční Primě vysílaný Kapitán Exner. K tomu není co dodat, ne?“

To znamená, že třetí řada je skoro jistota…

„Vypadá to, že ano. Zatím to není potvrzené, ale pravděpodobně budeme točit příští rok další díly.“

Přemýšlíte už o tom, co by se mohlo dít ve třetí sérii?

„Přemýšlím, samozřejmě.“

Budete čerpat inspiraci ze skutečných případů?

„Ne, ne. Z fantazie. Skutečné kriminální případy jsou v drtivé většině banální a nudné. Chybí jim zajímavost.“

Jak probíhá psaní scénářů Policie Modrava?

„Je to dost tvrdé. První sérii jsme spolu se scenáristou Mirkem Vaicem psali u mě v bytě dva roky a měla šestnáct dílů. A na dálku nám vypomáhala spisovatelka Naďa Horáková, která žije na Moravě. Na druhou sérii jsme měli jenom tři čtvrtě roku, proto jsme napsali dílů pouze osm.“

I to je dost za tak krátkou dobu. Co děláte, když se dostanete do mrtvého bodu a nevíte, jak dál?

„To znám moc dobře. Někdy se trápíte hodiny, nic vás nenapadá, ale musíte to vysedět. Ono nakonec něco vymyslíte, druhý den vás k tomu napadne něco jiného a pak už se to rozjede. Já o psaní vždycky říkám, že jedeme fárat do dolů. Jako horníci. A něco na tom je. V osm ráno začínáme, končíme ve čtyři odpoledne. Soboty, neděle. A to trvá měsíce. Kdo psal seriály, ví, o čem mluvím.“

Točil jste na přeskáčku?

„Ano, jeden natáčecí den průměrně točíme scény do třech čtyřech různých dílů. Jinak by se to nestihlo.“

V tom musí být zmatek…

„Není, jsme profesionálové. Za celé natáčení Policie Modravy jsem neměl jediný ztrátový den. A to máte 24 dílů po 55 minutách. Jsem velice důsledný režisér. Jak si to vymyslím, tak to chci potom natáčet.“

Prý jste tam neměl ani žádného policejního poradce…

„Neměl, protože jsem věděl, k čemu by mě nutil… K tomu, aby to byl odraz skutečnosti, a to jsem nechtěl. Už slyším, jak mi říká: Takhle se to u kriminálky nedělá, to se dělá takhle…a tak dále. Až by to zabilo příběh. Policie Modrava není obrazem toho, jak skutečně pracuje kriminálka a policie. Jak už jsem řekl, náš seriál je především zábava. Divák je chvíli napnutý, za chvíli se zase zasměje a uvolní…  A tenhle mix funguje.“

Co vás dokáže rozčílit?

„Když zjistím, že věci, které byly předem dohodnuté, při natáčení nejsou. Například v první sérii jsme točili scénu, kdy se najde opuštěné auto zavražděné učitelky odstavené v Sušici. Tam naši kriminalisté vytáhnou z kufru náhradní pneumatiku a pod ní najdou náušnici…. Večer mi volali rekvizitáři, že to auto, které chci, nemají a ptali se, jestli to nemůže být citroën. Řekl jsem, že ano, ale vůbec mě nenapadlo, že ten typ citroëna nemá v kufru rezervu….“

A kde ji má?

„Pod kufrem… To jsem pak na place řval, protože rekvizitáři moc dobře věděli, o co v té scéně jde. Nakonec jsem musel scénu natočit jinak. Nicméně takové chyby nenávidím, protože to byla vina lajdáckého přístupu rekvizitářů.“

Vyměnil jste někdy ve štábu někoho?

„Za dvě série jsem vyměnil dvě posádky rekvizitářů. Ti nejlepší v oboru totiž točí pro zahraniční produkce, kde si vydělají mnohem více peněz, a nějaká Policie Modrava je nezajímá. Taková je bohužel pravda. A tak je to i s dalšími profesemi, ale nestěžuji si. Beru to, jak to je. Člověk musí být důsledný a vše kontrolovat, aby z lidí vydoloval aspoň sedmdesát osmdesát procent původní představy, kterou měl.“

Obsazujete rád neznámé herce z oblastních divadel. Objevil jste nový herecký talent?

„Snažím se do Policie Modrava obsazovat neznámé herce, protože na tom je náš seriál založen. Na neokoukaných tvářích. Chci, aby diváci věřili, že ti lidé skutečně žijí na Šumavě. Občas je těžké je najít a taky nemají zkušenost s hereckou prací pro film. Je s nimi mnohem víc práce, ale vyplatí se to. Samozřejmě stálí herci, jako Soňa Norisová, Jaroslav Satoranský, Filip Tomsa, Jana Boušková, Táňa Medvecká a další, jsou skvělí. Těm stačí naznačit, co chcete, jak si to představujete, a oni to zahrají. Režiséři, kteří obsazují špičkové herce, mají mnohem méně práce…“

Je těžší natáčet film, nebo seriál?

„Ten, kdo nepsal a netočil seriál, neví, o čem je řeč. Oproti tomu je celovečerní film legrace. Já jich natočil osmnáct, tak vím, o čem mluvím.“

Dříve jste točil filmové trháky a nyní máte seriálový hit. Kdy jste měl největší pocit úspěchu?

„Asi když jsem byl na premiéře Discopříběhu, která se konala v létě 1987 v přírodním amfiteátru v Plzni na Lochotíně, kam přišlo dvacet tisíc lidí. A všichni si pak v noci rozsvítili baterky. To bylo nádherné.“

To jste si musel připadat jako rocková hvězda.

„Možná, že tak trochu… Všechny moje filmy pro mladé diváky měly návštěvnost v kinech kolem 1 milionu 800 tisíc a některé přes dva miliony.“

Vloni jste slavil sedmdesáté narozeniny. Jde vám režie s věkem lépe?

„Režíruji tak, jak jsem režíroval vždycky. Když vidím filmy mladých tvůrců, kteří dávají přednost vizuální stránce filmu před příběhem, tak je chápu, protože jsem to dělal jako mladý taky, ale nemůžou se divit, že ty jejich filmy mají podprůměrnou návštěvnost.“

Co byste řekl, že je na filmu nejdůležitější?

„Příběh. Když ho nemáte, tak se můžete rozkrájet a dělat, co chcete, a stejně z toho vzejde blbost nebo přinejlepším nuda.“

Vás už neláká točit další film?

„Já bych se tomu nebránil, ale nemám právě ten dobrý příběh, takže to zatím není reálné. Navíc celý můj pracovní čas vyplňuje Policie Modrava. Naštěstí mě stále baví a podle diváckého ohlasu i diváky. A to je hlavní.“

Šumavský Špindl

„Modrava se stává šumavským Špindlem. Před deseti patnácti lety tam byla ubytovací zařízení poloprázdná, dnes jsou plná,“ říká režisér Soukup. Stejně tak se zvýšil zájem i o koupi chalup. Po odvysílání první série se všechny, které byly několik let v nabídce realitek, okamžitě prodaly za původní ceny, což bylo pět šest milionů korun.

Podle slov Soukupa na to štáb doplatil, protože některá stavení už neexistují. „Například Kintzlova chalupa, kde bydlí poručík Sedláček s Karolínou, už není. Ale jsem rád, že nový majitel nás pustil ještě natočit pár scén do té původní chalupy.“

VIDEO: Co prozradila herečka Soňa Norisová o Policii Modrava?

Video
délka: 02:01.24
720p 480p 360p 240p

Policie Modrava Kristýna Léblová, Lukáš Červený, TV Nova

VIDEO: Policie Modrava: Při natáčení autonehody šlo o život!

Video
délka: 00:31
1080p 720p 360p

Policie Modrava: Při natáčení autonehody šlo o život! TV Nova

Fotogalerie
86 fotografií