Až polská režisérka Krystyna Krauze (50) našla odvahu se s vdovou po Karlu Krylovi Marlene Kryl dohadovat tak dlouho, až si nakonec vyhádala licenci na patnáct let, kterou si koupila.

„Problém je v osobě vdovy. Registrovala si značku Karel Kryl jako copyright. Všechno, co chcete o Krylovi říct, musí projít její cenzurou. Kdyby byla vstřícnější, asi by tady už dávno něco vzniklo. Jenže já jsem se prostě nevzdala, ačkoli bylo pár momentů, kdy to k tomu směřovalo. Ale řekla jsem si, že jsem Polka a neuhnu,“ prozradila týdeníku Téma režisérka.

Než se ale s paní Marlene ke konečné dohodě na právech dopracovaly, připadala si jako v kovbojce. „I honorář pro paní Kryl jsem musela osobně dovézt nočním vlakem z Varšavy, přála si to totiž v hotovosti. Peníze jsme pak složili u její advokátky ještě před podepsáním smlouvy. Takové věci nejsou běžné, ale byli jsme zoufalí. Mimochodem, film byl dokončen již před více než rokem, ale licenci na použití některých věcí podepsala paní Kryl teprve 36 hodin před podzimní premiérou. Dokonce jsme už jednou kvůli ní premiéru zrušili. Držela nás naprosto v šachu,“ svěřila se.

I zaplacenou licenci jim Marlene chtěla „zkrouhnout“ na pouhých deset let. „Normálně se přitom filmové licence dávají bez časového ohraničení. Mělo by tu zaznít, že to byli Poláci, kdo se tu ukázal jako frajer, protože za ty licence zaplatili rozhodující částku právě oni. No a další film o Krylovi asi už jen tak nevznikne, protože tak velkou částku hned tak někdo nedá,“ dodala.

V dokumentu musela použít veškeré archivy o Karlu Krylovi od jeho známých a přátel. Paní Marlene totiž zásadně odmítla kohokoliv pustit do jeho archivu.

 

Fotogalerie
8 fotografií