Jana Fabiánová se v Los Angeles živí jako zpěvačka, herečka, tanečnice, modelka a asistentka kouzelníka. Za svou maminkou přiletěla na vánoční svátky, jenže zpáteční let měla z Prahy s přestupem v Amsterodamu.

„Když už ten obrovský stroj, kam se vejdou snad čtyři stovky lidí, byl plný a letadlo začalo rolovat, zjistilo se, že uniká palivo!“ popisuje rozčileně Urbánková. Všichni pasažéři museli okamžitě přestoupit do jiného letadla. To však mělo stejnou závadu! „Když si uvědomím, co se mohlo stát, kdyby se to letadlo vydalo přes oceán, je mi špatně,“ říká zpěvačka.

A ví proč. Naďa má totiž podobnou zkušenost už za sebou. Tenkrát, v roce 1982, sama zachránila 90 lidí. „Byl to vnitrostátní let, už nevím kam. Letěla ale kapela Karla Vlacha, já, Yvetta Simonová s Milanem Chladilem a další zpěváci na nějaké vystoupení,“ vypráví Urbánková.

Ona měla tenkrát místo přímo nad křídlem. Když začalo letadlo pojíždět, Naďa si najednou všimla, že nádrž s palivem není zavřená. „Okamžitě jsem to ukazovala letušce, ta utíkala za pilotem, ten zastavil a všechny nás vyhnal ven,“ vzpomíná zpěvačka. Zatímco se čekalo na techniky, pilot jí vysekl poklonu: „Paní Urbánková, podívejte, kolik lidí jste zachránila!“

Očima odborníka: Mohli vybuchnout!

„U podobných letadel po natankování uzavíral nádrž technik zátkou a následně aerodynamickým uzávěrem. Pokud by letadlo vzlétlo s otevřenou nádrží a palivo by stékalo jen tak po křídle, došlo by »jen« ke znečištění ovzduší. Pokud by ale uniklo někam k motoru, mohlo by také dojít k výbuchu,“ vysvětlil Blesku zástupce vedoucího Ústavu letecké dopravy ČVUT doc. Ing. Vladimír Němec.

Fotogalerie
26 fotografií