V komisi, která má vybrat nového ředitele divadla, nebyl původně žádný zástupce vinohradského divadla. Až po zveřejnění celé kauzy v deníku Blesk se ledy magistrátu hnuly a v komisi jeden zástupce divadla nejspíš zasedne. „Připadá mi to jako nekalá hra,“ pohoršovala se nad způsobem řízení herečka divadla Jiřina Jirásková (80) a není jediná, kdo si to myslí. I herečka Veronika Žilková (50), která je zároveň manželkou Martina Stropnického (54), současného uměleckého šéfa Divadla na Vinohradech, prohlašuje:

Herci se domnívají, že jde Rajmont (66) na ruku magistrátu. Jaké zájmy pražských zastupitelů ale chce v divadle hájit? Chce prosadit nějaké drastické změny? Z jeho předchozího působení je zřejmé, že dokáže být pořádně tvrdý a když někdo nezapadá do jeho představ, ať je jakkoliv úspěšný a slavný, končí.

Rajmont má s vedením zkušenosti z Národního divadla. Za jeho šéfování odešli například Jan Štastný, Luděk Munzar, Ladislav Frej, Simona Postlerová či Jana Hlaváčová. I proto je jeho jméno pro herce hrozbou. Podobné dusno by mohlo zavládnout i v Divadle na Vinohradech.

Blesk zasáhl…

Když zprávu o podivném výběrovém řízení zveřejnil Blesk, nabral vývoj konečně úplně nový směr. Konkurz byl z 11. listopadu přeložen na konec měsíce. Proč? Vypadá to, jako by se pražský magistrát zalekl nejen tisku, ale také rozhořčení protestujících hereckých hvězd. „Jsem pro, aby byl u komise zástupce z vinohradského divadla,“ prohlásil najednou Ondřej Pecha, který je jedním z členů komise pražského magistrátu. „Zatím se ovšem na post ředitele nepřihlásil žádný kandidát,“ dodává. „To, že se zatím nikdo nepřihlásil, o lecčem vypovídá, výběrové řízení musí být totiž především důvěryhodné,“ komentoval jeho slova umělecký šéf divadla Martin Stropnický.

Stropnický váhá

Přihlásit se prý může kdokoliv. Své kolegy by tak mohl zachránit sám Stropnický. Ten ale zatím váhá: „I když bude komise doplněna o někoho z Vinohrad, tak je to pouze jeden hlas a neznamená to, že se do výběrového řízení přihlásím. Záleží na ofi ciálním vyjádření magistrátu, jak vlastně bude řízení probíhat,“ prohlašuje. Jeho žena Veronika Žilková říká že pokud bude výběrové řízení regulérní a nebudou v zákulisí probíhat nějaké podivné praktiky, pak má její manžel největší šanci na úspěch. „Určitě by ušetřil magistrátu peníze. Jako diplomat v Itálii, Portugalsku a Vatikánu vedl daleko větší rozpočet, než má Divadlo na Vinohradech. Má bohaté zkušenosti, vládne několika světovými jazyky, má evropskou vzdělanost. Kdybych já byla členkou poroty, tak vyberu jeho.“

Změny k horšímu?

Při naplnění nejhoršího scénáře by Stropnický se Žilkovou odešli. I ostatní herci si uvědomují, že by svá místa mohli ztratit. „Každopádně, když se změní vedení divadla, tak se zřejmě změní hodně věcí. Veškeré revoluční změny ale většinou vždycky vedly k horšímu,“ komentuje situaci herec Ladislav Frej (69). „Je samozřejmé, že jsme teď v nejistotě. Nový ředitel si přivede svoje lidi, ale to my nijak nemůžeme ovlivnit,“ krčí rameny i mladá herečka Petra Hobzová (39). „Jakékoliv změny nebo přesuny by se měly dít průhledně a v každém případě by o nich měl spolurozhodovat někdo z divadla,“ shrnuje názory herců Václav Vydra (55). Vykřičník, který nad ansámblem visí, si uvědomují všichni a všem se uleví, až konečně budou s jistotou vědět, kdo jim bude velet. To se ale dozvědí až za pár měsíců.

Historie sporu

Výběrové řízení na nového ředitele vyhlásil radní Lukáš Kaucký. V září zastavil dlouho připravovanou transformaci pěti pražských divadel a na Vinohradech se rozhodl změnit vedení. Současný ředitel divadla Jindřich Gregorini to vítá. Kdyby se stal ředitelem Ivan Rajmont, o kterém se jako o možném nástupci už nějakou dobu hovoří, tak by nejspíš zůstal dál a staral se o ekonomickou stránku divadla. „Nové řízení přinese nové projekty a zvýší efektivitu,“ tvrdí Kaucký. Divadlo na Vinohradech není jediné, které se bude měnit. Magistrát chce každý rok na konci léta vypsat dvě až tři výběrová řízení na vedení dalších pražských divadel. V pravidelných výběrových řízeních by se měli vyměnit i další umělečtí šéfové. Možná tedy právě začíná velká vlna propouštění na pražských scénách.

Kdo šéfoval "Vinohradům" za posledních 20 let?

Jiřina Jirásková přijala funkci ředitelky Divadla na Vinohradech v roce 1990. Do hereckého souboru přijala Zlatu Adamovskou, Jana Šťastného, Simonu Postlerovou, Ladislava Freje a další herecké hvězdy. V roce 2000 ji vystřídal Jindřich Gregorini, který si za uměleckého šéfa divadla vybral Jiřího Menzela. Menzel chtěl, aby bylo divadlo hlavně zábava, proto se vyhýbal vážnějším hrám. I proto ho v roce 2003 nahradil Martin Stropnický. Menzel sám tuhle volbu schvaloval: „Martin bude lepší a přísnější šéf, než jsem byl já.“ A měl pravdu. V touze omladit soubor poslal Stropnický do důchodu Miroslava Moravce a Gabrielu Vránovou. Na jejich místo ovšem přijal Dagmar Havlovou, Lucii Štepánkovou a mnoho mladých herců. V pozici uměleckého šéfa pod vedením Jindřicha Gregoriniho setrval sedm let. Odpověď na otázku, kdo povede divadlo dál, je zatím ve hvězdách.

Fotogalerie
7 fotografií