Poprvé si Vávra zkusil dirigovat mnohatisícový dav už ve 30. letech minulého století ve Filosofské historii, natočené podle Aloise Jiráska. „Filosofskou historii jsem točil v Litomyšli,“ vzpomínal pro Blesk režisér před časem. „Všichni občané ochotně zavřeli své krámy a úřady a šli s námi točit. Byli hrdí, že to dělají pro své město. Každému z těch dvanácti set lidí jsem osobně řekl, co od něj před kamerou čekám,“ dodal Vávra.

Megakomparz hrál tehdy jen za smažený řízek a pivo. Vávrovy velké scény jsou typické pro dnešní historická americká dramata. V současné době by nejstarší český režisér svými snímky zřejmě zboural Hollywood. Škoda že nedostal příležitost.

„Vávra davové scény miloval,“ potvrdila i režisérova životní partnerka Jitka Němcová (60). „Proto jsem mu nikdy nechtěla ukazovat své scénáře. Připadaly mu chudé na postavy. Jenže já si dvě tři stovky komparzistů nemohu dovolit, jsem televizní režisérka a on byl filmový tvůrce. Je v tom podstatný rozdíl.“

Fotogalerie
7 fotografií