Společnost Rigips zavedla pro kvalitu dokončeného povrchu sádrokartonových a sádrovláknitých povrchů čtyři stupně kvality. Od nejzákladnějšího tmelení pro povrchy, na než nejsou kladeny žádné optické (dekorativní) nároky (Q1), například v méně obývaných místnostech, až po nejvyšší stupeň Q4, který se používá, jsou-li kladeny ty nejvyšší nároky na kvalitu dokončených povrchů.
Pro nejdokonalejší povrch interiérových stěn se doporučuje tmelení Q4, které zahrnuje tmelení spár a dvojí celoplošné tmelení, nejprve k zakrytí pórů sádrokartonového podkladu, poté k finální povrchové úpravě.
Nejvhodnějším tmelem, který slouží k tmelení spár i k následnému celoplošnému tmelení, je sádrový tmel Rifino Top. Díky jeho vlastnostem docílíme především pevnosti spár, hladkého povrchu a výsledné světlé barvy. Stěnu je tak možné natřít libovolnou barvou, aniž by barva kvůli podkladu změnila odstín.
Jak postupovat při tmelení Q4? Trochu jako v kuchyni
Celý postup začíná přípravou materiálu. Při přípravě tmele si budeme připadat jako v kuchyni při pečení... Do čisté nádoby s čistou vodou pomalu sypeme sádrovou směs tak dlouho, dokud ve vodě nevzniknou „ostrůvky”.
Tuto směs necháme odstát, poté jí ručně rozmícháme. Nepoužíváme elektrické míchadlo, protože výrazně zkracuje dobu zpracovatelnosti. A jak poznáme správnou konzistenci? Podobně jako když mícháme sníh z vaječných bílků. Směs drží na obrácené lžíci a nestéká. Pokud je tmel příliš hustý, můžeme zředit vodou. Naopak sypkou směs nikdy nedosypáváme, aby se ve směsi nevytvořily hrudky.
Dalším krokem je uzavření pórů sádrokartonu. Toho docílíme celoplošným nanesením tenké vrstvy tmelu a zarovnáním velkoplošnou stěrkou. Hladkost zaschlého povrchu poté zkontrolujeme a případně znova zahladíme.
Následuje opětovná příprava tmelicí směsi na finální celoplošné tmelení. Tmel můžeme nanášet a roztírat ručně nebo pomocí metody Airless vrstvu tmele na stěnu nastříkáme strojem. Stejným přístrojem můžeme po zaschnutí finální vrstvy tmele stěnu také vymalovat.