Panika v letadle ČSA: Cestující odhalil detaily evakuace, aerolinky původ potíží
Vybuzené emoce, dlouhé čekání a chybějící voda. Tak vypadala evakuace pátečního letu Českých aerolinií (ČSA) z Helsinek z pohledu jednoho z cestujících, Jan popsal detaily pro Blesk Zprávy. Těsně před odletem do Prahy se do uličky začal valit kouř, všech 140 pasažérů muselo být evakuováno a let byl zrušen. Mluvčí ČSA Daniel Šabík kritiku odmítl s tím, že vše proběhlo podle předpisů a společnost nabídla lidem občerstvení okamžitě, jak to bylo možné. Navíc prozradil, co zřejmě černý dým a zápach v letadle způsobilo.
„Bylo to asi jako když přijdete do restaurace a je tam kouř z cigaret. Dostal jsem dost velký strach. V přední části kabiny se začaly ozývat výkřiky ‚kouř! kouř!‘ To bylo ve chvíli, kdy letadlo bylo ve finální fázi pojezdu, kdy letušky byly připoutané na místech. Chvíli trvalo, než pochopily závažnost té situace,“ zmínil k situaci pro Blesk Zprávy Jan, který seděl v zadní části letounu. Měl tak podle svých slov výhled na palubní personál.
„Letušky začaly pobíhat, otevírat různé zásuvky a skříňky. Navzájem na sebe pokřikovaly: ‚Kde jsou hasicí přístroje? Jak to, že tady nejsou?‘ Nakonec nějaký našly a začaly se dohadovat, že to někdo musí dát vědět kapitánovi,“ uvedl Jan.
Když boeing konečně zastavil, propukl podle svědka větší zmatek. Na bocích letadla se prý rozvinuly nafukovací skluzavky, které ale podle něj nebyly ničím zajištěné, což prý znesnadňovalo jejich použití. „Já jsem tam zůstal a držel jsem skluzavku, pomáhal jsem ostatním lidem. Spousta lidí byla staršího věku, byli tam rodiče s malými dětmi. Byla tam i maminka s dítětem, které mohlo být přibližně měsíc staré,“ uvedl pasažér.
ČSA: Hasicí přístroje blokovali cestující
Mluvčí ČSA Daniel Šabík zdůraznil, že evakuace proběhla v rámci možností dobře. „Kapitán letu je o mimořádné situaci na palubě informován pomocí interkomu, který se nachází v přední a zadní části letadla, v tzv. galley, a to paralelně s tím, co se zbytek posádky snaží o přesnou lokalizaci a zahašení požáru. Hasicí přístroje jsou jak v přední, tak i zadní části letadla,“ řekl pro Blesk Zprávy.
Zádrhel s hasicími přístroji byl prý způsobený panikou ze strany některých pasažérů. „Poté, co se na palubě objevil kouř a zápach dýmu, u části cestujících vypukla panika a nebylo možné se k nejbližším hasicím přístrojům jednoduše dostat. O panice svědčí i to, že cestující sedící u nouzových východů nespolupracovali tak, jak je posádka před odletem instruovala, a dveře u nouzových východů při evakuaci neotevřeli,“ popsal Šabík.
Cestující se dělili o vodu, tvrdí Jan
Po evakuaci čekali pasažéři na letištní ploše na přímém slunci přibližně 45 minut. Po celou dobu jim prý nikdo nenabídl vodu. Nikdo je ani údajně nedržel v bezpečné vzdálenosti od letadla. „Manželka stála cca 30-50 metrů od letadla, já jsem pomáhal lidem pod skluzavkou. Na druhé straně lidé zůstávali v bezprostřední blízkosti toho stroje,“ popsal situaci Jan. Během čekání přijelo k letadlu 5-6 hasičských vozů, několik osobních aut, později i policie.
„Byla tam maminka s malým dítětem. Letušky stály opodál a fotily si letadlo. Měl jsem kolem krku mikinu, tak jsem paní nabídnul, že ji natáhneme nad to dítě, aby bylo ve stínu. Poslední informace, kterou jsme dostali od personálu letadla, byla taková, že máme nahlásit jména. Oni si nás škrtali ze seznamu,“ uvedl Jan.
Évacuation au sol à Helsinki cause incendie d'un avion (A319/OK-PET) de CSA Czech Airlines (#OK481) - https://t.co/8O6Jm59ZvC @crashaerien pic.twitter.com/rYk2CIxXmF
— Crash Aérien (@crashaerien) 3. srpna 2018
Přibližně po hodině čekání pro zhruba 140 lidí přijely klimatizované autobusy. „Nastoupili jsme do autobusů, ve kterých jsme poměrně dlouho čekali. Nikdo z personálu letiště či letadla nám nic nenabízel, ani vodu. Cestoval s námi jeden pán s malou holčičkou, který si s sebou vzal vodu a nabízel ji ostatním cestujícím,“ popsal svědek.
Do autobusu poté přišel pracovník letiště. Omluvil se pasažérům za komplikace a sdělil jim, že budou převezeni na terminál, kde jim bude nabídnuto občerstvení. V hale se následně setkali i s členem lékařského personálu. „Stál tam člověk v červené bundě. Zeptal se nás ‚Are you OK?‘. My jsme odpověděli ‚OK‘ a pokračovali jsme dál. Potom nám každému nabídli půllitrovou lahev vody,“ vzpomínal Jan. K evakuaci došlo přibližně v 15:30, náhradní let měl podle plánu odletět ve 20:05. Podle Jana následnou cestu už neprovázely další problémy.
Šabík: Nebylo odkud rozdávat občerstvení
Podle mluvčího aerolinky neměly šanci postupovat jinak. V případě vyhlášení mimořádné situace na letišti je totiž aktivován záchranný plán, podle kterého postupují všechny pozemní složky, a kterému se také podřizují posádky leteckých společností.
„Poté, co posádka evakuuje z letadla všechny cestující, si veškerou péči o ně přebírají záchranné a pozemní složky letiště. Při mimořádné situaci se v první řadě jedná o záchranu cestujících a posádky, poskytnutí první pomoci a současně o likvidaci zdroje mimořádné situace, např. dýmu či požáru. Posádky ČSA nemají cestujícím na ploše letiště odkud rozdávat nápoje či jiné občerstvení,“ vysvětlil Šabík.
Pasažérům byla prý po převezení do terminálu věnována maximální pozornost ze strany záchranných složek, byly jim poskytnuty nápoje i občerstvení. „Většina cestujících odletěla ještě v ten samý den večerním letem z Helsinek do Prahy, pouze několik tranzitních cestujících bylo ubytováno v hotelích a do cíle své cesty pokračovali na druhý den,“ dodal zástupce společnosti.
Za kouř zřejmě mohl nefunkční díl klimatizace
Aerolinie nakonec odhalily i původce celého incidentu. Za kouř a zápach mohla zřejmě nefunkční klimatizace ve střední části kabiny pro cestující. „Letadlo OK-PET v pondělí přiletělo do Prahy. Vadný díl klimatizace již byl vyměněn, použité skluzy budou vyměněny za nové během úterka. Po technické kontrole je letadlo plánováno k nasazení do provozu během úterního odpoledne,“ řekl mluvčí.
Plné vyjádření ČSA si můžete přečíst zde:
„V první řadě bych se ohradil vůči jakémukoliv nálepkování průběhu evakuace. V našem pátečním vyjádření jsme pouze konstatovali, že evakuace proběhla bez problémů, to znamená, že probíhala podle pokynů posádky a všichni cestující jsou v pořádku.
Kapitán letu je o mimořádné situaci na palubě informován pomocí interkomu, který se nachází v přední a zadní části letadla, v tzv. galley, a to paralelně s tím, co se zbytek posádky snaží o přesnou lokalizaci a zahašení požáru. Hasící přístroje jsou jak v přední, tak i zadní části letadla. Poté, co se na palubě objevil kouř a zápach dýmu, u části cestujících vypukla panika a nebylo možné se k nebližším hasícím přístrojům jednoduše dostat. O panice svědčí i to, že cestující sedící u nouzových východů nespolupracovali tak, jak je posádka před odletem instruovala a dveře u nouzových východů při evakuaci neotevřeli.
V případě vyhlášení mimořádné situace na letišti je aktivován záchranný plán, podle kterého postupují všechny pozemní složky, a kterému se také podřizují posádky leteckých společností. Poté, co posádka evakuuje z letadla všechny cestující, si veškerou péči o ně přebírají záchranné a pozemní složky letiště. Při mimořádné situaci se v první řadě jedná o záchranu cestujících a posádky, poskytnutí první pomoci a současně o likvidaci zdroje mimořádné situace, např. dýmu, kouře či požáru. Záchranné složky posléze zjišťují, jestli jsou všichni cestující v pořádku nebo rozsah zranění. To zabere určitý čas. Záchranné složky také staví stan, vyžaduje-li si to situace.
Posádky ČSA nemají cestujícím na ploše letiště odkud rozdávat nápoje či jiné občerstvení. Ještě jednou opakuji, při mimořádné situaci si veškeré činnosti na ploše řídí záchranné složky příslušného letiště. Cestujícím z našeho letu z Helsinek do Prahy byla po převezení do terminálu věnována maximální pozornost ze strany záchranných složek, pasažérům byly poskytnuty nápoje i občerstvení. Většina cestujících odletěla ještě v ten samý den večerním letem z Helsinek do Prahy, pouze několik tranzitních cestujících bylo ubytováno v hotelích a do cíle své cesty pokračovali na druhý den.
Nejpravděpodobnější příčinou kouře a zápachu na palubě se ukazuje porucha části klimatizace ve střední části kabiny pro cestující. Letadlo OK-PET včera přiletělo do Prahy. Vadný díl klimatizace již byl vyměněn, použité skluzy budou vyměněny za nové během dnešního dne. Po technické kontrole je letadlo plánováno k nasazení do provozu během dnešního odpoledne.“
To petrklimes: Jsi takovej malej arogantni tchurak!