Jízda tramvají v těchto tropických teplotách bývá zážitkem hrůzy. 80 % vozů totiž nemá klimatizaci a teploty se zde během dne šplhají i ke čtyřiceti stupňům Celsia. „Celkem bude klimatizacemi vybaveno do konce roku 2018 126 tramvají,“ slibuje za dopravní podnik mluvčí Aneta Řehková.

V současnosti si chladnou jízdu bez potu můžete užít jen v tramvajích řady 15T z druhé série ( od ev.č. 9326), což odpovídá 109 vozům. „Tyto vozy jsou snadno rozpoznatelné, jako jediné v Praze mají žlutou čelní masku a z boku tramvaje u každých dveří je umístěn piktogram klimatizace,“ radí Řehková, jak poznat z dálky, že k vám přijíždí oáza příjemného cestování.

Může za to řidič?

Pokud však máte pocit, že jste v této nové tramvaji, ve které se i tak potíte jako pes, na řidiče si vztek nevylívejte. „Vnitřní klimatizace pro cestující je nastavena dle tzv. ekvitermní křivky v závislosti na venkovní teplotě. Systém pracuje automaticky, řidič může pouze ovlivnit teplotu v rozsahu +- 2 stupně Celsia,“ prozrazuje Řehková a nevyvrací, že se někdy stává, že mají tramvaje klimatizaci v nepořádku.

Jestliže klimatizace je v poruchovém stavu, řidič toto ví od systému řízení. Měl by situaci hlásit na dispečink a řídit se jeho pokyny. Samozřejmě, že cestující může řidiče informovat o poruše, popř. podat podnět přes kontaktní formulář na webových stránkách DPP, či přes Infolinku DPP,“ doporučuje mluvčí dopravního podniku, jak se zachovat v případě, že jedete tramvají s žlutým pruhem, ve které je dusno na padnutí.

Nová pravidla pro příští rok

Ropid zároveň plánuje opatření, které by mělo v příštím roce zpříjemnit cestování v letních obdobích pražskou MHD. „Vozidlo musí být vybaveno funkční klimatizací a při venkovní teplotě v rozmezí 22–25°C musí být zajištěno, aby uvnitř vozidla byla teplota v rozmezí 20 – 25°C. Při venkovních teplotách vyšších než 25°C musí byt teplota uvnitř vozidla vždy o 1 – 6°C nižší než teplota venkovní,“ stojí v jednom z bodů budoucích pravidel o Teplotním komfortu v MHD.

Od příštího roku tak Ropid začne kontrolovat nejen čistotu nebo chování řidičů. „Stejně jako u jiných kontrolovaných věcí bude i u teploty možnost uplatnit vůči dopravci sankci dle sazebníku postihů, který bude součástí těchto nových smluv. Tyto sankce budou uplatňovány vždy vůči konkrétnímu dopravci, a ten pak rozhodne, jestli pokutu přeúčtuje řidiči (v případě, že klimatizaci nebo topení nezapnul) nebo například servisním technikům (v případě, že klimatizace nebo topení nebylo funkční),“ prozrazuje Filip Drápal, mluvčí Ropidu.

Označení v jízdních řádech

Do budoucna by taky mělo být předem zjistitelné, zdali k vám míří tramvaj s klimatizací. „Přemýšlíme o tom, v případě, že budeme mít data o aktuálních polohách i od Dopravního podniku hl. m. Prahy (od ostatních dopravců je už máme),“ svěřil nakonec Drápal, že by mohly přibýt na jízdních řádech ikonky vloček. Letos se toho ale bohužel nedočkáme.

Fotogalerie
8 fotografií