„Budujeme nový druh sociální sítě. S ohledem na soukromí, poctivé, snadno přemístitelné, přizpůsobitelné, bez reklam, ale především zábavné!“ lákají autoři projektu na crowdfundingovém serveru Kickstarter. Zde chtějí od sponzorů získat počáteční investici ve výši 117196 dolarů (asi 2,5 milionu korun). Kampaň začala v úterý a skončí 15. srpna.

TIP: Mnohem větší průšvih než Cambridge Analytica: Expert z Facebooku šmíroval ženy na seznamkách

Za projektem Openbook stojí Phillip Zimmermann, průkopník kryptografie a tvůrce nejpopulárnějšího šifrovacího balíčku PGP, a Jaya Baloo šéfka informatiky holandské telekomunikační společnosti KPN. Generální ředitel Joel Hernandez říká, že vždycky snil o alternativě k Facebooku, přičemž povzbuzením k realizaci byl skandál „Cambridge Analytica“.

Openbook chce dělat sociální síť lépe a s ohledem na soukromí svých uživatelů. Mimo jiné slibuje, že při integraci se službami a aplikacemi třetích stran bude uživatel jasně informován o tom, co používají a proč. Chování uživatelů v rámci sítě nebude žádným způsobem monitorováno.

„Uvědomili jsme si, že pokud opravdu chceme uspět, musíme přinést víc než jen další klon Facebooku,“ řekl Hernandez. Hlavním kritériem je tak vybudování sociální sítě, která respektuje soukromí svých uživatelů.

Jedním ze zásadních prvků v rámci ochrany dat bude decentralizace. Každý si tak bude moci zprovoznit a nastavit vlastní server, na kterém bude uchovávat svá data. O něco podobného se s nepříliš přesvědčivými výsledky v minulosti snažily platformy, jako jsou Diaspora či Ello.

TIP: Diaspora - krásný sen o sociální síti budoucnosti

Openbook se tedy deklaruje jako decentralizovaný open source software, který bude dostupný pro miliardy lidí na celém světě. Nevyžaduje ani nevytváří novou identitu – k registraci bude stačit pouze e-mailová adresa. Zárukou bezpečnosti a soukromí má být otevřený zdrojový kód, který lze bezplatně kontrolovat, upravovat a reprodukovat.

Data budou na novou platformu plně přenositelná z Twitteru a Facebooku. Bude stačit přetáhnout archiv z původního sociálního média do Openbooku a importovat všechny fotky, videa, konverzace a další data.

Alfou a omegou každé sociální sítě jsou samozřejmě uživatelé. Tam, kde jsou aktivní uživatelé, je i obsah, pro který stojí za to danou platformu používat. Právě to bude pro Openbook největší výzvou. Dokáže přesvědčit dostatek nadšenců, aby místo Facebooku používali jeho síť?