Strahovský tunel začal fungovat roku 1997. Součástí této stavby je kromě vlastní dopravní komunikace mezi Smíchovem a Střešovicemi také rozsáhlý podzemní komplex, kde se nacházejí desítky kilometrů tunelů. Bez poměrů znalého doprovodu by se tu člověk velice snadno ztratil.

V současnosti na tomto místě TSK realizuje pravidelnou údržbu, která zahrnuje podstatnou část červnových nocí. Doprava je tu omezená vždy od 23:00 do 5:00 hodin. V případě ohrožení se Strahovský tunel může proměnit na kryt, který dokáže ochránit až 15 tisíc Pražanů. Není však možné ho aktivovat hned, jeho spuštění by trvalo zhruba 48 hodin.

„Viděli jsme pouze část ochranného systému. Jsou to desítky kilometrů chodeb, které propojují jednotlivé části obou tubusů tunelu. Navštívili jsme zázemí a takzvané hygibuňky, kde jsou toalety a sprchy. Tento kryt není určen k rychlé ochraně. V případě potřeby se tu počítá s navezením potravin, vody, postelí a dalšího zázemí, které je nutné k tomu, aby se prostory mohly využít pro oněch 15 tisíc obyvatel,“ uvedla při prohlídce tunelu mluvčí TSK Barbora Lišková.

Podívejte se na průběh prohlídky s komentářem Barbory Liškové:

Podzemní komplex u Strahovského tunelu byl vybudován záměrně v rámci jeho realizace, prostory jsou dokonce propojené i s linkou B pražského metra. Od dispečinku na Strahově, který je v sousedství zdejšího stadionu, vede do podzemí dlouhý výtah, podél kterého je umístěno 16 pater filtrů, které by v případě využití tunelu jako krytu sloužily jako očista proti případné kontaminaci vnějšího prostředí. Nezbývá než doufat, že Praha nebude služby těchto míst nikdy doopravdy potřebovat.

Fotogalerie
22 fotografií