Pátek 19. dubna 2024
Svátek slaví Rostislav, zítra Marcela
Oblačno, déšť 8°C

Změní se státní maturita? Po kritice ze všech stran šéf Cermatu couvá

Autor: mah, ČTK - 
28. května 2018
06:10

Letošní maturity se znovu staly terčem kritiky prakticky z každé strany. Studenti se oproti loňsku zhoršili ve všech předmětech, v němčině dokonce dvojnásobně. Tristní situace byla zejména v matematice, kde takřka polovina studentů dostala čtyřku nebo pětku. Znovu se tak rozproudila diskuze o povinném zavádění maturity z matematiky. Po změnách volají i češtináři a nutnost změny připustil dokonce ředitel Cermatu Jiří Zíka.

Čísla hovoří jasně. Z češtiny neuspělo 10,4 procenta maturantů. To je o 0,7 procentního bodu více než loni. O více než půl procenta se zvýšil i počet propadlíků z matematiky. Těch bylo dohromady 22,3 procenta. Dalších 24,5 procenta ale od zkoušky odešlo jen s dostatečnou. Studentů, kteří dostali jedničku nebo dvojku, nebylo dohromady ani 28 procent.

Neslavně dopadly i výsledky z cizích jazyků. Z angličtiny neuspělo 6,4 procenta studentů. Jejich podíl tak oproti loňsku vzrostl o 0,3 procentního bodu. U německého jazyka, který si ovšem vybralo jen 1561 maturantů, se míra neúspěšných studentů zvýšila dokonce o 18,1 procenta na závratných 36,7 procenta. Ještě v roce 2017 přitom byla neúspěšnost z němčiny poloviční.

Maturitu z češtiny komplikují dlouhé testy

U maturity z češtiny si studenti letos stěžovali především na délku textů, které měli během jedné hodiny přečíst. Další lidé, včetně senátora Jiřího Růžičky (za TOP 09) se pozastavovali nad stejnou otázkou, jaká nečekaně potrápila i páťáky v testech jednotných přijímacích zkoušek.

Testy z češtiny kritizuje i Společnost učitelů českého jazyka a literatury. Její členové sice uznali, že testy byly ve srovnání s loňským rokem jednodušší, především proto, že v nich ubylo odborných pojmů. I češtináři ale upozornili na to, že texty k jednotlivým úlohám byly poměrně dlouhé. To podle nich mohlo komplikovat situaci hlavě studentům středních odborných škol. Kdo většinou problémy neměl, byli gymnazisté.

Propastný rozdíl ve výsledcích z matematiky

Výrazný rozdíl byl mezi maturanty ze SOŠ a gymnázií především v matematice. Na to upozornil předseda Jednoty českých matematiků a fyziků Josef Kubát. Zatímco na gymnáziích totiž z matematiky propadla jen asi tři procenta maturantů, na nástavbových oborech a některých učilištích přes zkoušku z matematiky neprošla i více než polovina maturantů.

Matematici proto společně se Sdružením učňovských zařízení znovu vyvolali debatu o nezbytnosti povinné maturity z tohoto předmětu. Podle předsedy Sdružení učňovských zařízení Karla Dvořáka je už dnes pro učně maturita zbytečně náročná. Ten připomněl, že učiliště se původně zasazovala o zavedení dvouúrovňové maturity, což ale neprošlo kvůli odporu gymnázií.

Podle Dvořáka s Kubátem bude ale zavedení dvouúrovňových zkoušek nezbytné. Samotné zrušení povinné maturity z matematiky by podle nich situaci nevyřešilo. Zároveň by podle nich mělo přibýt oborů, které svým studentům umožní ještě před maturitou získat výuční list, aby nezůstali zcela bez kvalifikace, pokud maturitu neudělají.

Přibývá dětí, které skončí bez vzdělání

Situaci dokresluje i statistika, na kterou upozornil Roman Matoušek z vládní Agentury pro sociální začleňování. Na semináři o nízkokvalifikovaných lidech na trhu práce zmínil, že v Česku roste počet mladých lidí, kteří nedostudují a skončí bez kvalifikace. Zatímco v roce 2013 takových bylo kolem pěti procent, minulý rok jejich počet vzrostl už na necelých sedm.

Nejhorší situace je potom v Ústeckém kraji, kde vzdělání nedokončí na 16 procent studentů. To je jeden z nejhorších výsledků v rámci celé Evropské unie. Svou vinu na tom pravděpodobně mají i státní maturity.

 

„V Česku máme nízkou míru předčasných předčasných odchodů ze vzdělání. V Praze Eurostat vykazuje nejnižší míru odchodů v EU s poznámkou, že je to až nedůvěryhodně nízké číslo, kdežto Ústecký kraj je mezi pěti nejhoršími regiony,“ varoval Matoušek.

Za mladé bez kvalifikace může i státní maturita

Na předčasné odchody se zaměřil i Národní ústav pro vzdělávání (NÚV). Podle jeho dat v současnosti dvě třetiny českých středoškoláků studují v maturitních oborech. „Z našich propočtů vyplývá, že předčasný odchod je způsoben tím, jak naběhla státní maturita. Je otázka, jestli je přiměřená tomu, co očekáváme od vzdělávání v odborném školství,“ dodal k tomu Jiří Vojtěch z NÚV.

Podle Matouška se často nezohledňují ani předpoklady dětí při volbě školy či učiliště. Prim v rozhodování hraje to, zda jdou na školu i kamarádi a jak daleko je od místa bydliště. Dětem se navíc značně zužuje výběr, pokud na základní škole propadnou.

Matoušek připojil, že není jasné, jak současnou situaci řešit. Problémem je podle něj i to, že práce škol, úřadů práce, poraden, terénních pracovníků a neziskových organizací není koordinovaná.

Přechod na dvojí úroveň zkoušek připouští i Cermat

Možné úpravy podoby státní maturity připustil i ministr školství v demisi Robert Plaga (za ANO). Podle něj je nezbytné urychleně diskutovat především o zřejmě nejvíce skloňované zkoušce – matematice. Ta by do roku 2022 měla být povinná pro většinu středoškolských oborů. Plaga si ale není jistý, zda je všude smysluplná.

Možné změny připouští už i ředitel Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání (Cermat) Jiří Zíka. Podle něj by řemeslníkům měla stačit kvalifikace, kterou by zakončila maturita s odborným zaměřením. „Nemuseli by pak mít státní maturitu, která je vstupenkou pro studium na vysoké škola. A kdyby chtěli jít na vysokou školu, tak si dodělají státní maturitu formou nástavbového studia,“ vysvětlil s tím, že stejný model funguje třeba v Německu.

Gymnázia: Maturitu skládá zbytečně moc škol

S takovým pohledem se ztotožňuje i ředitelka Asociace ředitelů gymnázií Renata Schejbalová. „Je otázka, zda mají mít maturitu všechny obory, které ji nyní skládají, zda některým nestačí učňovský list,“ uvedla.

Jednotná úroveň závěrečné zkoušky je problémová. Zatímco pro učiliště a nástavby jsou zkoušky velmi náročné, pro řadu gymnázií jsou naopak velmi jednoduché.

lobotom ( 21. října 2018 00:10 )

Tak to jsem nevěděl, že příčinou tuposti dnešních dětí a hlavně Cik... je státní maturita. No ale když už chcete vytvořit v celém státě papírově homogenní stádo stejných osob, tak proč taky nenařídíte úplně všem stejný plat?

Antonin Blaha ( 28. května 2018 12:09 )

 Statni maturita a sukroma firma ktera vice mene zije jen z techto vytvorenych nesmyslu?Ten pan co ji vede i ten kdo to schvalil by mel venkovni svet sledovat v pyzamu😎

Samo ( 28. května 2018 11:15 )

Píšete o něčem o čem vůbec nic nevíte. V celém případě jde o to, že nějaká agentura Cermat, která má pod svým patronátem zavedení státních maturit, zavedla nesmyslná pravidla pro maturity nejenom z matematiky, ale i dalších předmětů. Jsou to pravidla, která vůbec nevychází z toho co maturant potřebuje pro zdárné uplatnění v praktickém životě a nastavuje akademická pravidla pro ty, kteří chtějí pokračovat v dalším vzdělávání na vysokých školách, nebo začínají vědeckou kariéru. Je jasné, že pak mají problémy s tím tuto maturitu složit nejenom pro průměrné a podprůměrné studenty, ale i pro ty dobré. Další problém je ve školství jako takovém. Je velké množství středních škol se všeobecným vzděláváním a úplně se vytrácí odborné školství, které by připravilo řemeslníky a kvalifikované pracovníky pro strojírenské obory.

flora ( 28. května 2018 09:37 )

Tak my budeme měnit maturitní systém? My nebudeme měnit to, aby každý blbec, co má znalosti max. dřívější páté obecné prostě tu maturitu prostě nedostal ? Problém není v tom, že jsou maturity těžké, problém je v tom, že dnešní "studenti" jsou blbci, co by dřív šli do dvouletého učňáku. Ani na ten tříletý by je nevzali. On je na chudáky moc dlouhý text. Si dělají už srandu ne? V životě polovina z nich nepřečetla ani jednu knížku a když už pak něco čte, zapomene po dodou větách, co vlastně čte. Logické myšlení mají nulové(na což je nelepešpí právě ta matika) . Léta se ve školství řeší jen kraviny.Nikoliv výběr studentů a jejich opravdové vzdělávání.

petr11 ( 28. května 2018 06:44 )

....a co takhle....změní se studenti???

Zobrazit celou diskusi