Středa 24. dubna 2024
Svátek slaví Jiří, zítra Marek
Zataženo, déšť se sněhem 7°C

U přijímaček pohořeli i skvělí žáci. Učitelé: Jedna společná zkouška nestačí

Autor: mah - 
21. května 2018
05:51

České děti za sebou mají druhý ročník jednotných přijímacích zkoušek na střední školy. Učitelé se k nim staví spíše skepticky a nemůže za to zdaleka jen problémová úloha z českého jazyka v jednom z termínů přijímacích zkoušek. Mnozí zkouškám vyčítají, že příliš neukážou kvalitu vzdělávání. Školy navíc nutí zaměřit se na úzký okruh znalostí.

„Současná podoba jednotné přijímací zkoušky určitě skvěle vypovídá o tom, jak jsou žáci schopní vyplnit oba testy,“ hodnotí podobu přijímacích zkoušek například šéf spolku Pedagogická komora Radek Sárközi. Podle něj přijímačky roztřídí žáky na rychlejší a pomalejší nebo více a méně odolné stresu. Velký vliv podle něj hraje rodinné zázemí žáků. U zkoušek mu zároveň chybí test studijních předpokladů.

Podobně jednotné přijímačky hodnotí i učitelka anglického jazyka na SOŠ a SOU Andrea Svobodová. Podle ní testy neukážou nic jiného, než jak dobře se žáci naučili na konkrétní podobu testů.

„Současná forma pouze škodí výuce na základních školách, kde se děti v hodinách češtiny dokola a do zbytečných podrobností zaobírají slovními druhy a větnou svatbou, namísto toho, aby se v nich budil zájem o čtení a piloval pravopis,“ vysvětluje svůj pohled na věc učitelka. A dodává, že jednotné přijímací zkoušky ani neplní svůj účel, kterým mělo být zvýšení prestiže středoškolského vzdělávání.

Nemůžeme mít jednu zkoušku která bude sedět všem školám, myslí si učitelka

Podle Svobodové je v první řadě třeba se ptát, zda je s českou strukturou středoškolského vzdělávání vůbec možné vytvořit vhodnou formu jednotné přijímací zkoušky. Ještě předtím by se ovšem mělo vyřešit financování škol. Jinak se podle ní školy vždy budou předhánět, kdo má nejsnazší přijímačky, aby si „vydělaly“ počtem přijatých žáků.

Kriticky se k přijímacím zkouškám staví i předsedkyně Učitelské platformy Petra Mazancová. Podle té do vzdělávacího systému nepřinesly žádnou inovaci. „Přijímačky naopak tlačí základní školy se orientovat na znalosti z oborů povinných přijímaček a nerespektují individualitu absolventa školy,“ vysvětluje.

Podle ní testy dostatečně neověřují ani výstupy, které by děti po absolvování základních škol měly mít, jako je dovednost komunikovat, prezentovat, umění pracovat s textem nebo porozumění médiím. Zároveň dodává, že jednotné testy podle ní nepomohou ani školám, o které není takový zájem. „Myšlenka jednotnosti a povinnosti pro všechny školy je zkrátka špatná,“ vysvětluje.

Se zkouškou měli problém tři skvělí žáci, stěžuje si ředitel

Nevhodné nastavení přijímacích zkoušek potvrdil i Ondřej Lněnička, ředitel základní školy profesora Švejcara v Praze. „Z naší školy neuspěli tři jinak opravdu skvělí žáci, kteří nejsou jen ‚nabiflovaní‘, ale opravdu úspěšní,“ upozornil. Dodal, že zároveň zkoušky ani nezaručí kvalitu studentů, kteří se na školu dostanou. „Střední školy nejsou povinné předem stanovit minimální počet bodů a případně mohou žáky přijmout na odvolání, které již není tak ostře sledované,“ dodal.

Radek Sárközi z Pedagogické komory upozornil i na to, že pro mnoho škol nejsou důležité testy z matematiky a češtiny. „Preferují jiné oblasti, například dělají ústní pohovor, protože je nejvíce zajímá vnitřní motivace budoucích žáků studovat daný obor,“ vysvětluje. Připomíná rovněž, že jednotné přijímací testy nejsou běžné ani v zahraničí.

Pedagogická komora: Vyhláška ke zkouškám je paskvil

Upozornil zároveň na zajímavý rozpor. Podle školského zákona by obsah a forma přijímacích zkoušek měla odpovídat rámcovému vzdělávacímu programu pro základní vzdělávání (RVP ZV) a podrobnosti by měla určit vyhláška. „Pokud se ale na příslušnou vyhlášku podíváme, nalezneme v ní pouze požadavek, že testy přijímací zkoušky musejí vycházet z učiva RVP ZV. Problémem je, že učivo v tomto dokumentu je pouze doporučené a každá škola si ho stanovuje sama,“ vysvětluje Sárközi s tím, že současná vyhláška je podle něj naprostým paskvilem.

Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (CERMAT) si tak podle něj určilo, z čeho bude žáky zkoušet v matematice a češtině, podle takzvaných očekávaných výstupů. Ty jsou podle Sárköziho sice pro školy povinné, ale zákon ani vyhláška se o nich nezmiňuje. „I tak jsou povinné výhradně pro 5. a 9. ročník základních škol. V případě šestiletých gymnázií se už nelze opřít ani o ty,“ vysvětluje.

Školy by se zadání od CERMATu nebránily, chtěly by ale více volnosti

Dodal, že ministerstvo školství se tuto situaci snaží vyřešit dodatečně v rámci revize rámcových vzdělávacích plánů, díky které by se očekávané výsledky učení pro 7. ročník měly v RVP objevit. „To se ale stane až někdy v roce 2021,“ popisuje Sárközi. Dodal zároveň, že ve světle současného obsahového chaosu se mu zdá zbytečné vést debatu o jednotlivých otázkách v testech.

Školy se přitom podle něj vyloženě nebrání tomu, aby zadání vymýšlel CERMAT. Vadí jim ale současná podoba zkoušek, která je pro ně administrativně náročná. „Navíc musejí dlouho čekat na oficiální výsledky,“ dodává. Školy by si podle něj testy raději hodnotily samy a zároveň by ocenily větší volnost při tvoření přijímacího řízení.

doktormediciny ( 21. května 2018 11:50 )

As Vihor...Od Kollara pres Palackeho a Rieghra s asi mladocesi a starocesi obrati v hrobe.My starsi pamatujeme jak se psasl peroxyd/, takze ypisoln a pod nebudou u starsich lidi validni.Ovsem stylisace dopisu nebo slohu ma jakousi vypúovidajici hodnotu o autorovvi

mamlas ( 21. května 2018 11:16 )

Takže CERMAT se neosvědčil a je nutné ho zrušit. Ušetří se tím desítky až stovky milionů ročně. Ale co potom budou dělat zaměstnanci Cermatu, když oni nic jiného neumí??? Tak v tom případě nechť CERMAT dál funguje a ničí životy lidem.

vihor ( 21. května 2018 09:23 )

Nejde o snižování kvality výuky, ale o volbě správného nutného výběru toho co učit pro normální lidi, kteří se zrovna netouží stát českými básníky. S otevřenými hranicemi to souvisí mimořádně. Dnes si totiž můžete zvolit jazyk, který bude váš "mateřský". A proč si volit češtinu, kterou se domluvíte s pár promile lidí na světě a ještě vás nějací šílení profesoři buzerují znalostí něčeho, co vám v životě k ničemu nebude a jenom se kvůli tomu nedostanete ani na střední školu? Když si můžete zvolit jiný jazyk, se kterým se domluvíte se stamiliony lidí, nebo třeba miliardami, vybrat si z mnohem více škol, mít mnohem větší možnosti uplatnění, atd. Proč si volit češtinu, jazyk minoritního vymírajícího národa, nabízející mizerné uplatnění?

kukuku ( 21. května 2018 08:17 )

Hlavně je třeba jako první krok učitelům zvýšit platy na 130% průměrného platu. Pak to školství zdecimované blondýnami z ČSSD (Buzková, Valachová...), šéfem ODS Fialou a dalšími ministerskými mágy prostě začít fungovat musí, i kdyby čert na koze jezdil.

vihor ( 21. května 2018 07:44 )

To je to české experimentální školství, kde si každý zavádí co chce a na žácích si zkouší, jak to dopadne. To je ovšem patrné i v dalších oblastech, český stát se chová, jakoby hranice byly stále uzavřené a lidé neměli na výběr. Proč věnovat zbytečně mnoho času větným rozborům nějakých detailů českého jazyka, který na světě téměř nikdo nepoužívá a nikde se jím nedomluvíte, a přesto má rozhodovat o celé vaší budoucnosti? Většina dospělých tyto nesmyslné detaily stejně zapomene a nikdy nepoužije. A kdo potřebuje vědět, co je to třeba anafora, ten si to najde během pár sekund na internetu.

Zobrazit celou diskusi