Skandál kolem životního pojištění bobtná: Až 2 miliony napálených! Patříte mezi ně?
Zajistit rodinu pro případ smrti, a ještě u toho naspořit nějakou částku na důchod. To chtěly až dva miliony klientů pojišťoven, kteří si v letech 2004 až 2014 uzavřeli investiční životní pojištění. Pak se ale nestačili divit! Platili buď horentní sumy na poplatcích, nebo v případě smrti bylo plnění dokonce nulové!
Finančně zabezpečit své blízké, pokud by se nám něco stalo, to chce asi každý z nás. Proto si řada Čechů a Moravanů pořizuje životní pojištění. Je to i výhodné, do 12 tisíc ročně si ho mohou odečíst z daní. Jenže lidé, kteří si vybrali investiční životní pojištění a doufali, že si tím zároveň na stáří naspoří určitou finanční rezervu, zjistili, že tvrdě narazili. Soudy a finanční arbitr už také první smlouvy zrušily a nařídily pojišťovnám vrátit lidem peníze.
„U České pojišťovny je problém v tom, že si s klienty nesjednala poplatky. Až když začali ukončovat smlouvy, tak zjistili, že poplatky měsíčně činí 20 až 30 procent, takže to nikdy nemůže být zisková věc. U pojišťovny Axa se zase zjistilo, že nešlo o pojištění, protože plnění v případě smrti bylo ve výši nula, nebo třeba jen deset tisíc,“ popsal Blesku jeden z poškozených klientů, Jiří Chvojka.
Klienti se brání
Klienti pojišťoven si to samozřejmě nenechali líbit a začali podávat stížnosti k finančnímu arbitrovi. „Ten ale rozhodl až po dlouhé době a několikrát k činnosti musel být i přinucen soudem. Ale nyní už rozhoduje poměrně pravidelně. Smlouvy většinou prohlásil od počátku za neplatné,“ řekl Jiří Chvojka. A jeden případ už řešil i soud. „U Pojišťovny České spořitelny pravomocně rozhodl, že smluvní podmínky neobsahovaly přehled nákladů, takže zase klienti nevěděli, jaké poplatky zaplatí. Jde o obrovský systémový problém,“ doplnil Chvojka s tím, že se problém týká až dvou milionů smluv uzavřených v letech 2004 – 2014, poté se podmínky trochu narovnaly.
Finanční arbitr i soudy zatím řeší každou smlouvu jednotlivě. „Tím argumentují i pojišťovny. Jde ale o podmínky, které byly pro všechny stejné,“ uzavírá Chvojka. Poškození klienti se proto spojili a hodlají proti pojišťovnám postupovat společně.
„Pojišťovny argumentují tříletou promlčecí lhůtou, kterou zákon v některých případech připouští. A někdy jsou úspěšné,“ vysvětluje Chvojka. Dalším poškozeným proto doporučuje, aby se začali bránit co nejrychleji.
Jak rozhodl soud
Blesk má pravomocné rozhodnutí Městského soudu v Praze ve sporu klienta a Pojišťovny České spořitelny k dispozici. „Zahrnutí ujednání o poplatcích do speciálních pojistných podmínek pro žalovaného (klienta, pozn. red.) jako spotřebitele bylo překvapivé a nevýhodné a je v rozporu se zásadou poctivosti, tedy v rozporu s dobrými mravy, a pojistná smlouva je dle §39 občanského zákoníku absolutně neplatná,“ stojí v odůvodnění rozsudku, kterým soud zamítl žalobu pojišťovny na vyplacení nezaplaceného pojistného.
Jak platili
Většina lidí platila kvůli daňovým úlevám 1000 korun měsíčně, takže měsíčně na poplatcích zaplatili 200 až 300 korun. Ti, co platili více, také přišli o více peněz.
Koho se to týká?
Alespoň jedno pravomocné rozhodnutí ve věci už finanční arbitr učinil u 11 pojišťoven, nejvíce jich je u České pojišťovny a pojišťovny Axa. Podaných stížností ale bylo přes dva tisíce a další rozhodnutí přibývají.
Kdo nebo co je finanční arbitr?
Finanční arbitr (FA) je orgán zřizovaný státem určený k mimosoudnímu řešení sporů mezi finančními institucemi a jejich klienty. Řízení je bezplatné a návrh na něj může podat jen spotřebitel, jde to i online. Rozhodnutí FA je pravomocné a má stejnou váhu jako soudní rozhodnutí, strany ale mohou jeho rozhodnutí nechat přezkoumat u soudu, což nabytí právní moci oddaluje.
Investiční životní pojištění
Pojištění, které se skládá ze dvou složek – pojistné a investiční. Pojišťovna tedy část peněz investuje podobně, jako je tomu třeba u podílových fondů. Na rozdíl od kapitálového životního pojištění nenabízí žádný garantovaný výnos, takže návratnost investice může být i nula. Jde o dlouhodobý finanční produkt a při jeho předčasném ukončení má klient nárok na tzv. odkupné, tedy zaplacené pojistné mínus náklady na pojistné krytí. Právě ty byly podle klientů přemrštěně vysoké, a lidé by tak dostali zpět výrazně méně, než zaplatili.
Video: Pojišťovna vymáhá na důchodci peníze za operaci
Ten rozdíl je pojištění - a to přece nemůže být zadarmo !