Čtvrtek 25. dubna 2024
Svátek slaví Marek, zítra Oto
Oblačno, déšť se sněhem 9°C

Inkluze jako sci-fi bez efektu. Hendikepovaní žáci zvracejí nervozitou, říká ředitelka

Autor: Jitka Pecharová - 
30. dubna 2018
13:43

Už takřka 2 roky zažívají učitelé na vlastní kůži začleňování dětí. Bilance? Sci-fi s nulovým efektem. A hororové scénáře se bohužel vyplnily. Problémy s financováním, pomalá práce poraden, nedostatek pomůcek. Před zářijovým koncem dvouletého přechodného období tzv. inkluze se chystá řešit ministr školství Robert Plaga (39, za ANO). Jak se ale začleňování hendikepovaného dítěte do běžné základky odráží na jeho duši a stavu? To vědí jen pedagogové a rodiče...

Podle ředitelky základní školy Polabiny v Pardubicích Jany Smetanové se ukazuje, že pro mentálně retardované děti je výuka v běžné třídě utrpením. Odehrává se tedy přesně to, před čím Blesk před spuštěním varoval.

„V naší škole máme chlapce, který je ve druhé třídě a má udělat polovinu úkolů co ostatní děti, ale ani to nesplní. Když žáci mají napsat dvanáct slov a on šest, tak napíše tři a i ta s chybami. Je úplně vyřízený. Ze školy jde, jako by přesunul tunu uhlí, protože to vůbec nezvládá. Trápí se, má psychosomatické problémy, zvrací, má průjmy,“ popsala na nedávné konferenci Asociace speciálních pedagogů v Hradci Králové.

„Jeho maminka se ale domnívá, že když si zopakuje 2. třídu a bude mít k ruce asistenta, tak se mu ta inteligence zvýší a nakonec to zvládne. Nedá se přesvědčit, že nejvíce ubližuje svému dítěti,“ pokračuje Smetanová.

Nešťastné děti

„Děti se speciálními potřebami běžnou školu nezvládají, jsou nešťastné, trápí se a nemají kamarády, protože jsou mentálně úplně jinde. My jsme bohužel tlačeni k tomu, abychom každého žáka, který reaguje jenom na světlo, protáhli základní školou. V případě, že ty děti jsou hodné, tak tu školu prosedí,“ uzavřela pedagožka. „V praxi se potvrdilo, co jsme předvídali, kritizovali a věděli. Inkluze po česku je nesmysl,“ tvrdí.

Děti se speciálními potřebami mají postupně kázeňské problémy. „Měli jsme holčičku, která začala odmítat asistentku pedagoga. Nechtěla spolupracovat, nedělalo jí dobře, že se vymyká, že asistentka vedle ní sedí a pořád jí něco říká,“ řekla ředitelka pardubické základky s tím, že asistent bohužel na tyto děti nestačí.

Video  Klaus a Valachová v hádce o postižených dětech: On: „Vyhnala jste je!“ Ona: „Mlčte!“  - Blesk Zprávy
Video se připravuje ...

„Speciální pedagogické metody práce nezvládá. Asistent pedagoga je ve třídě proto, aby pomohl paní učitelce a ochránil ostatní děti, aby se mohly aspoň přiměřeně normálně učit, a přiměřeně proto, že paní učitelka musí snižovat laťku učiva podle dětí, které nestíhají. A o tom, že bychom se věnovali dětem speciálně nadaným, o tom nemůže být už ani řeč,“ upozornila. Přitom zákonné normy prosazující inkluzi se týkají podpůrných opatření nejen dětí handicapovaných, ale i těch výjimečně talentovaných...

Video  Prezident Zeman o inkluzi  - redakce Blesk
Video se připravuje ...

Řešení? Malotřídka

Jelikož je jasné, že inkluze se už asi nezruší, navrhuje ředitelka ZŠ Jana Smetanová řešení pro zlepšení situace. „Umím si představit, že bych v základní škole měla malou třídu, kde bude učit děti se speciálními vzdělávacími potřebami speciální pedagog. Budou se tak dál pohybovat mezi vrstevníky a nebudou úplně odsunuti,“ řekla.

Máma autistického kluka: Do běžné školy bych ho nedala

Proti inkluzi se na konferenci postavila Petra Švarcová, matka dvou hendikepovaných dětí. Po zkušenostech, kdy si prošla běžnou školou její Viktorka (17), která má diabetes prvního typu, astma, oční a srdeční vadu, by syna Adámka (8), který má autismus, střední až těžkou mentální retardaci a mírnou svalovou hypotonii, do normální školy nedala.

„Inkluze jim neprospívá. Velké počty ve třídě jsou strašné a hendikepované dítě mezi zdravými nikdy nebude mít kamarády, ale jen asistentku, která ho za zády hlídá,“ řekla Švarcová. Problém je hlavně v rodičích, kteří za každou cenu dávají své hendikepované děti do běžných škol, a pak se diví, že tam nechtějí chodit anebo se nelepší v dovednostech, protože si nechtějí připustit, že tam to jejich dítě nepatří,“ uzavřela matka.

Ministerstvo školství: Ulehčíme v administrativě

Podle vedoucí oddělení speciálního vzdělávání na ministerstvu školství Ivany Blažkové se plánují legislativní úpravy vedoucí ke zjednodušení vyhlášky o inkluzi. Řešení nejpalčivějších problémů by prý mělo být znát na začátku příštího školního roku. Prioritou je hlavně snížení administrativní zátěže.

„Shodneme se v tom, že k ní vedlo neustálé přešetřování žáků a i pro ně to nebylo prospěšné. Proto jsme navrhli, aby bylo jedno vstupní vyšetření a poté přešetření po jednom roce,“ informovala Blažková o jednom z návrhů.

„Co se týká speciálních škol, navrhujeme minimální standard na třídu speciální školy, a to jsou dva učitelé se speciálním vzděláním. Asistent pedagoga, z nichž má většina maturitu a k tomu 120hodinový kurz, není optimální podporou při vzdělávání ve speciálních školách. Ten asistent to neumí,“ uznala Blažková. Zda a kdy se všechny změny podaří prosadit, je však otázkou.

taupan ( 1. května 2018 12:16 )

Hlavně nezapomeňte že inkluzi tady prosadila americká ambasáda za pomocí Čt, senátorky Gajdůškové a podobných kreatur.

gabreta ( 1. května 2018 09:51 )

Inkluze není nic jiného, než zvěrstvo na dětech.

Desterz ( 1. května 2018 09:27 )

Princip inkluze je stejná p!tomost jako postavit děcka na start a chtít po nich, aby všechny běžely maraton. Dnes se objevují pokusy hodit "segregaci" na hrb komunistům, ale pravda je taková, že zvláštní školy vznikly roku 1929 protože školský aparát první republiky dobře věděl, že je lepší dát i méně schopným aspoň nějakou (a hlavně přiměřenou!) šanci, než je mučit marnou snahou o plné začlenění a/nebo nad nimi jen rezignovaně mávnout rukou.

Desterz ( 1. května 2018 09:19 )

Popisovaný "skupinkový" způsob zní dobře, a je z didaktiky známý už dlouho, a stejně dlouho je i zavržený kvůli své nerealizovatelnosti ve zdejší praxi. Zkuste si jet výuku ve třech, čtyřech, ne-li pěti různě pokročilých skupinkách, a hlavně pak obhajovat známky před řvoucími rodiči hrozícími okresní školskou inspekcí. Přeji hodně štěstí.

vihor ( 30. dubna 2018 20:54 )

Takové školy dávno existují, říkalo se jim zvláštní školy nebo moderněji praktické školy. Ale v podstatě jde o to, že to jednak špatně vypadá v životopise a jednak absolventi mají omezenou možnost dalšího vzdělání. Takže inkluze má jako všem zařídit absolvování běžné základní školy. Jenže běžná česká základní škola je horor sám o sobě. Špatně placení učitelé bez zájmu o skutečný vývoj dětí do nich jenom valí kvanta látky a připravují je na nějaké centralizované testy. Pokud má někdo nějaký hendikep, tak se v tom ztratí a nestíhá se ta kvanta nesmyslů, která mu stejně k ničemu nejsou, učit. Jenom nějaká centrální komise nařídila, že tím musí každý projít. Učitelé by se měli žákům věnovat v menších skupinách, jak je to třeba v Británii, a pak by se vůbec nemusel nějaký aparát inkluze řešit, protože by takové učení mělo větší smysl a bylo by to přirozené pro všechny. Jenže v české škole to funguje tak, že vám učitel za katedrou odvykládá nějakou hromadu faktů, vy si je musíte zapsat a do příště se naučit, napsat z toho písemku, a pak zapomenout. A tak dokola. Takže je logické, že kdo potřebuje nějaký individuální přístup kvůli čemukoli, snadno se v tom ztratí.

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa