Ťok otvírá cestu ke zdražení dálničních známek na dva tisíce. O pětistovku
Dálničním známkám nalepených na předních sklech aut zřejmě brzy odzvoní. Ministerstvo dopravy má připravený návrh zákona, který má celý systém výběru dálničních poplatků „překopat“ od základů. Roční poplatek za používání dálnice navíc může vzrůst ze stávajících 1500 korun až na dva tisíce, zjistily Blesk Zprávy. Vybraná auta mohou být od plateb osvobozena.
Na českých dálnicích jezdíme už roku 2012 za roční poplatek 1500 korun. Na ministerstvu dopravy ale vzniká novela silničního zákona, která by mimo jiné umožňovala příštím vládám zvýšit poplatek až na 2000 korun.
„Nejedná se přímo o zvýšení ročního poplatku, neboť konkrétní výši časového poplatku stanoví vláda nařízením,“ píše ministerstvo v důvodové zprávě k novele zákona, který je teď v připomínkovém řízení. Je to ale cesta k možnému zdražení, které stávající legislativa neumožňuje.
Zvýšení limitu ministerstvo dopravy odůvodňuje tím, že se měnil naposledy v roce 2009 a právě od posledního zdražení v roce 2012 je podle zákona na samém stropu, a vláda tak nemůže cenu dál zvyšovat.
Piráty silnic opět hlídá na D1 úsekové měření rychlosti. Pod dohledem kamer je již úsek mezi Velkým Meziříčím a Lhotkou, následovat bude úsek u Ostředku a Šternova, úsek mezi Hořicemi a Koberovicemi a čtvrtým místem modernizovaná část dálnice u Jihlavy.https://t.co/oXPN1C2edR pic.twitter.com/qf2j8slfwQ
— Ministerstvo dopravy (@min_dopravy) 24. dubna 2018
Příští rok ještě bez zdražení
Že by došlo ke zdražení dálničních známek hned v příštím roce, ale ministr dopravy Dan Ťok (ANO) pro Blesk Zprávy vyloučil.
„Dálniční známky se zdražovat určitě nebudou. Musíme brát ohled na to, že v souvislosti s modernizací dálnice D1 a opravami dalších komunikací je v ČR rekordně uzavírek. Zdražení dálničních známek by vůči řidičům nebylo fér,“ zmínil Ťok, který bude zřejmě v křesle ministra dopravy pokračovat i v nové vládě, kterou se snaží vyjednat premiér v demisi Andrej Babiš.
Ministerstvo chce také rozšířit seznam aut, kterých by se poplatek za používání dálnic netýkal. Nově by od plateb byly osvobozené elektromobily, kterých je v současné době zhruba 1300 a v roce 2020 jich stát očekává na českých silnicích okolo 17 tisíc. To samé se má týkat i aut poháněných na vodík, nebo kombinaci paliv za podmínek, že emise CO2 nepřesahují v kombinovaném provozu hodnotu 50g/km. Státní fond dopravní infrastruktury by tak ale přišel o 25,5 milionu korun.
Budoucnost bez dálničních známek
Ruku v ruce s návrhem na možnost zvýšení ceny dálničních známek ministerstvo dopravy také chystá jejich zrušení ve stávající podobě. Lepení části kupónů na přední sklo auta má nahradit takzvaný videotollign – tedy kontrola přes kamerový systém. Dálniční poplatek by řidiči platili přes internet, nebo mobilní aplikaci. Ministerstvo se inspirovalo systémem v Rakousku nebo na Slovensku. Stát také řeší, že by nabídl poplatky rozdělit na různá období i úseky.
„Stejně to bude i u nás, kdy bude možné skrze internet nebo aplikaci nakoupit elektronickou známku. Řešíme, jestli budou kromě ročních, měsíčních a desetidenních známek také krajské nebo sezónní,“ popsal návrh na nový systém Ťok.
Nepoctivé řidiče by měl odhalit kamerový systém. A to buď pevnými, nebo mobilními kamerami. Zrovna tak po vzoru ze zahraničí. „Nepůjde tedy o nějaký rozsáhlý kamerový systém na každém vjezdu nebo výjezdu z dálnice. Systém bude na vybraných místech rozpoznávat registrační značkou vozidla a následně ji porovná s evidencí uhrazených časových poplatků. Kontrolu bude dál v terénu vykonávat Celní správa jako doposud,“ dodal k novému návrhu Ťok.
Systém by měl provozovat Státní fond dopravní infrastruktury a nebude úplně zadarmo. A to i proto, že stát musí vypsat soutěž na tvůrce e-shopů a také firmu, která nainstaluje technologii kontrolující zaplacené poplatky. Cílem má být ale podle ministra snížit provozní náklady na výběr poplatků.
Podle důvodové zprávy k novému zákonu by měly být ale náklady na nový systém zhruba 110 milionů korun a roční provozní náklady mají být 160 až 240 milionů. Úspory oproti stávajícímu systému dálničních známek ministerstvo očekává od 40 do 120 milionů.
Nový systém chce Ministerstvo dopravy uvést do provozu do tří let – tedy v roce 2021.
Ono to chce jen, aby skupina plátců dálničních známek podala na Danťoka trestní oznámení pro podvod. Zákon o provozu na pozemních komunikacích umožňuje jízdu po dálnicích rychlostí 130 km/h. V Česku není jediná dálnice, která by toto ustanovení umožňovala využít. Navíc, represívní složka státu - Policie České Republiky, trestá velmi tvrdě porušení rychlostních limitů na stovkách omezení. Daťon v podstatě nedělá nic jiného, než že vymýšlí sankce na řidiče a žere, žere a žere.