Tramvajová situace v centru města je doslova alarmující. Shodli se na tom představitelé Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP), Regionálního organizátora pražské integrované dopravy (ROPID) i Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR). Zlepšení by mohlo přinést znovuvybudování tramvajové trati podél Václavského náměstí.

Nejvytíženější tramvajová doprava v Evropě

Ačkoliv je centrum města obhospodařeno linkami metra, lidé ponejvíce využívají právě tramvaje. Podle Martina Šubrta, zástupce ředitele ROPIDu pro dopravu se právě v centru jedná o nejvytěžovanější tramvajové trasy v celé Evropě. „Tramvaje v Praze přepravují v centru více osob, než řada linek metra v zahraničí. Pravděpodobně v Praze funguje nejvyšší hustota tramvajového provozu na světě, a vlivem trvale rostoucí poptávky lze nadále očekávat její růst,“ vyjádřil se.

Jen ve Spálené ulici projede denně podle statistiky, kterou má ROPID k dispozici, 90 tisíc cestujících. Za hodinu tudy projede 139 tramvají, „což je více než dvě tramvaje za minutu,“ upozornil Šubrt. Ani nejbližší ulice na tom nejsou nejlépe. Přes Ječnou se vozí denně 85 tisíc cestujících, po Jindřišské jich jezdí 80 tisíc.

Řešení je nasnadě

Situaci by proto výrazně napomohlo zřízení nové tramvajové trati, která by propojila východní část Václavského náměstí se západní tak, jako tomu bylo ještě v 70. letech 20. století. „Tramvaj by zabrala maximálně 15% šířky náměstí. Současné vozovky přitom zabírají 45% šířky náměstí,“ uvedl při veřejné debatě Jan Šurovský, technický ředitel DPP.

Zřízení tramvajové tratě podél Václavského náměstí však má své příznivce a odpůrce. Zatímco jedni argumentují praktičností, ti druzí se hájí stávající podobou a citelným zásahem do podoby současného náměstí. Podle odborníků je však tramvajová doprava v centru v podstatě kritická. Žádné nové linky, nebo posilování spojů za dané situace není možné. Leda by se vybudoval nový traťový úsek.

„Počítá se s tím, že populace v Praze bude do budoucnosti stoupat,“ vysvětlil specialista pro koncepci dopravy IPR Lukáš Tittl. „Tramvajová síť je přitom na hranici své kapacity.“ V plánu je proto několik variant, při kterých se propojily buď Vinohrady s Novým městem, nebo centrum po lince magistrály s Karlínem a Holešovicemi.

Tramvaje na Václaváku, ano nebo ne?

Ačkoliv je dopravní obslužnost v Praze dozajista lepší než v uplynulých letech, paradoxně centrum je na tom do značné míry nejhůř. Díky zbudování metra se totiž některé tramvajové trasy zrušily, například i ta skrz Václavské náměstí. Především starším občanům metropole to ne zcela vyhovuje, protože cesta do metra je pro několikrát mnohem obtížnější, než prostě jen nastoupit do tramvaje.

„Stárne nám populace, a dostupnost cílů v metropoli by se zřízením tramvajové trati přes Václavák mohla vydatně zlepšit,“ uvedla náměstkyně primátorky Petra Kolínská (SZ). Pro zřízení nové tramvajové trati se vyjádřili i primátorka Adriana Krnáčová (ANO) s radním Janem Wolfem (KDU-ČSL). Zda se tak ovšem opravdu stane, je v tuto chvíli stále v nedohlednu, byť se o tom dlouhá léta hovoří.
Fotogalerie
21 fotografií