Tramvajová situace v centru města je doslova alarmující. Shodli se na tom představitelé Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP), Regionálního organizátora pražské integrované dopravy (ROPID) i Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR). Zlepšení by mohlo přinést znovuvybudování tramvajové trati podél Václavského náměstí.
Nejvytíženější tramvajová doprava v Evropě
Ačkoliv je centrum města obhospodařeno linkami metra, lidé ponejvíce využívají právě tramvaje. Podle Martina Šubrta, zástupce ředitele ROPIDu pro dopravu se právě v centru jedná o nejvytěžovanější tramvajové trasy v celé Evropě. „Tramvaje v Praze přepravují v centru více osob, než řada linek metra v zahraničí. Pravděpodobně v Praze funguje nejvyšší hustota tramvajového provozu na světě, a vlivem trvale rostoucí poptávky lze nadále očekávat její růst,“ vyjádřil se.
Designové obludárium: Na Strašnické se těsnají tři typy laviček. Radnice by staré dala pryč, má to ale háček
Řešení je nasnadě
Situaci by proto výrazně napomohlo zřízení nové tramvajové trati, která by propojila východní část Václavského náměstí se západní tak, jako tomu bylo ještě v 70. letech 20. století. „Tramvaj by zabrala maximálně 15% šířky náměstí. Současné vozovky přitom zabírají 45% šířky náměstí,“ uvedl při veřejné debatě Jan Šurovský, technický ředitel DPP.
Zřízení tramvajové tratě podél Václavského náměstí však má své příznivce a odpůrce. Zatímco jedni argumentují praktičností, ti druzí se hájí stávající podobou a citelným zásahem do podoby současného náměstí. Podle odborníků je však tramvajová doprava v centru v podstatě kritická. Žádné nové linky, nebo posilování spojů za dané situace není možné. Leda by se vybudoval nový traťový úsek.
Tak šel čas s Národním muzeem: Palacký ho chtěl na Smetanově nábřeží, stát mohlo i na „Karláku“! Dnes slaví…
Tramvaje na Václaváku, ano nebo ne?
Ačkoliv je dopravní obslužnost v Praze dozajista lepší než v uplynulých letech, paradoxně centrum je na tom do značné míry nejhůř. Díky zbudování metra se totiž některé tramvajové trasy zrušily, například i ta skrz Václavské náměstí. Především starším občanům metropole to ne zcela vyhovuje, protože cesta do metra je pro několikrát mnohem obtížnější, než prostě jen nastoupit do tramvaje.