V centru metropole se rozmohl takový nešvar. Loni v říjnu přešlo hlavní město pod jednotný systém zón placeného stání, od té doby se do rezidenčních oblastí Prahy 1 paradoxně dostává větší počet aut. Může za to skutečnost, že nyní lze parkování ve smíšených zónách hradit prostřednictvím mobilní aplikace: lidé proto bezstarostně vyrazí „naslepo“ do centra a až poté přímo v oblasti vyhledávají místo k odstavení vozu.

„Zcela prokazatelně se touto změnou zvětšil objem dopravy v rezidenčních oblastech. V minulosti, kdy bylo potřeba si zakoupit stírací kartičky, v těchto zónách postupně začala doprava klesat. Změna je na jednu stranu dobře založená, využívá moderní technologie, ale na druhou stranu je nedotažená do konce,“ uvedl k této situaci místostarosta Prahy 1 Richard Bureš (ODS).

Místní obyvatelé ze stejného důvodu přišli o možnost kontroly toho, jestli v jejich okolí parkují lidé oprávněně. Dříve se stačilo podívat za okénka aut, v současnosti, kdy se parkování kontroluje elektronicky, však tato možnost odpadla. Začaly se proto hromadit neopodstatněné stížnosti. „Dojem toho, že všichni stojí neoprávněně, obrovsky vzrůstá,“ potvrdil tuto informaci Richard Bureš.

Radnice Prahy 1 v současnosti spouští projekt zcela nové aplikace pro své úředníky, kteří začali vyrážet do terénu a parkování v centru metropole kontrolují. Městská část totiž nemá přístup k datům společnosti Eltodo, která dodržování režimů v parkovacích zónách hlídá pro magistrát. Neukázněným řidičům pak vylepuje na sklo informaci o špatném parkování se sloganem „Příště prosím lépe“.

„Je to pouze upozornění, ale samozřejmě můžeme v případě opakovaných prohřešků zavolat městskou policii sami. Na okno lepíme silikonovou samolepku, aby šla bez obtíží odstranit,“ dodal Richard Bureš. Stávající kontrolní tým Prahy 1 má tři úředníky v terénu a jednoho vedoucího, za ideálního předpokladu by však tuto činnost mělo vykonávat až 25 zaměstnanců městské části.

Fotogalerie
12 fotografií