Zásadní předmět sporu? Dlouhodobý stupňující se dopravní rozvrat Brna a stěhování brněnského nádraží. Primátor Petr Vokřál (ANO) v neděli večer oznámil, že během pondělka vyzve svého náměstka Matěje Hollana (Žít Brno), aby se ihned vzdal řízení resortu dopravy.

Hollan okamžitě reagoval s tím, že na veřejnosti poodhalí »koaliční špinavé prádlo« a zákulisní praktiky řízení Brna, jehož je poslední tři a půl roku součástí.

Před úterním hlasováním zastupitelstva o poloze nádraží tak v Brně zhruba půl roku před podzimními koaličními volbami fakticky zaniká vládnoucí koalice slepená z ANO, KDU-ČSL, TOP 09, Žít Brno a Strany zelených. První tři jmenované strany totiž spolu s opozicí preferují odsun nádraží k řece, Žít Brno a Zelení tvrdošíjně trvají na jeho variantě v centru pod Petrovem.

Vokřálovi došla s Hollanem trpělivost

Pro hnutí ANO je vzhledem k odmítavému postoji Žít Brno a Zelených k přestěhování nádraží stále obtížnější udržovat před veřejností zdání funkční koalice. Primátor Petr Vokřál se proto odhodlal k nevídanému kroku. Vyzval náměstka Hollana, aby vyklidil kancelář dopravního náměstka a věnoval se věcem, kterým snad rozumí lépe.

„Delší dobu nejsem spokojen s řízením a výsledky v oblasti dopravy. Několik měsíců jsem na tento fakt upozorňoval pana náměstka Hollana,“ uvedl Vokřál.

Matěj Hollan se podle primátora do čela odboru dopravy dostal před rokem a půl, kdy se sestavovala staronová koalice. „Od samého začátku jsem byl proti tomu, aby Matěj Hollan řídil dopravní problematiku, nicméně na poslední chvíli došlo mezi jinými koaličními partnery k dohodě o prohození si resortu dopravy za bytovou oblast. Od té doby nefunguje odbor dopravy, jak má, a pan náměstek byl často terčem kritiky své práce. Já Matěji Hollanovi nevyčítám některé jeho klukoviny, hodnotím pouze výsledky jeho práce a ty nejsou z mého pohledu uspokojivé,“ nechal se slyšet primátor, který až dosud veškeré průšvihy náměstka veřejně kryl a bagatelizoval.

Klíčové pondělí

Brněnské politické strany během pondělka čeká »dohodovací« jednání o dalším fungování koalice. „Na něm vyzvu Matěje Hollana, aby se vzdal řízení resortu dopravy. Důvodem je nezvládnutí této oblasti, například přešlapování na místě v rámci rezidentního parkování a dalších brněnských dopravních projektech, které nešlapou podle mých představ,“ zdůraznil Vokřál.

„Věřím, že je Matěj Hollan schopen sebereflexe a nadále se bude věnovat oblastem, které jsou jeho parketa, a kde k jeho práci nemám výhrad,“ doplnil.

Žít Brno: Špinavé prádlo vypereme veřejně

Náměstek primátora Matěj Hollan reagoval prakticky okamžitě. Pohrozil, že jeho hnutí Žít Brno veřejně vypere zákulisní prádlo. A strany, které slibovaly lidem nový styl politiky v Brně, na sebe nyní začínájí lít hektolitry špíny a »pálit« na sebe ostrými.

„Pokud se tady veřejně otevírá téma řízení dopravy, bude nutné otevřít téma řízení města kompletně. Třeba jak se řídí takové investice. Myslel jsem si, že v rámci koalice si můžeme takovéto věci ušetřit, ale evidentně ne, takže holt budeme muset rozebírat, proč odbor investiční ignoruje projekty koaličních partnerů a řeší jen záležitosti hnutí ANO,“ nabídl ochutnávku kontroverzních témat Hollan.

Hollan: ANO se snažilo zfixlovat tendr na parkování 

Hollan se bez okolků pustil do svého kolegy a »šedé eminence« brněnského ANO, náměstka primátora Richarda Mrázka. „Převzal jsem odbor dopravy v červnu 2016 a hned jsem si zmapoval situaci ohledně rezidentního parkování. Zjistil jsem, že Brněnské komunikace pod vedením Richarda Mrázka vypsaly veřejnou zakázku na závorový parkovací systém na Brno-Střed. Disponoval jsem informacemi z více stran, že se toho na BKOMu (společnost 100% vlastněná městem – pozn. red.) dost bojí, protože zadávačku si prý měla napsat jedna konkrétní firma tak, aby ji pak sama získala a aby následně musela získat i zakázku na celé město," uvedl Hollan a pokračoval:

„Proto jsem si za své vlastní peníze zadal právní analýzu, která ukázala, že tato zadávací dokumentace trpí nezákonností a BKOM by byl za ni pokutován. Na základě toho byla soutěž zrušena a nemuseli jsme se dostávat do trestněprávní roviny, na kterou se několik dalších firem chystalo.“