Magistrát navrhuje kopírovat opatření, která už fungují v některých jiných evropských metropolích. Hlavní omezení by se týkalo všech obyvatel a návštěvníků metropole. Pokud by smogová situace nastala v lichý den, nesměly by do města vjet auta, jejichž poznávací značka končí na liché číslo. V sudé dny by omezení platilo pro značky končící sudou číslicí. Podle některých to však zní absurdně.

Pražského okruhu by se však omezení netýkalo. Na ten by mohla nákladní doprava i v době zhoršeného ovzduší. Původně také měla omezení platit už při prvotním vyhlášení smogové situace, nakonec však magistrát regulaci zmírnil jen na dobu vyhlášení takzvaného stavu regulace, tedy nejhoršího stupně znečištění. Při jeho vyhlášení musí omezovat provoz i výrobní podniky.

Špatné ovzduší může způsobit i vážné zdravotní problémy:

Bez větších kontrol

Dodržování nařízení bude kontrolovat policie. Uvnitř města má být kontrol relativně málo. Pokud tak někdo pojede i přes zákaz například z Karlína na Vinohrady, s velkou pravděpodobností mu to projde. Nyní návrh připomínkují městské části a magistrátní odbory. Očekává se i vyjádření dalších institucí, například policie nebo Středočeského kraje.

V loňském roce zástupci Trojkoalice v době vyhlášené smogové situace navrhovali dočasně zavést MHD zdarma, což mělo motivovat lidi k tomu, aby nesedali do aut. Než se na tom však politici stihli domluvit, smog se rozptýlil. Automobilová doprava je podle statistik největším znečišťovatelem ovzduší v hlavním městě. Poslední platný regulační řád, který měla Praha v roce 2012, řešil především právě problém se zplodinami z výfukových plynů.

Smogová situace se vyhlašuje, pokud alespoň na polovině měřicích stanic překročil dvanáctihodinový průměr škodlivin hodnotu 100 mikrogramů na metr krychlový a ve výhledu na 24 hodin se nepředpokládá jeho pokles. Stav regulace meteorologové vyhlašují v případě, že průměr překročí 150 mikrogramů na metr krychlový.

Podívejte se, jak to v Praze při smogu vypadá:

Fotogalerie
43 fotografií