Středa 24. dubna 2024
Svátek slaví Jiří, zítra Marek
Zataženo, déšť se sněhem 7°C

Rozbité dveře, plošina bez klíčů: Vozíčkářku Ladislavu musela do vlaku vynést maminka

Autor: Zuzana Zelenková - 
1. října 2017
06:30

Vozíčkářka Ladislava Blažková (30) chtěla jet z Moravy do Prahy vlakem. To pro handicapované bohužel obvykle znamená obtíže a stres navíc. 24 hodin předem si musí objednat jízdenku, což Ladislava udělala, a ihned dostala automatickou odpověď, že s ní přepravce, v tomto případě České dráhy, počítá. Pak se ale spustil kolotoč problémů, který zahrnoval porouchané plošiny a rozbité dveře. Do vlaku tak nakonec musela nést Ladislavu s pomocí průvodčího její maminka.

„Všechno vypadalo skvěle. Dokonce mi ještě ten večer po rezervaci volala paní, zda vím, kde je na nádraží výtah,“ popsala pro Blesk.cz Ladislava.

Nad ránem (v 4:26) jí České dráhy ale dvakrát volaly. „Když jsem zavolala zpátky, ubezpečil mě pán, který se představil jako České dráhy, že plošinu spravili,“ popsala udiveně Ladislava, která vůbec neměla tušení, že by měla být rozbitá. V té chvíli stejně tak netušila, že jí v jednu hodinu ráno přišla SMS, která oznamovala, že má jet jiným vlakem.

Nefunkční dveře, rozbitá plošina

Opravdová legrace nastala, když vlak přijel. Vyšlo totiž najevo, že bezbariérové dveře nejdou otevřít. Spravená plošina, uvězněná ve vlaku, byla tak rázem na nic. „Na řadu tedy musela přijít plošina mobilní, od které však nikdo neměl klíč. Když se klíč našel, nastal další problém. Plošina byla širší než dveře. Zaměstnanci byli bezradní. Poslední možností bylo vynést mě do vlaku ručně,“ popsala Ladislava. Její maminka, spolu s průvodčím, tak mladou ženu nakonec do vlaku dostrkali. Pro mnoho vozíčkářů je toto řešení však doslova dehonestující.

Ve vlaku ještě následovala krátká rozprava s průvodčí, která Ladislavě začala tvrdit, že má jet jiným spojem. Na ten jí měla upozornit SMSka v jednu hodinu ráno, muž ji však odvolal následným telefonátem před půl pátou. Nakonec ale mohla uvnitř vozu zůstat. Tím dalším by totiž nestihla přednášku, na kterou do Prahy jela.

Podobnou příhodu měla i cestou do Trutnova, to jí přepravce cestu nechtěl dovolit, protože ve stanici prý nemají potřebnou plošinu. Nakonec se ale ukázalo, že do Trutnova jezdí bezbariérový vlak. Přesto na vlakovou dopravu „nenadává“. „Přístup vlakové dopravy je dobrý, za předpokladu, že vše funguje, tedy plošina funguje a zaměstnanci ví, jak ji ovládat.“ Podle Ladislavy je to všechno totiž o lidech, tedy o zaměstnancích konkrétních společností.

Plošina za tři tisíce

Samotní přepravci tvrdí, že mají všechno potřebné k tomu, aby lidem na vozíčku cestu zajistili a maximálně zpříjemnili. Třeba vozy společnosti RegioJet mají sklápěcí nástupní můstky. Takové vozy potom uživatel pozná díky piktogramu vozíčku. Problém je s případným použitím plošin.

„Máme uzavřenu smlouvu s Českými drahami o pronájmu mobilních nástupních plošin v těch stanicích, které jsou touto plošinou vybaveny. Zde bohužel České dráhy účtují RegioJetu za jedno takové využití nástupní plošiny částku až 3 tisíce Kč, kterou RegioJet hradí samozřejmě ze svého,“ uvedl mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.

Další přepravce Leoexpres má všechny svoje vlaky bezbariérové. „Všechny naše vlaky jsou nízkopodlažní a disponují vlastní speciální plošinou. Ve vlacích jsou pro cestující s omezenou pohyblivostí k dispozici místa v blízkosti dveří, kde lze snadno s vozíkem manipulovat,“ popsala mluvčí Leoexpresu Kateřina Veitová.

Zájem o bezbariérové vlaky roste

České dráhy už prý dvacet let nenakupují jiné vlaky než nízkopodlažní. Plně bezbariérových jsou podle jejich mluvčího Petra Šťáhlavského stovky zastávek a stanic. České dráhy ve zkvalitňování služeb prý pokračují.


„Přesto se může stát, že se na cestě objeví překážka v podobě technické závady. Vozidla jsou technická zařízení a i přes pravidelné revize a kontroly nelze nikdy vyloučit, že dojde během provozu k nějaké závadě, která má za následek třeba mimořádnou náhradu jiným vozem, soupravou nebo má vliv na činnost speciálních zařízení,“ popsal Šťáhlavský.

V roce 2015 České dráhy přepravily 5300 osob na vozíku, loni už 6000. V roce 1990 takhle cestovalo asi 20 lidí. Za posledních 10 let vzrostl i počet bezbariérových spojů a to z 676 na 4914 a dva ze tří vlaků denně nabízejí bezbariérové cestování.

Jaké jsou příklady bezbariérových vlaků? Za regionální jsou to třeba CityElefant, Regiopanter, RegioSahrk, Regionova. Dálkové potom  Railjet, Pendolino, InterPanter a další.