Čtvrtek 25. dubna 2024
Svátek slaví Marek, zítra Oto
Zataženo, déšť se sněhem 7°C
Nejčtenější
na Blesk.cz

Z Prahy do Mnichova vlakem pod 4 hodiny? Do roku 2030, shodli se ministři

Autor: jer, ČTK - 
26. července 2017
19:35

Modernizace a rozšíření železničního koridoru mezi Prahou a Mnichovem se zásadně urychlí. Český ministr dopravy Dan Ťok a jeho bavorský protějšek Joachim Herrmann ve středu na prvním česko-bavorském summitu v bavorském Furth im Waldu podepsali společnou deklaraci o zlepšení přeshraniční železniční infrastruktury. Má za cíl zkrátit do roku 2030 cestu mezi Prahou a Mnichovem pod čtyři hodiny.

Spolkový ministr dopravy Alexander Dobrindt a jeho bavorský kolega Herrmann ve středu uvedli, že během několika týdnů zařadí německá vláda do spolkového plánu železniční koridor Schwandorf – Furth im Wald – státní hranice do naléhavých potřeb a má pro něj zajištěné financování.

Nové tratě s Českem mezi naléhavými potřebami

Česká strana, která už novou trať projektuje, na tento krok čekala několik let. Ministři Ťok a Herrmann ve středu podepsali prohlášení o rozvoji železniční dopravy do roku 2030.

„Velmi se nám povedly dvě věci. Zaprvé, že se do naléhavých potřeb dostává trať z Plzně do Mnichova, ale zároveň i velký tunel a trať na Drážďany a Berlín. Díky dopravní diplomacii německá strana pochopila, že jak spojení na Sasko a Berlín, tak i spojení na Mnichov s Bavorskem je velmi důležité a mělo by být zajištěno,“ uvedl Ťok. Obě strany se teď budou snažit společně zajistit evropské financování.

VIDEO: České plány na vysokorychlostní železnici dle ministra dopravy Dana Ťoka:

Němci nechali zpracovat studii celé trasy. Z ní vyšly čtyři varianty řešení s náklady od dvou miliard do 2,5 miliardy eur (52 až 65 miliard Kč), z čehož má být většina prostavěna na německé straně. Náklady na českou část z Plzně přes Domažlice na státní hranici se odhadují na deset miliard korun.

„Domluvili jsme se na společném vybudování trati z Mnichova přes Furth im Wald, Českou Kubici do Prahy, která bude konkurovat automobilům a bude vhodnou alternativou letecké dopravy. V první fázi zkrátíme dobu cesty na čtyři hodiny patnáct minut, konečným cílem je tři a půl až čtyři hodiny cesty,“ cituje Ťoka jeho úřad v tiskové zprávě. Dnes trvá cesta vlakem z Prahy do Mnichova v průměru kolem pěti hodin.

Vlakem přes 200 kilometrů za hodinu

Nový koridor má kromě turistického ruchu posílit také obchodní výměnu, která stále výrazně roste, protože dnes se převáží náklady do Mnichova po kolejích přes Drážďany a Norimberk.

„Představuji si dvě plně elektrifikované koleje až na hranice, kde by bylo možné do budoucna jezdit přes 200 kilometrů za hodinu,“ uvedl Ťok.

Podle šéfa Českých drah Pavla Krtka by měl moderní koridor zvýšit konkurenceschopnost železniční osobní i nákladní dopravy.

„Můžeme posuzovat podle linky z Prahy do Vídně nebo Berlína. Když je to kolem čtyř hodin, tak je to konkurenceschopné jak vůči letecké dopravě, tak proti automobilům a autobusům,“ řekl generální ředitel Českých drah ČTK.

Díky vyšší kapacitě nákladní dopravy na železnici se podle Krtka uvolní dálnice a silnice mezi Českem a Bavorskem.

Středeční sliby německých ministrů považuje Krtek za velice podstatné. Zatímco dříve mělo o nový koridor enormní zájem jen Bavorsko, od středy to chce celé Německo. „Druhou pozitivní věcí je, že jsou konkrétní rozpočty a plány, a ne jen vize, jako to bývalo před dvěma lety,“ dodal.

VIDEO: Premiér Sobotka se projel japonským rychlovlakem šinkanzen. A jen žasl

Lubos237 ( 29. října 2017 10:53 )

Autobus z Prahy do Mnichova zvládne dnes cestu za 4,5h http://www.vysokorychlostni-zeleznice.cz/ic-bus-praha-mnichov/, tak nevím zda 4h budou v roce 2030 vlaku stačit.

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa