V úterý 11. července bourala v Praze sanitka s osobním autem. Ambulance vjela do křižovatky Průmyslové a Černokostelecké na červenou, měla však zapnuté modré majáky. Řidič osobáku už neměl šanci zareagovat a z boku do ní naboural, zdravotnický vůz skončil po střetu na boku. Kdo v takovém případě za nehodu může?

„Policisté z oddělení dopravních nehod došli prošetřováním k závěru, že viníkem je řidič sanitky,“ uvedl na dotaz Blesk.cz policejní mluvčí Tomáš Hulan. Podle něj lze obecně podobné události připisovat na vrub selhání lidského faktoru. Řidič vozu, který má aktivované takzvané výstražné zvukové a rozhlasové zařízení (VRZ) smí okolní řidiče omezit, nikoliv však ohrozit.

„O to více toto pravidlo platí pro ryze převozní sanitní vozy, které převážejí například pacienty na předem objednaná vyšetření. Tato vozidla určitě nespěchají k čemukoli akutnímu. Bývá to jeden ze základních a zásadních problémů u převozových sanitek. Tyto vozy nejsou určeny k urgentní péči či pomoci. Mnozí řidiči těchto vozidel mnohdy nemají mnoho zkušeností s jízdou „na majáky“ a podle toho to také potom vypadá. Často se opravdu chovají tak, jako by silnice patřila pouze jim,“ prozradil Tomáš Hulan.

Uváděnou problematiku vnímají také pražští zdravotníci. Právě ti totiž v drtivé většině vyjíždějí ke všem akutním problémům a jízdu se zapnutým VRZ tak zažívají prakticky dnes a denně. „O tom, že může dojít a také dochází ke zneužívání světelných i zvukových výstražných signálů některými dopravci, víme. Často na to zároveň upozorňujeme,“ vyjádřila se k tématu mluvčí pražské záchranky Jana Poštová.

Podle ní kvůli takovému jednání často dochází také k takzvaným indukovaným neboli vyvolaným dopravním nehodám. To znamená, že při nebezpečném průjezdu „na majáky“ řidič zapříčiní bouračku jiných vozidel. „Udává se poměr zhruba jedna nehoda sanitky na deset těchto indukovaných nehod,“ prozradila Poštová.

Pražská záchranka pro užití VRZ podle tiskové mluvčí používá jasně stanovená pravidla a systém kontroly. „Naši řidiči jsou pro tyto situace školení, přistupují tedy k užití VRZ i jízdě s právem přednosti s maximální odpovědností,“ dodala mluvčí zdravotníků s tím, že je vhodné, aby pro využívání modrých majáků ve všech organizacích existovaly vnitřní stanovy a kontrolní mechanismy. Zákon ale nic takového nenařizuje a záleží tak pouze na zodpovědnosti jednotlivých poskytovatelů, jak k celé problematice přistupují.

VIDEO: Podívejte se, jak se celá událost v první polovině července semlela

Fotogalerie
23 fotografií