Důvodem zachování ceny je zvyšující se zájem obyvatel o MHD. V loňském roce zaznamenal dopravní podnik (DPP) a Praha tržby za kupony ve výši 2,21 miliardy korun, o rok dříve to bylo 2,2 miliardy. „Rada potvrdila, že jízdné zůstane v ceně 3650 Kč za rok. Tato částka bude v trvalém provozu,“ potvrdil pro Blesk.cz radní pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD).Loni si zlevněný roční kupon zakoupilo 348 444 lidí, v roce 2015 to bylo 121 644 lidí. Další část cestujících si ale na rok 2015 zakoupila kupon za původní cenu, pořizovali si je ještě předtím, než město oznámilo zlevnění. Tržby z ročního jízdného se zvýšily na 1,1 miliardy oproti asi 680 milionům korun v roce 2014.

Černých pasažérů stále stejně

Oproti předpokladům se však snížení ceny jízdného neprojevilo v počtech chycených lidí bez platné jízdenky. Za posledních pět let jsou jejich počty v zásadě stejné. To dokládají i částky vybraných pokut. Za poslední čtyři roky vždy DPP vybral od 132 do 139 milionů korun.

„V roce 2016 bylo uloženo 299 533 postihů cestujícím, kteří porušili Smluvní přepravní podmínky. Tento počet se nijak výrazně neliší od minulých let. V předloňském roce naše přepravní kontrola zachytila 294 065 cestujících bez platného jízdního dokladu, z toho cca 6,2 % byli cestující, kteří nechali platný jízdní doklad doma, tj. nejsou typičtí černí pasažéři,“ popisuje mluvčí DPP Aneta Řehková.

Výhody pro děti a seniory

Schváleno bylo také zlevnění pro děti a seniory takzvaných jízdenek T+R, tedy zvýhodněné celodenní jízdenky MHD přikoupené k jízdence na vlak. Nyní stojí 70 korun, zlevnit má pro zmíněné skupiny na 35 korun.

Další jednání ohledně zapojení Prahy-východ a západ do Pražské integrované dopravy budou pokračovat. Problémem podle radních je, že důchodci a děti musí za MHD platit vyšší částky, a proto často využívají rodiče nebo právě senioři automobil, kterým se dostávají, kam potřebují. To však zahlcuje ještě více dopravu a přispívá ke špatné situaci na pražských silnicích.