Přes hlavní nádraží nepojede 300 vlaků. Místo toho se bude jako v minulých letech při opravách jezdit přes Dolní nádraží a důležitý uzel se stane z nádraží v Židenicích. V minulých letech už SŽDC opravila viadukt přes Křenovou a bez omezení dopravy také spravila oblouky Pražského viaduktu. Loni se opravovalo rovněž druhé a třetí nástupiště. Letos se bude pokračovat s obdobnou opravou čtvrtého nástupiště. Na Pražském viaduktu se musí udělat izolace, vyměnit koleje a trakční vedení.

„Všechno jsou to práce, které prodlouží životnost, ale nezlepší vlastnosti. Bohužel se potýkáme se stavem, kdy se posledních 15 let dělaly jen nejnutnější opravy, protože v roce 2002 vláda rozhodla o modernizaci železničního uzlu. Teď už opravy nejdou odkládat, aby se přes Brno dalo vůbec jezdit,“ řekl brněnský ředitel Správy železniční dopravní cesty Miroslav Konečný.

S přípravou na výluku také vzniknou na Dolním nádraží dvě nástupiště, jedno bude bezbariérové. „Bude tam i provizorní zázemí pro cestující včetně toalet,“ dodal Konečný.

Výluky se dotknou vlaků, které přijíždějí do Brna od severu, tedy od České Třebové a od Havlíčkova Brodu a částečně i od Veselí nad Moravou. Dálkové vlaky Českých drah i RegioJetu od České Třebové zastaví v Židenicích a na Dolním nádraží. „Do centra Brna budou posílené tramvajové linky 2 a 3 a mezi Dolním a hlavním nádražím budou jezdit autobusy,“ uvedl ředitel Regionálního obchodního centra ČD Jiří Sysel.

Tohle je teprve začátek, pravé peklo až příští rok

Pro cestující funguje na hlavním nádraží ode dneška informační kancelář. Přesto je letošní výluka jen drobná proti té, která se chystá v příštích dvou letech. „Místo elektromechanického zabezpečovacího zařízení instalujeme elektronické. Musíme také opravit viadukty přes Hybešovu a Křídlovickou. Bohužel si to vyžádá výrazně delší než jen letní výluku,“ uvedl Konečný. Opravy a investice za roky 2017 až 2019 budou stát zhruba 2,5 miliardy korun.

Jak budou vlaky jezdit

* Rychlíky od Třebové zastaví také v Židenicích a skončí na Dolním nádraží.

* Osobní vlaky od Blanska skončí v Židenicích a do Křenovic budou vyjíždět z hlavního nádraží, z jedné linky se stanou dvě.

* Rychlíky od Havlíčkova Brodu budou končit v Králově Poli, odkud pojede navíc posilová tramvajová linka P6.

* O letních prázdninách kvůli výluce mezi Tišnovem a Vlkovem budou rychlíky končit už v Křižanově a do Brna doveze cestující autobus.

* Osobní vlaky pojedou z Tišnova do Židenic, projedou Dolní nádraží a skončí v Modřicích. Mimo letní prázdniny zde bude navazovat osobní vlak do Břeclavi, v létě přípoj fungovat nebude.

* Do Veselí nad Moravou některé vlaky nepojedou přes Židenice, nebo budou naopak začínat tam, proto budou jezdit náhradní autobusy mezi Židenicemi a Slatinou, případně hlavním nádražím a Slatinou.