Soudce ve středu dokazování ukončil i přesto, že někteří advokáti deseti obžalovaných navrhovali další výslechy a doplnění znaleckých posudků. Soudce už dříve avizoval, že další důkazy nepřipustí. Podle něj by do projednávané kauzy nepřinesly nic nového.

Jako poslední důkaz tak soud připustil posudek soudního znalce z Dopravní fakulty Jana Pernera Univerzity Pardubice Vladimíra Doležela a jeho kolegů. Soud je vyslýchal v úterý, ve středu kladly dotazy obhájci a obžalovaní. Obhájci se snaží případ navléknout tak, že obžalovaní možná zavinili stavební nehodu, při které se zřítil most, ale už nemohou za to, že do spadlé konstrukce narazil vlak.

Podle znalců největší železniční nehodu v novodobé historii, při které 8. srpna 2008 u Studénky zemřelo osm lidí, zavinila souhra několika nešťastných náhod. Takzvané bárky byly podle znalce Doležela dostatečně nosné, aby vydržely váhu mostní železobetonové desky, která na ně svisle tlačila. Tvrdí, že konstrukce by odolala, kdyby přenášela jen toto zatížení. Na zřícení mostu se tak podílely další vlivy.

Bylo tam něco jiného než jen svislé zatížení. Něco, co na most působilo i vodorovně. Navíc podle mého názoru své sehrálo i to, že železobetonová mostovka nebyla uložena vodorovně,“ řekl.

Rozsudek by mohl padnout na podzim. Závěrečné řeči začnou žalobce, advokáti a obžalovaní přednášet 4. září. Vyhrazený na to mají celý týden, případně ještě další dny. Následovat by mělo vynesení rozsudku. Proces začal v červnu 2011.

Fotogalerie
25 fotografií