Než se podaří spojit letiště do Prahy vlakovým spojením, bude se muset Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) vypořádat s obrovským problémem. Do spojů se už v tuto chvíli často nevejdou ani cestující a dva miliony lidí navíc, které by mělo letiště odbavit v následujících letech, by jednoduše hromadná doprava nezvládla.

Urychleně se tak hledají možná řešení. Na stole jsou nyní tři varianty, všechny ale mají zásadní chyby, které nemusí být ani řešitelné. Pokud by DPP zůstal u osvědčených autobusů, musel by navýšit počet spojů. V celé republice však panuje nedostatek řidičů a doprava po Evropské ulici by další nápor desítek autobusů denně nemusela zvládnout.

Jak vypadá Van Hool:

Video
Video se připravuje ...

Ohromující délku bezmála 25 metrů a prostor pro 181 cestujících teď mohou Pražané i návštěvníci metropole testovat 4 měsíce. První zkušenosti jsou slibné. Robert Klejch

„Do doby realizace železničního napojení je nutné skokové navýšení nabízené kapacity autobusů. Předpokládaný růst letiště vzroste ze současných 13 milionů ročně na 18 až 20 milionů cestujících ještě před realizací železničního spojení. Přitom jen letos očekáváme necelých 15 milionů cestujících,“ říká pro Blesk.cz ředitel Regionálního organizátora pražské integrované dopravy Petr Tomčík.

Jiné druhy vozidel

V minulém i letošním roce navíc podnik testoval nové a větší autobusy. Očekávané výsledky to však nepřineslo. Mercedes Benz byl testován v ostrém provozu pouze čtyři dny, což je na nějaký závěr příliš málo. Druhý typ – Van Hool – sice byl v provozu několik měsíců, ale se spotřebou okolo 60 litrů pohonných hmot na 100 kilometrů, drahými náhradními díly a netypickou délkou by se doprava na letiště nemusela Praze vůbec vyplatit a linka 119 by se stala zcela neekonomickou.

„Zásadní otázku, kterou bude v následujících letech potřeba řešit, je nedostatek řidičů a strojvedoucích, kterých v posledních letech začíná významně ubývat, a může tak být ohrožena funkčnost celého systému veřejné dopravy možností,“ pokračuje Tomčík. Navíc by muselo dojít k úpravám vjezdů do stanice Nádraží Veleslavín a rozšířit by se musely i další zastávky.

Co je však dalším slabým místem, je česká legislativa. V současnosti oba tyto typy autobusů mohly po Praze jezdit jen na tříměsíční výjimku, které by ministerstvo dopravy muselo schvalovat každé další tři měsíce. Kdykoli by však mohlo výjimku neschválit a autobusy by se staly v českém prostředí nepoužitelné. Spolu s podzimními volbami, které by celý proces mohly zpomalit, tak má hlavní město zaděláno na pořádný problém. 

Fotogalerie
14 fotografií