Radnice prvního pražského obvodu chce omezit pohyb jízdních kol a elektrokoloběžek v oblasti pěších zón. Radní Prahy 1 se přitom odkazují na další světová velkoměsta, kde už v současnosti existuje časově omezený pohyb těchto dopravních prostředků v klidových zónách pro chodce.

„Naším cílem není vyhánět cyklisty. Cítíme však povinnost chránit všechny občany naší městské části i celé Prahy, kteří si na situaci v pěších zónách dlouhodobě stěžují. Rada při uložení úkolu vzala v potaz řešení, které je běžné v mnoha světových metropolích, tedy že omezení je platné pouze v určitých hodinách. V našem případě uvažujeme o čase 10:00 až 18:00,“ uvedl místostarosta Prahy 1 Richard Bureš (ODS).

Komplikace pro turisty-výletníky?

Vedení místního úřadu změny chystá zejména v návaznosti na skutečnost, že se po historickém centru hlavního města začali ve větší míře na elektrokoloběžkách a jízdních kolech pohybovat turisté. Jde o reakci na zákaz vozítek segway, která se od loňského roku nesmějí pohybovat na území Pražské památkové rezervace.

Praha 1 chystá omezení pro pohyb jízdních kol a koloběžek v centru Prahy.
Autor: David Malík

Podle Jaroslava Endršta z Asociace segway ČR jde o čerstvou informaci, kterou provozovatelé půjčoven evidují. „Zatím jsme ale k tomu jako asociace ještě stanovisko nevydali,“ řekl redakci Blesk.cz Jaroslav Endršt.

Kde všude by mohl zákaz vzniknout?

„Odbor dopravy tak během května připraví pro Radu MČ Praha 1 návrh řešení časové regulace a posoudí, na které pěší zóně je možno je realizovat. V úvahu připadají některé z těch, které v centrální části existují, tedy dolní část Václavského náměstí, Staroměstské náměstí, náměstí Republiky, Malé náměstí, ulice Karlova, Michalská, Železná a Celetná, v části ulic Na Příkopě, Jilská, Maiselova a Melantrichova a v ulicích Na Můstku a 28. Října,“ uvedla výčet ulic, kterých by se omezení mohlo týkat, mluvčí Prahy 1 Veronika Blažková.

Podívejte se, jak se turisté na Staroměstském náměstí pohybují na kolech a koloběžkách:

V praxi by tato novinka mohla znamenat, že by lidé byli místo se zákazem nuceni objet, nebo z dopravního prostředku sesednout, daný úsek překonat po svých a kolo nebo koloběžku odtlačit. Radnice si od tohoto kroku slibuje větší bezpečnost chodců a zklidnění pěších zón, na které by nesměla jízdní kola, elektrokoloběžky, elektrokola, ale ani různé osmi- a vícekolky, tedy například takzvané pivní autobusy poháněné šlapáním a podobně.

Prohlédněte si turisty na jízdních kolech a koloběžkách v historickém pražském centru:

Fotogalerie
10 fotografií