Pátek 19. dubna 2024
Svátek slaví Rostislav, zítra Marcela
Oblačno, déšť 8°C

Výsměch, nenávist a bojkot. Po zbití pasažéra aerolinky tratí miliardy

Autor: Štěpán Šimůnek - 
14. dubna 2017
15:30

Lavina emocí lidí z celého světa se snesla na United Airlines po incidentu se zbitým a násilím odvlečeným pasažérem. Čítá znechucení, nenávist, vyzývání k bojkotu i výsměch. Aerolinky kvůli kauze rovněž tratí miliardy korun.

Šéf United Airlines Oscar Muñoz se za incident, při němž byl pasažér kvůli prodeji nadměrného množství letenek odvlečen z letadla, omluvil už třikrát. Je mu to však málo platné.

Znechucení veřejnosti se zásadně projevilo na poklesu akcií. Ty klesly o čtyři procenta a tržní hodnota firmy se propadla o téměř 20 miliard korun. Později se sice dostala z nejhoršího, přesto dál ztrácí miliardy na své hodnotě.

Hněv přichází z Číny

Na společnost se rovněž sesypal hněv stálých zákazníků, kteří ničí své věrnostní karty a vzkazují, že ji budou bojkotovat. United Airlines si to rozházely i v Číně, kde platí za největší americkou aerolinku obsluhující 20 procent všech letů mezi oběma zeměmi, tedy téměř sto týdně. Odvlečený pasažér má totiž čínské kořeny a podle svědků při incidentu vykřikoval: „Vybrali mě, protože jsem Číňan!“

Podle obyvatel asijské země šlo o diskriminaci a i oni slibují, že United Airlines budou bojkotovat. Mnoho lidí však bere kauzu s humorem a sociální sítě zásobují satirickými komentáři a kolážemi, v nichž si United Airlines berou na paškál.

Hlavním aktérem celé kauzy je David Dao (69), lékař z Kentucky. Ten skončil se zraněními v nemocnici. „Velmi si ceníme podpory, které se nám od veřejnosti dostalo. Dokud bude David v nemocnici, nebudeme s k ničemu vyjadřovat,“ vzkázali jeho příbuzní.

Za co vás mohou vyhodit?

Místo v letadle na vás nemusí zbýt jen kvůli tzv. oversellingu, při němž se prodá víc letenek, než je kapacita letadla. Každá letecká společnost má v přepravních podmínkách bezpočet důvodů, kvůli kterým vás může vyhodit či nepustit na palubu. Mezi ty hlavní patří opilost či vliv drog, nevhodné oblečení (např. s motivy typu hákového kříže), ale třeba i fakt, že jste příliš obézní nebo bosí.

„V případě odepření přístupu na palubu z důvodu, že dopravce prodal více letenek, vzniká poškozeným cestujícím nárok na náhradu škody dle Úmluvy o sjednocení některých pravidel o mezinárodní letecké přepravě ze dne 28. 5. 1999, tzv. Montrealské úmluvy,“ uvedl Petr Novák, právník webu Vašenároky.cz

Cestující tak mají v případě odepření nástupu na palubu nárok například na náhradu nákladů za nutnost ubytování, stravu, náhradu škody za ušlý zisk, nevyužité ubytování a rezervace v cílové destinaci apod.

Cestující z letišť umístěných v rámci EU nebo s evropským dopravcem mají ve stejném případě nároky také z Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004, které zakládá nárok na kompenzaci dle délky trasy letu. U letů do 1500 km ve výši 250 eur (6660 korun), do 3500 km ve výši 400 eur (10 650 Kč), u delších letů ve výši 600 eur (16 tisíc korun).

Vedle toho má dopravce dle tohoto nařízení povinnost zajistit cestujícím náhradní let do cílové destinace za srovnatelných cestovních podmínek nebo náhradu pořizovací ceny letenky spolu s případným zpátečním letem do místa odletu.

Cestující se může domáhat i zajištění stravy a občerstvení, ubytování a přepravy mezi letištěm a místem ubytování. Nařízení také zavazuje dopravce nabídnout cestujícím dva telefonní hovory a zaslání dvou zpráv elektronickou poštou,“ dodal Novák.

montevideo ( 14. dubna 2017 18:42 )

Oscar Muñoz především své zaměstnance za tu brutalitu pochválil. Tak se teď může omlouvat, jak chce.

Zobrazit celou diskusi