Úterý 23. dubna 2024
Svátek slaví Vojtěch, zítra Jiří
Zataženo, déšť 7°C

České dráhy po letech snížily zpoždění vlaků. Slováky či Němce ale nedohnaly

Autor: David Budai - 
15. března 2017
05:13

České dráhy hlásí, že po čtyřech letech snížily počet vlaků, které mají zpoždění. Loni jelo na čas, tedy se zpožděním do pěti minut, celkem 89,9 procent všech spojů. Při srovnání s okolními státy má však státní dopravce ještě stále co dohánět. Například rakouské dráhy mají přesnost 96 procent a německé pak 94,4 procenta. Přesnější jsou i vlaky na Slovensku a v Polsku. Čím je to dáno?

Loni státní dráhy vypravily téměř 2,5 milionu vlakových spojů, se zpožděním větším než pět minut jich dojelo 325 tisíc. Celkem jde podle Českých drah o přesnost u 89,9 procenta spojů. „Přesnost se zlepšila ve všech ukazatelích. V dálkové dopravě stoupla přesnost spojů dokonce o 5,7 procenta na 77,8 procenta,“ uvedly dráhy v tiskové zprávě s tím, že v případě regionálních vlaků jich měl zpoždění jeden z 10 spojů.

Oproti minulým rokům jde o výrazné zlepšení. Od roku 2013 se totiž přesnost spojů kontinuálně snižovala. Zatímco ještě v roce 2012 dorazilo na čas 93,1 procenta vlaků, v roce 2015 už to bylo jen 86,6 procenta. V případě dálkových vlaků, kam patří i rychlíky, byl v tomto roce zpožděn dokonce každý čtvrtý spoj.

Sousední státy mají přesnější vlaky

Ze srovnání se státními vlakovými dopravci v sousedních státech vyplývá, že České dráhy mají ještě co dohánět. Nejpřesnější vlaky mají v Rakousku, kde v roce 2016 dorazilo bez zpoždění 96 procent vlaků, které vypravuje státní společnost ÖBB. V případě německých Deutsche Bahn byla přesnost 94,4 procenta. Přesněji vlaky loni jezdily také na Slovensku. Loni tam dorazilo včas 92,9 procenta vlaků, které vypravila Železničná spoločnosť Slovensko.

Ve všech případech se shodně jako u Českých drah počítají jako zpoždění ty vlaky, které přijedou později o více než pět minut. Všechny tři společnosti českého státního dopravce „pokořily“ i v roce 2015.

Situace v Polsku je složitější, protože státem vlastněný dopravce Polskie Koleje Państwowe provozuje pouze dálkové spoje. Ty regionální mají na starost jednotlivá vojvodství. Čísla o zpožděních pravidelně vydává Urzad ransportu kolejowego, tedy dohlížející subjekt polské vlakové dopravy, a ta poslední jsou za 3. čtvrtletí roku 2016. Přesné srovnání tedy není zatím možné. Při srovnání s rokem 2015 však byly v Polsku přesnější jak regionální, tak dálkové spoje, a to v průměru řádově o několik procent.

Zpoždění vlaků ČD Zpoždění vlaků ČD | Archiv CNC

ČD: Za zpoždění mohou výluky i křížení

Podle Českých drah bývají nejčastějšími příčinami zpoždění hlavně křižování vlaků, čekání na předjetí vlakem vyšší kategorie, výluky a čekání na přípojné spoje. Problémem je prý také vyšší počet cestujících, což prodlužuje výstup a nástup na nádražích.

„Možnost ovlivnit přesnost vlaku z naší strany je asi taková, jako má možnost ovlivnit svou jízdu řidič v autě na dálnici D1,“ uvedl pro Blesk.cz mluvčí Petr Šťáhlavský s tím, že oprav kolejí je od roku 2015 hodně. ČD podle svého tvrzení mohly ovlivnit přesnost vlaků pouze z 15 procent. Na straně infrastruktury vzniklo 30 procent zdržení a více než 50 procent zpoždění připadá na další vlivy mimo železnici.

Nezanedbatelným faktorem je podle ČD také skutečnost, že v Česku zatím chybí dostatek dvojkolejných a vícekolejných tratí. Například v Německu je jich více než polovina, v Rakousku 43 procent a v případě Slovenska je vícekolejných 28 procent tratí. V Česku je to jen 20 procent.

Neutrácíte zbytečně moc za dopravu? Blesk.cz ví, jak ušetřit!

Video  Neutrácíte zbytečně moc za dopravu? Slevy, o kterých musíte vědět.  - Blesk TV
Video se připravuje ...

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi