Sobota 20. dubna 2024
Svátek slaví Marcela, zítra Alexandra
Oblačno, déšť 8°C

Škodovku a Volkswagen žalují první Češi za podvod s emisemi. Chtějí půl milionu

Autor: ČTK, bk - 
14. března 2017
10:50

První čtyři Češi podali žalobu na automobilky Škoda Auto a Volkswagen kvůli problému s motory obcházejícími měření emisí. Požadují po nich dohromady odškodnění 510 000 korun za to, že jim firmy do aut namontovaly software falšující laboratorní výsledky měření zplodin. Informoval o tom v úterý web Seznam Zprávy.

Žalobu podávají klienti firmy Safe Diesel, kterou založil mimo jiné podnikatel a bývalý manažer stavebních firem Vladimír Neumann. Tvrdí, že mu vadí přístup koncernu, zatímco ve Spojených státech dává řidičům peníze, v Evropě se k ničemu podobnému nechystá. Podle Safe Diesel se ke sporu zanedlouho připojí dalších 500 lidí.

Požadovanou částku žalobci odvodili právě od kompenzace, kterou koncern Volkswagen zaplatí v USA, podle soudem schválené dohody tam dá firma každému z řidičů v přepočtu 127 tisíc korun. V Česku se kauza Dieselgate týká asi 165 tisíc vozů. „Kdyby se teoreticky k žalobě připojili všichni vlastníci, naskáče požadavek na odškodnění na částku přes 20 miliard korun,“ upozornil web.

Žaloba, která míří k Obvodnímu soudu pro Prahu 8, vychází z toho, že se Volkswagen k manipulacím přiznal. Připomíná například prohlášení generálního ředitele Volkswagenu Martina Winterkorna při propuknutí kauzy na podzim 2015: „Osobně hluboce lituji, že jsme zklamali důvěru zákazníků a veřejnosti.“ Dále to byl podle žaloby jasný podvod a pohrdání zákazníky, aby koncern ušetřil na drahých protiemisních opatřeních.

Kauzu falšování emisí ve Volkswagenu řeší i česká eurokomisařka Věra Jourová:

Video  Za falešné emise Volkswagenu odškodnění pro Evropany? „Nemáme na ně páky,“ zuří Jourová.  - David Budai, Jan Jedlička
Video se připravuje ...

Vozům, kterých se aféra týká, klesla podle mezinárodní kanceláře Oxera Consulting o několik tisíc korun hodnota na trhu. A také se jim po odstranění nelegálního softwaru zvýšila až o dvě desetiny litru spotřeba.

Volkswagen i Škoda Auto oponují tím, že k odškodňování není důvod. Auta běžně procházejí technickou kontrolou a vyšší spotřebu nebo menší životnost motoru po přehrání softwaru zatím nezávislé testy neodhalily.

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi