Čtvrtek 25. dubna 2024
Svátek slaví Marek, zítra Oto
Oblačno, déšť se sněhem 9°C

Volkswagen ukázal auto budoucnosti. Jezdí samo a nemá volant ani pedály

Autor: ČTK, zst - 
6. března 2017
21:20

Automobilka Volkswagen v předvečer ženevského autosalonu představila koncept vozu, který jezdí zcela bez asistence řidiče a nemá ani volant. První plně autonomně řízený vůz Volkswagenu se jmenuje Sedric a některé jeho technologie by se měly v příštích letech objevit u jednotlivých značek koncernu, mezi které patří i Škoda Auto.

Sedric nemá volant ani pedály. Přivolá se prostřednictvím jediného tlačítka na dálkovém ovládání, rozpozná uživatele a řídí se jeho hlasovými povely. Po dosažení cílové destinace sám odjede na parkoviště nebo k dalšímu uživateli. Elektrický Sedric se na silnici orientuje prostřednictvím laserových senzorů, kamer a mapových podkladů.

„Vysoce automatizované vozy budou na trhu v průběhu několika let. Vozidla bez volantu a pedálů pak v dohledné budoucnosti,“ uvedl výkonný ředitel VW Group Mathias Müller.

Skupina Volkswagen v příštích letech podle Müllera plánuje investovat do systémů autonomního řízení vozidel všech úrovní několik miliard eur.

V letošním roce představí značky skupiny zákazníkům 60 nových modelů. Volkswagen Group již dříve oznámila, že do roku 2025 bude mít 30 modelů čistě na elektrický pohon. Kvůli rozvoji nových digitálních technologií koncern po světě založil 37 kompetenčních center. Jedno má i Škoda v Praze.

Skupina Volkswagen loni prodala 10,3 milionu vozů, utržila 217 miliard eur a vykázala provozní zisk 7,1 miliardy eur.

Volkswagen představil v předvečer autosalonu v Ženevě auto, které nepotřebuje řidiče, a volant dokonce ani nemá. Volkswagen představil v předvečer autosalonu v Ženevě auto, které nepotřebuje řidiče, a volant dokonce ani nemá. | ČTK

Volkswagenem zmítá dieselgate, Jourová chce přitlačit

Automobilka ale nemá v posledních měsících na růžích ustláno. Ukázalo se totiž, že instalovala do svých aut s dieselovými motory software, který dokázal falšovat emisní testy. Za to zaplatí v USA pokutu i odškodnění zákazníkům. V Evropě se o vyrovnání v rámci skandálu ještě jedná. Na vině je jinak postavená legislativa.

Německá média v pondělí podle agentury DPA informovala o tom, že Evropská komise chce na koncern zvýšit tlak. Eurokomisařka pro spravedlnost, spotřebitele a rovnost pohlaví Věra Jourová v rozhovoru s listem Handelsblatt uvedla, že v úterý podpoří úřady na ochranu spotřebitelů jednotlivých členských zemí Evropské unie, aby přikročily ke společným nátlakovým opatřením na Volkswagen. Ten podle ní porušil evropské zákony na ochranu spotřebitelů.

Koncern předloni v září přiznal, že po celém světě do zhruba 11 milionů naftových automobilů instaloval software, který umožňuje manipulovat s testy emisí. Skandál se týká rovněž 1,2 milionu vozů české divize Škoda Auto. V Evropské unii musí Volkswagen v důsledku této kauzy svolat k opravě kolem 8,5 milionu aut.

Volkswagen již delší dobu odmítá výzvy, aby evropské zákazníky za emisní skandál odškodnil podobným způsobem jako zákazníky ve Spojených státech. Šéf koncernu Matthias Müller loni uvedl, že odškodnění evropských zákazníků po vzoru dohody v USA by bylo vzhledem k rozdílným právním podmínkám nepřiměřené a navíc příliš nákladné.

Zobrazit celou diskusi