Zámková dlažba na asfaltce v Dačicích: Standardní postup, hájí se silničáři
O pozdvižení se ve čtvrtek postarala fotografie silnice z jihočeské obce Dačice, na které je asfaltová vozovka záplatovaná zámkovou dlažbou. Blesk.cz pátral, proč silničáři použili pro opravu na pohled tak odlišný materiál. Odpověď vás možná překvapí. Podle Správy a údržby silnic Jihočeského kraje se jedná o standardní technologický postup opravy vozovky. Zámková dlažba prý je jen dočasné řešení před tím, než bude silnice finálně vyasfaltována.
„Pozdvižení plyne z nevědomosti, takhle se to prostě dělá,“ řekl Blesk.cz Ludvík Vojta, provozní náměstek Správy a údržby silnic Jihočeského kraje, závodu Jindřichova Hradce. Do jeho regionu právě Dačice spadají.
Pod vozovkou v Dačicích praskla voda, a tak silničáři přistoupili k opravě. Postup je podle nich následující: Nejprve se povrch silnice odfrézuje a spodní část k poruše vybagruje. Pak dělníci vše zahrnou a upěchují pneumatickým měchem. Aby si zemina v místě opravy dostatečně sedla, na určitý čas je pokryta dlažebními kostkami nebo zámkovou dlažbou. Jsou i jiné možnost pokrytí, ale ty podle Vojty nejsou tak efektivní.
Důležité ale je, že vozovka podobně nevzhledná nezůstane napořád. Zámková dlažba obvykle zůstává v místě opravy zhruba tři měsíce a pak je vyměněna za asfalt.
Že se jedná o standardní postup opravy, potvrdil Blesk.cz nakonec i původně na slovo skoupý městský úřad obce Dačice.