Sobota 20. dubna 2024
Svátek slaví Marcela, zítra Alexandra
Oblačno, déšť 8°C

Expert: V cestovním ruchu se uplatní i senioři, chybí ale dotace

Autor: sou - 
12. března 2017
21:55

Většina ze sedmdesáti obcí, které se potýkají s odlivem lidí nebo stárnutím obyvatelstva, má podle průzkumu Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR ČR) velký potenciál cestovního ruchu. Podle poradce prezidentky SOCR ČR pro cestovní ruch Tomáše Kantora je nejefektivnější podpora větších komplexů, které mají prostředky například na nákup sněžných děl k zatraktivnění lokality, a zároveň se na ně mohou navázat i menší subjekty, jako jsou cukrárny nebo stáje. Navíc v cestovním ruchu se podle něj můžou uchytit i například senioři. Jenže momentálně mohou podnikatelé v tomto odvětví žádat o dotaci z evropských peněz pouze jako zemědělci.

V určitém počtu obcí podle výzkumu Svazu obchodu a cestovního ruchu dochází k vylidňování nebo stárnutí populace. „Mizí tam základní služby, zdravotnictví, obchodní vybavenost a zavírají se pošty. Svaz obchod a cestovního ruchu hledal řešení, jak by se tato řešení dala, nechci říct zvrátit, ale minimálně zastavit nebo zpomalit,“ uvedl pro Blesk.cz poradce prezidentky SOCR ČR pro cestovní ruch Tomáš Kantor.

Podle něj většinu ze sedmdesáti odlehlých venkovských oblastí, tedy obcí, z kterých je dojezd do center daného regionu (obce s rozšířenou působností) větší než deset kilometrů, spojoval fakt, že mají vysoký potenciál cestovního ruchu. „To znamená, že je to jedna z významných příležitostí pro vznik pracovních místa, a tím pádem pro udržení obyvatelstva, udržení služeb a udržení té obchodní sítě je právě to využití toho potenciálu cestovního ruchu, a to podporou podnikatelských aktivit,“ vysvětli Kantor.

K většímu podnikateli se můžou navázat ti malí

Finanční pomoc může jít takzvanou dlouhodobou cestou, kdy ji dostane každý podnikatel na řízené místo, jenže pokud v místě bude například pět malých penzionů, které se nespojí, nedokážou vybudovat lanovou dránu, lyžařský vlek nebo zajistit nákup sněžných děl, které by celou oblast zatraktivnily. „Může jít ale i opačnou cestou, tedy že podpořím nějakého většího podnikatele, který je schopný podobné věci zafinancovat, vytvoří několik desítek možná i stovku pracovních míst a vlastně tento takzvaný destinační komplex už na sebe v podstatě naváže ty malé podnikatele,“ popsal Kantor.

Podle něj tak už například pro hotel se sportovně-rekreačním zařízením není rentabilní, aby vybudoval stáj s koňmi, na kterých by se mohly svézt děti. „To je právě ta příležitost pro malé podnikatele, kteří k němu můžou přiskakovat a v rámci synergie si pomáhat a současně zaplňovat mezery na trhu. Žádný člověk, když přijede na dovolenou, se ani nechce celý pobyt stravovat pouze v hotelu, ale chtějí si zajít na pizzu, chtějí si dát nějakou sladkost v cukrárně, což je další příležitost pro ty malé poskytovatele služeb,“ upozorňuje Kantor.

Podnikatelé si můžou zažádat o dotaci jen jako zemědělci

Z hlediska rychlosti dostavení požadovaného efektu je podle něj právě podpora destinačních středisek lepší volbou i kvůli tomu, že peníze z Evropské unie jsou limitování tímto programovacím období – tedy do roku 2020 případně dočerpávání do roku 2022. „Bylo by tak efektivnější podpořit tato jádra růstu a nechat pak na těch ostatních, ať se v rámci možnosti a svobodné volby k tomu podnikání připojí,“ popsal Kantor.

Zatímco v minulých letech šlo z evropských fondů na podporu cestovního ruchu 54 miliard korun, dnes mohou podnikatelé v tomto odvětví využít podporu jen v programu rozvoje venkova, ve kterém si můžou žádat o dotaci do zařízení cestovního ruchu, ale pouze v rámci agroturistiky. „V podstatě si tak můžete žádat pouze jako zemědělec, který má určitou výměru půdu nebo lesa a takzvaně diverzifikujete svou zemědělskou činnost na cestovní ruch. To znamená, že pokud jste začínající, tak se nejdřív musíte stát zemědělcem a teprve pak si můžete zažádat o dotaci na to, že už nechcete být zemědělcem,“ upozornil Kantor.

V cestovním ruchu se můžou uchytit i senioři

Pokud ale lidé chtějí začít v cestovním ruchu podnikat, musí si podle něj najít mezeru v trhu, díky které k nim lidé přijedou, zůstanou a budou se vracet. „Za tímto účelem musíte vybudovat nějaké ubytovací zařízení a tady se už neobejdete bez toho, abyste někoho zaměstnal, čímž už de facto začnete vytvářet nová pracovní místa,“ vysvětlil Kantor.

Přitom výhoda nejen podnikání v cestovním ruchu je v tom, že může vytvořit nová pracovní místa pro lidi napříč věkovými kategoriemi. „I senioři v cestovním ruchu mohou najít své uplatnění, protože už to nejsou zdaleka jen kuchaři nebo číšníci, ale i animátoři. Jednomu zařízení jsme například doporučovali, aby jako alternativu dělali víkendové pobyty pro rodiny, kdy by si tatínci v nějakých dílnách, jelikož už ve školách nejsou, zkoušeli řezat pilkou a bouchat kladívkem a maminky zase uvařit nějaký poctivý vývar,“ uzavřel Kantor.

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi